Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ با گذشت حدود ۴ ماه از سیل گلستان مردم همچنان منتظر کمکرسانی مسوولین برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل هستند و انتقادها نسبت به عملکرد مسوولین در حوادث طبیعی به موضوعی تکراری تبدیل شده است.
نبی هزار جریبی، نماینده مردم گرگان و آق قلا روند بازسازی مناطق سیل زده را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: ۴ ماه از سیل گلستان می‌گذرد اما با وجود حضور وزرا و مسوولین در این مناطق سرعت عمل لازم را در بازسازی بخش های آسیب دیده شاهد نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور  با اعلام اینکه خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی زیرساخت های شهری و روستایی مناطق سیل زده تا چند ماه آینده واریز می شود اظهار کرد: بسیاری از تعمیری‌ها و بازسازی های مناطق خسارت دیده انجام شده است و ظرف چند ماه آینده تعمیر بسیاری از واحدهای خسارت دیده به اتمام می‌رسد.
نبی هزارجریبی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با آخرین وضعیت مناطق سیل زده گلستان گفت: حدود ۴ ماهی از سیل گلستان می گذرد و ما توقع داشتیم با حضور وزرا و مسوولین ارشد کشور هر چه سریع تر روند بازسازی شهر انجام شود که این بازسازی آغاز شده است اما سرعت عمل لازم را شاهد نیستیم.
بازسازی مناطق آسیب دیده سرعت عمل لازم را ندارد
او در ادامه افزود: جا دارد از ادارات مربوطه تشکر کنیم که از واحدهای مسکونی، تجاری و واحدهای تولیدی عکس گرفتند و تشکیل پرونده دادند که بخشی تخریبی و بخشی هم مرمت تشخیص داده شد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعلل در پرداخت خسارات سیل مردم را ناراحت کرده است اظهار کرد: جهاد کشاورزی پرونده های مربوط به کشاورزی و دامداری را تشکیل داده اما در پرداخت خسارت تعلل می شود که باعث تاراحتی مردم شده است. مثلا جبران خسارات دام تلف شده را منوط به ارائه تصویر کردند درحالی که این مردم عکسی از دام‌هایشان ندارند که بخواهند نشان دهند.
تعلل در پرداخت خسارات سیل مردم را ناراحت کرده است
جبران خسارات دام تلف شده را منوط به ارائه تصویر از دام‌ها کردند اما مردم عکسی ندارند که بخواهند نشان دهند
هزار جریبی در ادامه به مشکلات مربوط به پرداخت وام اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکل ارائه تصویر برای پرداخت خسارات دام، امتناع برخی از هموطنان اهل سنت منطقه برای دریافت وام هم بر دامنه مشکلات افزوده است. برای جبران خسارات مربوط به بازسازی خانه‌ها، وام هایی در نظر گرفته شده است اما مردم این منطقه اغلب از سنی‌های ترکمن هستند که وام با بهره را حرام می دانند که این هم معضلی شده است. البته جدیدا عده‌ای از آنها وام را دریافت می‌کنند  اما بزرگان و قدیمی های اهل سنت ترکمن معقد هستند وام ۵۰ میلیونی دولت چون ۴ درصد سود دارد حرام است و از سوی دیگر با کمک بلاعوض ۱۲ الی ۱۷ میلیون تومانی که به سیل زدگان پرداخت می شود هم نمی توان خسارت ها را جبران کرد.
برخی از اهل سنت گرگان از دریافت وام به دلیل حرام دانستن آن امتناع می‌کنند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل بعدی مناطق سیل زده جاده‌ها است که اداره راه و شهرسازی، بخش‌هایی را بازسازی کرده است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که مربوط به بودجه است و باید بودجه این طرح ها پرداخت شود. لایروبی رودخانه ها و سدها هم از دیگر مشکلات این مناطق است؛  مثلا سد وشمگیر ۴۰ سال لایروبی نشده است و اراضی کشاورزی همه باید لایروبی شود اما خبری نیست. هفته پیش از روند لایروبی گرگان‌رود بازدید کردم که اصلا اصولی نبود و هنوز زیر آب است و کف رودخانه را باید لایروبی کنند اما دیواره سازی می کنند که باعث می شود این خاک دوباره به داخل رودخانه سرازیر شود.
خبری از لایروبی اراضی کشاورزی نیست
هزار جریبی گفت: بخشی از زمین های کشاورزی و حتی خانه های آسیب دیده توسط صاحبان آنها اجاره داده شده بود لذا خسارت به صاحبان آنها تعلق نمی‌گیرد و باید به اجاره کننده داده شود اما در این زمینه هم مشکلاتی به وجود آمده بود که برای مشخص شدن فرد خسارت دیده باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد.
مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور هم در این خصوص به خبرنگار شفقنا گفت: کمک به شهرداری‌های نقاط آسیب برای بازسازی زیرساخت های شهری تداوم خواهد داشت. دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی زیر ساخت‌های شهری و روستایی تصویب کرده که تا چند ماه آینده واریز می شود.  علاوه بر این بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی هم اقداماتی را در جهت بازسازی زیرساخت ها انجام می‌دهند.
خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی زیرساخت های شهری و روستایی مناطق سیل زده تا چند ماه آینده واریز می شود
رییس سازمان شهرداری و دهیاری های کل کشور در خصوص اعتراض مردم مناطق سیل زده نسبت به کُندی بازسازی و جبران خسارت ها گفت: برای اولین بار است که ۲۵استان کشور همزمان گرفتار سیل می‌شود. بعضا شاهد بودیم که ۱ استان گرفتار سیل یا زلزله می‌شد که دیگر استان ها به کمک می‌آمدند اما سیل امسال ۲۵ استان را درگیر کرده بود که جبران خسارت را به مشکل مواجه می‌کند.
درگیری همزمان ۲۵ استان با سیل، جبران خسارت را با مشکل مواجه کرده است
جمالی نژاد اظهار کرد: اما خوشبختانه بسیاری از تعمیری‌ها و بازسازی ها انجام شده است و ظرف چند ماه آینده تعمیر بسیاری از واحدهای خسارت دیده به اتمام می‌رسد که نشان می دهد عنایت لازم برای بازسازی وجود دارد و هدف از تشکیل قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده در وزارت کشور این بود که تب بازسازی و نوسازی‌ها فروکش نکند. با جلسات هفتگی و حضور مداوم در استان های مختلف روند بازسازی را از نزدیک رصد می‌کنیم و بر خلاف بسیاری از بحران های گذشته که ماه دوم فراموش می‌شد تب بازسازی مناطق سیل زده همچنان وجود دارد.
با جلسات هفتگی و حضور مداوم در استان های مختلف روند بازسازی را از نزدیک رصد می‌کنیم
او در پایان خاطرنشان کرد: حداقل ۲ سال طول می‌کشد زیرساخت های خسارت دیده به طورکامل بازسازی شود. اما اولویت اول رزق و روزی مردم است که ضرورت دارد باغات و زمین های کشاورزی بازسازی شود و اولویت دوم سرپناه مردم بود که درحال حاضر تعمیری ها رو به اتمام است و بازسازی هم تا آخر سال به پایان می رسد.
حداقل ۲ سال طول می‌کشد زیرساخت های خسارت دیده به طورکامل بازسازی شود

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۳۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از امدادرسانی عوامل بحران و تیم‌های هلال احمر به ۲۴۵ فرد و ۱۵ خودرو گرفتار در سیلاب خبر داد و به همشهری آنلاین گفت: پیش‌بینی هواشناسی این بود که سامانه همرفتی ناپایداری را داشته باشیم که این سامانه از روز سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت که از دریای سیاه شکل گرفته بود مناطقی از شرق استان را در برگرفت و باعث بارندگی های باران و رگبار و تگرگ شد و در نتیجه شاهد فعال شدن و بالاآمدن رودخانه‌های فصلی در مناطق شمال استان بودیم.

بیشتر بخوانید: صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات

منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه در کاشان حوضه «دُرِه»، «قهرود» و «جوینان»‌ و «شهری» کاشان فعال شد، افزود:‌ این رودخانه‌ها گل و لای را به مناطق شهری و قسمتی از جاده قدیم نطنز- کاشان، باند فرودگاه، شهرک صنعتی امیرکبیر و محله «گازرگاه» آوردند. همچنین محور امام رضا (ع)، باقرالعلوم (ع)، میدان رسالت، کمربندی کاشان و همچنین «فین بزرگ» و «یزدآباد» تحت‌تاثیر این شرایط قرار گرفتند و علاوه بر خسارت به معابر شهری، جاده‌ها، کشاورزی، شاهد آب‌گرفتگی در ۶۰ منزل مسکونی هم بودیم.

او درباره شهرستان نائین هم توضیح داد که سیلاب در گردنه‌ «زنجیرگاه» موجب بسته شدن چند ساعته محور خور- انارک -نائین شد که این جاده امروز بازگشایی شده است و در روستای «ارور» هم شاهد آب‌گرفتگی دو منزل مسکونی بودیم. خسارت سیلاب در شهرستان «جرقویه» با اصابت صاعقه به دو نفر از عشایر همراه بود که مجروح شدند، اما به گفته شیشه‌فروش در حال حاضر حالشان مساعد است. او از نشست یک پل در روستای «حیدرآباد» شهرستان هم خبر داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره خسارت‌های سیلاب در شهرستان نطنز هم به سیلاب در روستای «صالح‌آباد»، خسارت به قنات‌ها و جاده‌های آن اشاره کرد و گفت:‌ در شهرستان آران و بیدگل سیلاب رودخانه‌های «گازورگاه» و «حیدر» از کاشان به منطقه «یحیی‌آباد» وارد و موجب آب‌گرفتگی چند منزل در بخش «کویرات» در روستاهای «حسین‌آباد» و «محمدآباد» و خسارت به باغ پسته، مزارع و راه‌های آن‌ها شد.

شیشه‌فروش در ادامه به خسارت سیلاب در بخش مرکزی و دو روستای «مهران ۲» و «ظفرقند»، آب‌گرفتگی چند واحد مسکونی در روستاهای «رحیم‌آباد»، «دولت‌آباد» و «جعفرآباد» و شکستگی زیرگذر در بخش مهاباد اردستان، خسارت به قنات‌های «تلک‌آباد» و آسیب به ۴۰ راس گوسفند در زواره و خسارت به بخش‌هایی از شهرضا، گلپایان، خوانسار، میمه و خور و بیابانک اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۰ تیم به ۲۴۰ نفر امدادرسانی کردند بیشترین خسارت را مربوط به بخش کشاورزی، راه‌ها و معابر دانست.

کد خبر 847039 برچسب‌ها سيل خبر مهم استان اصفهان

دیگر خبرها

  • رئیسی: مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد/ هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد را انجام می‌دهیم حتی اگر عده‌ای مخالفت کنند
  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • خسارت باد شدید به برخی از مناطق استان ایلام
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • عملیات بهسازی و احیای چاه مجتمع ظاهر کندی شاهین دژ
  • مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است