Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،حجت الاسلام محسن مفید رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه گفت : دوم اسفند ماه امسال برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و برای همین حجم کار شورای نگهبان در چند ماه آینده مضاعف می‌شود.

وی گفت : یکی از وظایف ما رسیدگی به تعیین صلاحیت کاندیدا‌ها و دفاع و صیانت از آرای مردم است و بواسطه همین وظایف خطیر جایگاه شورای نگهبان جایگاه بالایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفید گفت: یکی از تصورات اشتباه در جامعه این است که شورای نگهبان را مرجع رسیدگی به صلاحیت اعضای شورا‌های شهر و روستا می‌دانند، درحالیکه بر اساس قانون وظیفه شورای نگهبان تنها رسیدگی به صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و نیز نظارت در بحث مراجعه به آرای عمومی و همه پرُسی است و در بحث رسیدگی به صلاحیت کاندیدا‌های شورا‌های شهر و روستا، این وظیفه به مجلس شورای اسلامی سپرده شده و خود مجلس بحث نظارت بر این انتخابات را برعهده دارد.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در پاسخ به سوال دیگر در خصوص تایید صلاحیت برخی افراد دارای سوابق خاص نیز، گفت: مرجع تصمیم گیری شورای نگهبان در خصوص صلاحیت افراد، استعلامات قانونی است که از مراجع چهارگانه قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال اخذ می‌کند و اگر فردی از نظر این مراجع مشکلی نداشته باشد، صلاحیت او تایید می‌شود.

مفید یادآور شد: برخی موارد هم داریم که صلاحیت فرد تایید شده و فرد بعد از اینکه تایید صلاحیت شد، مرتکب تخلف شده و افکار عمومی این را مطرح می‌کنند که چرا این فرد تایید صلاحیت شده است، اما افکار عمومی این را در نظر نمی‌گیرد که ملاک ما برای تایید صلاحیت، حال افراد است نه آینده آنها.

وی افزود: اگر این فرد که تخلفی مرتکب شده، برای بار دوم بخواهد کاندیدا شود، تخلفات او قطعا در تعیین صلاحیت او لحاظ می‌شود.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در خصوص احتمال اعمال سلایق سیاسی و جناحی در تایید یا رد صلاحیت کاندیدا‌ها نیز گفت: شورای نگهبان یک ناظر حقوقی است و باشگاه یا حزب و تشکل سیاسی نیست و اعضای شورای نگهبان هم همگی شخصیت‌هایی هستند که از جایگاه فقهی و حقوقی برخوردارند و آنچه که برای اعضا سند محسوب می‌شود، "قانون" است، نه سلایق فردی.

وی افزود: حتی اگر عضوی از اعضای شورای نگهبان به فرض هم سلیقه خاص سیاسی داشته باشد، امکان اعمال سلیقه او وجود ندارد، چرا که سلیقه نمی‌تواند سندی برای نظر حقوقی باشد و مورد قبول هیچ مرجعی نیست و تنها بر اساس مستندات قانونی اعمال نظر صورت می‌گیرد.

مفید تصریح کرد: افرادی ممکن است این اتهامات را به شورای نگهبان وارد کنند، اما سابقه شورای نگهبان و پرونده‌های حقوقی افراد که همگی دارای اسناد قانونی هستند خود موید درستی و راستی کار شورای نگهبان است.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در خصوص تایید صلاحیت برخی افراد که در دوره‌های قبلی رد صلاحیت شده بودند نیز گفت: اگر افراد دارای سوءپیشینه بوده و بر اساس آن در دوره گذشته رد صلاحیت شده‌اند، قطعا در هر دوره‌ای که برای کاندیدا شدن اقدام کنند، بازهمه این سوءپیشینه وجود دارد و رد صلاحیت می‌شوند، اما برخی مواقع هست که پرونده حقوقی فرد برداشت‌های متفاوت حقوقی دارد و این امکان هست که نظر حقوقی در دوره‌ای بر رد صلاحیت فرد بوده و در این دوره کارشناس حقوقی دیگری نظری متفاوت داشته باشد و یا این احتمال وجود دارد که اسناد مثبته‌ای از مراجع چهارگانه در خصوص فرد ارائه شود.

مفید تصریح کرد: در هر دوره‌ای از انتخابات، شورای نگهبان وظیفه دارد پرونده افراد را چه آن‌ها که در دوره‌های قبل تایید شده اند و چه آن‌ها که رد شده اند را مجددا بررسی کرده و نظر دهد.

وی در خصوص تبلیغات پیش از موعد برخی کاندیدا‌ها و تاثیر آن بر تعیین صلاحیت آنها، گفت: در وهله اول توصیه ما به کاندیداها، مجریان برگزاری انتخابات، احزاب و تمام عوامل اجرایی و نظارتی از جمله همکاران خود ما این است که قانون را ملاک عمل خود قرار دهند.

مفید تصریح کرد: این کاندیدا‌ها قرار است فردا در جایگاهی قرار بگیرند که وظیقه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارند، پس نباید انتظار داشته باشند از راه خلاف قانون به آن جایگاه برسند.

وی افزود: ما به عنوان نهاد نظارتی، قطعا این تخلفات را رصد می‌کنیم و بر اساس قانون این تخلفات را در بحث تعیین صلاحیت‌ها لحاظ می‌کنیم.

مفید تصریح کرد: خواسته اصلی ما از مردم است که در انتخاب خود دقت کنند و فردی که از هم اکنون به هر تخلفی برای کسب رای دست می‌زند را انتخاب نکنند، چرا که هیچ اطمینانی نیست این فرد که در قوانین ابتدایی تخلف می‌کند، بعد‌ها که به جایگاه بالاتر برسد و قدرت بیشتر داشته باشد مرتکب تخلفات بزرگتر نشود و از طرفی مردم باید بدانند مصلحت آن‌ها و جامعه در عمل به قانون است و باید سعی کنند افراد قانونمند را انتخاب کنند.

رییس دفتر شورای نگهبان دراستان کرمانشاه در ادامه به طرح برخی انتقادات که علت ناکارآمدی دولت و مجلس را نظارت استصوابی شورای نگهبان می‌دانند اشاره کرد و افزود: اولا شورای نگهبان براساس قانون در خصوص حداقل شایستگی افراد موظف است رای و نظر بدهد و در خصوص کیفیت شایستگی افراد بر اساس قانون حق نظر ندارد.

وی افزود: در ثانی برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود شش هزار نفر در کشور توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند، اما در نهایت از بین این تعداد، این مردم بودند که به ۲۹۰ نفر رای دارند و این سوال مطرح است که آیا این ۲۹۰ نفر کارآمدترین این شش هزار نفر بودند؟

وی افزود: این شش هزار نفر قطعا به لحاظ درجه شایستگی با یکدیگر متفاوت بودند، اما در نهایت این مردم بودند که بنا بر رای خود از بین این تعداد ۲۹۰ نفر را انتخاب کردند.

مفید تصریح کرد: در بحث انتخابات ریاست جمهوری هم به همین شکل ما تعدادی کاندیدا را بر اساس قانون تایید صلاحیت کردیم، اما این افراد دارای شایستگی‌های متفاوتی بودند و در نهایت این مردم بودند که انتخاب کردند و بنابراین ناکارآمدی دولت و مجلس ربطی به عملکرد شورای نگهبان ندارد، بلکه حاصل انتخاب خود مردم است.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در ادامه در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص ساختار شورای نگهبان و اینکه چرا ۱۲ نفر در خصوص سرنوشت ۸۰ میلیون نفر تصمیم گیری می‌کنند، گفت: اولا این سوال و این انتقاد اگر قرار است در خصوص شورای نگهبان مطرح شود، قابل طرح در خصوص سایر نهاد‌ها نیز هست، بطور مثال در خصوص جایگاه ریاست جمهوری این انتقاد بیشتر وارد است که چرا یک نفر باید برای سرنوشت ۸۰ میلیون نفر تصمیم گیری کند و یا در خصوص مجلس که چطور ۲۹۰ نفر باید برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم گیری کنند.

وی افزود: در ثانی در هیچ کجای دنیا نمی‌توان جامعه را طبق نظر تک تک افراد آن جامعه اداره کرد و برای همین انتخابات وجود دارد و مردم با واسطه یا بی‌واسطه، خود نمایندگانشان را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: شورای نگهبان هم با واسطه برآیند آرای مردمی است و طبق قانونی که باز توسط نمایندگان خود مردم وضع شده عمل می‌کند و امکان ندارد بتوان نظر همه ۸۰ میلیون جمعیت ایران را برآورده کرد.

مفید در خصوص بازنشستگی اعضای شورای نگهبان نیز گفت: شورای نگهبان هم مانند هر نهادی مشمول قوانین ساری و جاری کشور است و ما هم طبق قانون افرادی که به سن بازنشستگی رسیده بودند را برکنار کردیم و در سال گذشته با بسیاری همکاران قطع همکاری شد.

وی افزود: در همین قانون که مصوب خود مجلس است در خصوص برخی جایگاه‌ها بنا بر مصالح، استثنا قائل شده که ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان هم از جمله آن هستند.

مفید در خصوص طرح برخی انتقادات در خصوص سن بالای اعضا و لزوم جوانگرایی درشورای نگهبان، گفت: در تمام دنیا نهاد‌های نظارتی و مشورتی از میان افراد دارای تخصص و تجربه انتخاب می‌شوند و عموما این نهاد‌ها در تمام کشور‌های دنیا میانگین سنی بالایی دارند.

وی افزود: میانگین سنی ۱۲ عضو شورای نگهبان، ۷۲ سال است که در مقایسه با سایر نهاد‌های مشورتی و نظارتی در کشور‌های دیگر عدد قابل قبول و پایینی است.

مفید تصریح کرد: جوانگرایی برای بدنه‌های اجرایی نظام که نیاز به پویایی و تحرک دارد الزامی است، اما در نهادی که لازمه آن داشتن تجربه است قطعا افراد با تجربه و متخصص به کار گرفته می‌شوند.

وی یادآور شد: در کنار این مسئله شورای نگهبان از ظرفیت استفاده از جوانان هم غافل نشده و هم اکنون دو مجمع مشورتی فقهی و حقوقی داریم که میانگین سنی مجمع حقوقی ما بین ۲۶ تا ۳۲ سال است و شورای نگهبان از مشورت و نظر آن‌ها بهره می‌برد .

 

 

انتهای پیام/د

ملاک تعیین صلاحیت "حال" افراد است، نه آینده

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری تسهیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۳۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند، گفت: می‌توانم به ضرس قاطع بگویم در شرایط حاضر، شورای نگهبان نمی‌تواند جلسه مهمی در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشد مگر اینکه حتماً کار پژوهشکده آنجا ارائه شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در پژوهشکده شورای نگهبان، از آخرین دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کرد و ضمن تشکر از عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و مدیران و کارکنان این پژوهشکده بابت تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف، تاکید کرد: قانونگذاری، اساس حرکت یک ملت و کشور است و قانون‌گذاری معمولا نیاز به پایش دارد. قانون اساسی هم که انصافاً راهنمای بزرگی است برای اینکه نظام یک کشور منحرف نشود، پیش‌بینی کرده است که شورای نگهبان با معیارهای شرع و قانون اساسی که معیارهایی جامع هستند قوانین را بررسی کند و شورای نگهبان نیز از روزهای ابتدای تاسیس کار خودش را بر بنیانی قوی و متین بنانهاده است و فقها و حقوقدانان ادوار مختلف این شورا بنای مستحکم و روش دقیقی را برای بررسی مصوبات پایه‌گذاری کرده‌اند.

وی همچنین ضمن ارزشمند برشمردن پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز که در شهر قم تشکیل می‌شود از صاحب‌نظران برجسته‌ای تشکیل شده است که نظرات‌شان برای اعضای شورای نگهبان کارآمد است و البته گسترش ارتباط پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی بر غنای نظرات این دو مجموعه خواهد افزود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان