Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا ضرورتی برای حفظ بافت تاریخی شهرها وجود دارد؟ سوالی است که در سالیان اخیر و در دوره‌ای که بافت تاریخی و قدیمی اغلب کلانشهرها فرسوده و خالی از ساکنین بومی خود شده ذهن بسیاری را در حوزه مدیریت شهری به خود مشغول کرده است.

به گفته کارشناسان امر، بافت قدیم هویت شهرها محسوب می‌شود و ظرفیت عظیمی در خصوص جذب گردشگر بشمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجارب موفقی در کشور در خصوص احیای بافت قدیمی وجود دارد که نمونه بارز آن می‌توان از بافت تاریخی شهر یزد نام برد که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

بافت تاریخی شهرها مملو از نمادهای هویتی هر خطه‌ای است که باید با حفظ چارچوب بهسازی و بازآفرینی شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز دوشنبه در حاشیه برگزاری جلسه این کمیسیون در جمع خبرنگاران اعلام کرد که لایحه‌ی انتشار اوراق مالی اسلامی (اوراق مشارکت) به منظور بازآفرینی بافت فرسوده اطراف حرم حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) در کمیسیون مشترک شهرسازی وبرنامه و بودجه بررسی شد.

نوذر امامی با اشاره به پرداخت ۵۰ درصد اصل وسود این اوراق توسط دولت، ابراز امیدواری کرد که امسال این اوراق منتشر شود.

امامی: پروژه‌های بافت تاریخی شیراز با هدف تسهیل در دسترسی به حرم شاهچراغ (ع)
اولویت‌بندی می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه هدف از انتشار اوراق مشارکت، ارتقای شرایط زندگی مردم است، افزود: در این جلسه مجموعه شهرداری اولویت‌بندی پروژه‌ها را ارائه کرد.

امامی، پروژه‌های گذر ذغالی‌ها، مجموعه زندیه، خانه‌های تاریخی اطراف حرم، احیای گذرهای تاریخی، آرام سازی ترافیک در چهار گذر احمدی، حسینی، آستانه و ۹ دی، احیای بازار وکیل شمالی، اجرای مرمت خانه تاریخی رجبعلی هوایی، احیای کاروانسراهای روغنی، احمدی و گمرک را از جمله پروژه‌های احیا و بازسازی بافت تاریخی برشمرد.

وی بر حفظ چارچوب بافت قدیمی تاکید و تصریح کرد: در اولویت‌بندی پروژه‌ها باید به بهسازی شریان مناطق فرسوده و احیا و مرمت بافت تاریخی نیز توجه شود.

تماس‌هایی که بی‌پاسخ ماند

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وسعت و تعداد خانه‌ها و ابنیه تاریخی بافت قدیم شیراز چندین مرتبه با نسترن نژداغی، رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شیراز تماس برقرار اما پاسخی از سوی وی دریافت نشد.

۹۸۷۳ / ۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر بافت فرسوده شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۶۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شده است بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه  پرداخت تسهیلات به حوزه نوسازی بافت های فرسوده  در صورت صنعتی سازی افزایش خواهد یافت: بانک ها در صورت پرداخت تسهیلات بافت های فرسوده می‌توانند زمینه ساز ورود بیشتر سازندگان به این طرح ها شوند.

آیینی اظهار کرد: نوسازی ۲۶۰ هزار خانه در دولت سیزدهم و در طی دو سال گذشته انجام شده است گفت: ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده کشور در آینده‌ای نزدیک با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: حدود ۵۵ درصد بافت فرسوده در وسعت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد که نوسازی این مناطق نیازمند همراهی و تعامل بیش از پیش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب سرمایه‌گذران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی خود نقش بسیار موثری در بهبود و تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد و این امر خود می تواند در فرهنگ سازی نوسازی بافت های فرسوده کشور موثر باشد.

او گفت: پرداخت تسهیلات ساخت و همچنین حمایت از بخش خصوصی و مالکان یکی از عواملی است که می تواند بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کند و این موضوع را دولت در دستور کار خود قرار داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا