Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران حج با تأکید بر اهمیت توجه به ابعاد سیاسی حج فرمودند: «اینکه برخی می‌گویند حج را سیاسی نکنید، سخن نادرستی است زیرا ابعاد سیاسی حج، مطابق با خواسته و دستورات اسلام است. وحدت، حمایت از مظلومین همچون ملت فلسطین و مردم یمن، و یا برائت از مشرکین، همه اموری سیاسی و مطابق تعالیم اسلام هستند؛ بنابراین ابعاد سیاسی حج، همان تکلیف دینی و عبادت است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره راهکارهای پررنگ کردن ابعاد و ظرفیت‌های سیاسی حج با وجود محدودیت‌های اعمال شده از سوی عربستان سعودی گفت: همواره رهبر معظم انقلاب تدابیر و راهنمایی‌های لازم را به افراد مختلف در مسئولیت‌های متفاوت بیان می‌کنند که اگر به این دستورات و توصیه‌ها عمل شود آثار و برکات فراوانی پدید می‌آید. در حوزه حج نیز رهبر معظم انقلاب هم امسال و هم در سال‌های قبل بر توجه به ابعاد سیاسی این فریضه تأکید کرده‌اند. از این منظر راه‌های زیادی وجود دارد که این ظرفیت‌های حج به فعلیت برسد.

باز بودن راه‌های به فعلیت رساندن ابعاد سیاسی حج

وی ادامه داد: اساساً اعمال عبادی حج یک عمل سیاسی است. به عبارتی دعوت به وحدت، گفت‌وگو با مسلمانان، آگاهی از مشکلات جهان اسلام و سایر اقدامات اعمال سیاسی است که هیچ دولتی نمی‌تواند مانع آن شود.

ابراهیمی اظهار کرد: حجاجی که از سایر کشورها می‌آیند تشنه آگاهی بیشتر هستند و لازم است معارف اسلام ناب به درستی برای آنان بیان شود و لذا یکی از راه‌هایی که مسیر آن باز است ارتباط با حجاج سایر کشورهاست که عربستان نمی‌تواند جلوی این ارتباطات را بگیرد. راه دوم استفاده از ظرفیت بعثه مقام معظم رهبری است که محل رفت و آمد حجاج کشورهای مختلف است و کسی هم نمی‌تواند مانع حضور آنها شود و خوشبختانه تا زمانی که می‌توانستم به مکه بروم شاهد بودم که بعثه محل زوار کشورهای مختلف از جمله نخبگان آنها بود و بهترین محل معرفی، تبلیغ و تبیین اسلام است.

معرفی درست اسلام ناب؛ بالاترین عمل سیاسی در حج

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: اگر اسلام ناب به بهترین شیوه معرفی شود کار سیاسی انجام شده است. مشکل این است که کشورهای مختلف جهان اسلام در تبیین معارف اسلامی اشتباهاتی داشته و دارند و اگر این اشتباهات اصلاح شود و همانطور که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند اسلام ناب محمدی معرفی شود عمل سیاسی در حج انجام گرفته است.

وی افزود: محدودیت‌های عربستان در مورد برگزاری مراسم برائت از مشرکین است که مانع برگزاری این مراسم در فضای باز شده‌اند اما در منا، عرفات و مشعر اصلا کسی نمی‌تواند مانع ارتباط و گفت‌وگوی چهره به چهره حجاج با همدیگر شود. در چادرهای منا و عرفات می‌توان بیشترین میزان تبلیغات را برای بیان معارف اسلام ناب انجام داد. از طرف دیگر گفتار و رفتار حجاج ایرانی می‌تواند یک تبلیغ عملی برای دین و نظام اسلامی باشد و بسیاری از تبلیغات شیعه‌هراسانه و ایران‌هراسانه را خنثی کند.

پررنگ شدن ظرفیت‌های سیاسی حج نیازمند عمل است نه شعار

ابراهیمی تصریح کرد: اگر طبق رهنمودهای امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در حج عمل شود بعد سیاسی حج خودبه‌خود نمایان می‌شود. در واقع برجسته شدن ظرفیت‌های سیاسی حج بیش از شعار نیازمند عمل است و اگر عمل حجاج ایرانی درست باشد و به موقع در نماز جماعت و نمازهای جمعه در کنار اهل سنت شرکت کنند و معارف اسلامی را با بیان منطقی، برادرانه و دوستانه بیان کنند عمل سیاسی در حج انجام گرفته است.

عضو جامعه روحانیت بار با تأکید بر اینکه محدودیت‌های عربستان سعودی به معنای بسته شدن راه‌های پیش روی ما برای فعال کردن ظرفیت‌های سیاسی حج نیست، گفت: می‌توان سیاست مدنظر مقام معظم رهبری را در حج به منصه ظهور رساند و همانطور که دشمنان نتوانستند مانع نفوذ پیام انقلاب اسلامی در منطقه و جهان شوند نمی‌توانند در حج نیز از روشنگری و تبیین معارف اسلام ناب ممانعت به عمل آورند. سیدحسن نصرالله بیان کرد قدرت این حکومت‌ها مانند تار عنکبوت است و اگر خود ما درست رفتار کنیم و به احکام اسلام آن‌چنان که هست عمل کنیم کار سیاسی به طور خودخواسته در حج انجام می‌شود.

تأثیر الگو بودن حجاج ایرانی بر برجسته شدن بعد سیاسی حج  

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره ضرورت توجه به افزایش سطح آگاهی‌های سیاسی حجاج و آموزش روش‌های تبلیغ اسلام به آنها به ویژه حجاج نخبه و تحصیل‌کرده به موازات آموزش احکام فقهی حج و توجه به مسائل رفاهی و بهداشتی زائران گفت: این کار جزو واجبات حج است و روحانیان محترم کاروان‌ها باید جدی‌تر و براساس رهنمودها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حجاج را به لحاظ آگاهی سیاسی و تبلیغ معارف اسلام آموزش دهند. البته مردم ما آگاهی‌های سیاسی بالایی دارند اما تأکید بر حساسیت این موضوع می‌تواند کاروان‌ها را به بهترین مبلغین اسلام ناب محمدی تبدیل کند و اگر آنها در گفتار و رفتار مطابق شریعت اسلام عمل کنند و در منظر حجاج سایر کشورها به مثابه یک الگو مطرح و متمایز شوند بعد سیاسی حج پررنگ شده و حج به معنای واقعی یک حج ابراهیمی خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: حج ابراهیمی فریضه سیاسی عبادی اسلام ناب عربستان سعودی بعثه مقام معظم رهبری ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۸۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عبدالرضا آزادی ظهر امروز در آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و ۲۵۰۰ شهید چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخنرانی‌های مقام معظم رهبری اظهار کرد: بیشترین بیانات مقام معظم رهبری بر موضوع توصیف، الگو پردازی و سرگذشت پژوهی از شهدا است.

وی با اشاره به اینکه کنگره شهدا باید حتماً شهید محور باشد تصریح کرد: محور کنگره شهید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲۹ شهریور خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرمودند: دفاع مقدس و شهدا را بشناسیم و بشناسانیم؛ برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم.

در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم

وی با اشاره به آثار شهدا در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: آثار شهدا تا حدودی جمع آوری شده، در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم.

سردار آزادی درباره محصول سرگذشت پژوهی بیان داشت: محصول سرگذشت پژوهی، سوژه است که بیانگر انتقال پیام شهید است.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری که فرمودند: دفاع مقدس گنج است؛ گفت: بسیاری از بخش‌های آثار شهدا واکاوی نشده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج درباره کنگره شهدا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: کنگره شهدا دو رویکرد اصلی دارد؛ که رویکرد اول زنده نگه داشتن یاد شهید است.

وی درباره رویکرد دوم کنگره شهدا گفت: انتقال پیام شهید است که پیام شهید را جز با زبان هنر نمی‌توان انتقال داد، رهبر معظم انقلاب سال گذشته ۵ بار بر موضوع هنر تاکید داشتند؛ باید پیام شهید را به جوان‌ها، نوجوان‌ها انتقال دهید.

سردار آزادی یادآور شد: مقصود از بزرگ داشت‌ها، جریان سازی است؛ رسالت کنگره باید جریان سازی فکری و عملی باشد.

وی خاطر نشان کرد: کنگره شهدا باید امید آفرین باشد و تولید امید کند؛ معنا را به جامعه منتقل کند که آن ایمان و امید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به کنگره ملی تصریح کرد: عنوان کنگره، کنگره ملی شهدا استان است و همه شهدا را در برمی‌گیرد؛ سطحش فراتر از استان باشد و بتواند حماسه رزمندگان دلاور را به کشور و حتی جهان معرفی کند.

وی افزود: برای کنگره به یک کار هنری و جریان ساز، فکر کنید تا ذهن تمام جوانان و نوجوانان را درگیر شهدا بکند.

کنگره شهدا حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد

سردار آزادی یادآور شد: این کنگره حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد باید حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ مستند خوب تولید شود.

وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب بیان داشت: کارهای شما شناسنامه انقلابی و دفاعی، دوران مقدس است که باید هنرمندانه به دیگران معرفی کنید؛ خاصیت هنر، آشنایی با شهدا است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به جنگ نرم دشمن خاطرنشان کرد: تلاش دشمن تزریق بی هویتی است و کنگره باید امید آفرین باشد.

وی اظهار کرد: روایت جذاب خلق کنید فیلم نامه و سوژه خوب مهم است و از دل سرگذشت پژوهی بیرون می‌آید؛ بهترین کار را برای شهدا رقم بزنید.

کد خبر 6087232

دیگر خبرها

  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • کارگران با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند
  • دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری