Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، نمایندگان دولت آمریکا چهارشنبه برای بررسی امکان توافق جدید با روسیه برای محدودسازی سلاح‌های هسته‌ای دو کشور در ژنو با مقام‌های این کشور دیدار خواهند کرد. 

مقام‌های ارشد آمریکایی با اعلام این خبر به رویترز گفته‌اند توافق جدید میان مسکو و واشنگتن ممکن است در نهایت چین را هم شامل شود. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این گفته مایل به امضای توافقی در زمینه کنترل تسلیحات با روسیه و چین است که تمامی سلاح‌های هسته‌ای را شامل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او این مسئله را شخصاً با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین مطرح کرده است. 

مقام‌های آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌وگو می‌کردند ضمن یادآوری اینکه چین عضو هیچ‌کدام از توافقات تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه نبوده گفتند مشخص نیست پکن تا چه اندازه برای ورود به این گفت‌وگوها تمایل داشته باشد. 

یک مقام گفت: «اگر دیدار خوبی داشته باشیم، روشن‌تر خواهد شد از منظر روس‌ها کار با چینی‌ها به کجا خواهد کشید.»

سرپرستی هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات چهارشنبه را «جان سالیوان»، معاون وزیر خارجه آمریکا به عهده خواهد داشت. در تیم مذاکره آمریکا یک مقام ارشد از شورای امنیت ملی کاخ سفید و نمایندگانی از پنتاگون، رئیس ستاد مشترک ارتش و آژانس امنیت ملی حضور دارند. 

سرپرستی هیئت روسیه به عهده «سرگئی لاوروف»، معاون وزیر خارجه روسیه خواهد بود. 

آمریکا پیش از این گفته از «پیمان منع موشک‌های میان‌برد» (INF) که مسکو و واشنگتن را به حذف موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد ملزم می‌کند، خارج خواهد شد. مقام‌های آمریکایی روسیه را به ساخت و استقرار سامانه‌هایی در نقض این معاهده متهم کرده‌اند. 

معاهده INF در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه بسته شد و از ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد. این معاهده شامل موشک‌های زمینی استقرار یافته و استقرار نیافته میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) است.

واشنگتن بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است اما روسیه تکامی اتهامات را رد می‌کند.

یکم فوریه سال جاری میلادی ترامپ تعلیق INF‌ از سوی آمریکا را اعلام کرده و تأکید کرد تا شش ماه به روسیه زمان می‌دهد به طور واقعی و قابل رسیدگی خود را با آن منطبق کند.

یک روز پس از این اقدام آمریکا، روسیه نیز این معاهده را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد واشنگتن باید تمایل خود برای مذاکره‌ای برابر و بنیادین را نشان دهد.

پیشتر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با بیان اینکه این نهاد به دنبال مسابقه تسلیحاتی و جنگ سرد تازه‌ای نیست، گفته بود نجات معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) نیازمند اراده سیاسی است. 

یک مقام آمریکایی در مصاحبه با رویترز گفته انتظار نمی‌رود گشایشی در خصوص معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» حاصل شود. 

خبرگزاری رویترز نوشته مقام‌های آمریکایی قصدی برای تمدید «معاهده نیواستارت» که دو طرف را ملزم به محدودسازی تسلیحات هسته ای مستقرخود می‌کند، ندارند. 

یک مقام آمریکایی صحبت کردن درباره این معاهده که فوریه سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود را «زودهنگام» دانسته و گفته این مشکلی است که باید سال آینده به آن پرداخت. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۹۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر کل ناتو: برنامه‌ای برای استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان نداریم

آفتاب‌‌نیوز :

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس در شهر ورشو در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره امکان استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان اظهار کرد: «ناتو قصد ندارد وضعیت تسلیحات هسته‌ای خود را تغییر داده و هیچ یک از این سلاح‌ها را به یک کشور دیگر عضو ناتو منتقل کند.»

استولتنبرگ این موضع را بعد از آن اتخاذ کرد که «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان برای آنکه کشورش از تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک خود در قالب برنامه اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو میزبانی کند اعلام آمادگی کرد.

دودا همچنین گفت موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای از مدتی پیش در مذاکرات بین مقام‌های آمریکا و لهستان مورد بحث قرار گرفته است.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این موضع هشدار داد در صورت استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان، تاسیسات میزبانی کننده از این تسلیحات فورا در فهرست اهداف مشروع انهدام در زمان جنگ نظامی مستقیم با ناتو قرار می‌گیرند.

رئیس جمهور لهستان در مصاحبه با روزنامه لهستانی «فکت» مدعی شد در صورتی که کلاهک‌های هسته‌ای ناتو در قالب برنامه اشتراک گذاری هسته‌ای در لهستان استقرار یابند، گامی به سمت بازدارندگی در برابر روسیه برداشته می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
  • انتقاد اولیانوف از سخنان دبیرکل ناتو درباره همسایگی با روسیه
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • دبیر کل ناتو: برنامه‌ای برای استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان نداریم