Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@23:43:08 GMT

جنب و جوش اروپا در آسیای میانه

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۰۳۱۸

جنب و جوش اروپا در آسیای میانه

به گزارش روزنامه تایم آسیای میانه، بیست و یکمین کنفرانس رسانه‌ای سالانه "سازمان امنیت و همکاری اروپا" با محوریت آزادی رسانه و پلورالیسم (تکثیر گرایی دینی) در دوره تحولات دیجیتالی، روز ۱۷ و ۱۸ ژوئیه ۲۶و ۲۷ تیر) ر بیشکک قرقیزستان برگزار خواهد شد.

در طول این رویداد ۲ روزه، بیش از ۱۰۰ شرکت کننده از قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و مغولستان همچنین نویسندگان، رسانه‌ها، انجمن روزنامه نگاران، اعضای جامعه مدنی و دانشگاهی و همچنین چندین کارشناس بین المللی برگزار خواهد شد تا در مورد طیف گسترده‌ای امکانات و چالش‌های مطرح شده در زمینه فناوری‌های رسانه‌های جدید بحث و گفت و گو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امکانات و چالش‌ها شامل شرایطی برای تأسیس اینترنتی امن و گسترده در سطح ملی و مناطق سازمان امنیت و همکاری اروپا است. شرکت کنندگان همچنین درباره آخرین تحولات در آزادی رسانه سراسر منطقه آسیای میانه گفت و گو خواهند کرد.

به علاوه، این کنفرانس شامل دو رویداد جانبی خواهد بود که در آن شرکت کنندگان در مورد آخرین روند منطقه‌ای در آزادی رسانه‌ها و پروژه منشور رم که در مورد مهاجرت و پناهجویان است، صحبت خواهند کرد.
 

**وظایف سازمان همکاری‌های اروپا

"سازمان همکاری‌های اروپا" بزرگترین سازمان بین دولتی یا بین المللی حول مسائل امنیتی است. فعالیت‌های آن شامل کنترل اسلحه، حقوق بشر، آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد و منصفانه است.

به نوشته اندیشکده کرایسس گروپ، پنج کشور آسیای میانه که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفتند، از ابتدا عضو این سازمان بودند اما حرکت آنها به سوی دموکراسی و اقتصاد باز بسیار کندتر از اروپا بوده است. در نتیجه سازمان همکاری‌های اروپا در آسیا در این پنج کشور که گاهی تعهدات این سازمان را زیر پا می‌گذارند حضور دارد.

برخی از این کشورها هنوز هم در توسعه جوامع مدنی ضعیف هستند؛ نارضایتی مدنی در این کشورها وجود دارد و محرومیت سیاسی باعث ایجاد افراط گرایی در میان گروه‌های اسلامگرا و دیگر گروه‌ها شده است.

در حال حاضر اما، آسیای مرکزی شاهد تغییرات قابل توجهی است و این منطقه به عنوان پلی میان آسیا و اروپا عمل می‌کند.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اروپا پیش تر خوشنودی خود را از پویایی مثبت منطقه و تمایل همکاری با کشورهای آُسیای میانه ابراز کرد که فرصت‌های جدیدی را برای توسعه مشترک در منطقه فراهم می‌کند.
 

** نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی

هفته گذشته نیز «فدریکا موگرینی» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی برای دیدار با مقامات کشورهای منطقه آسیای میانه و امضای توافقنامه‌های مشارکت و همکاری و همچنین شرکت در پانزدهمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی به بیشکک سفر کرد.

موگرینی طی این سفر با پنج تن از مقامات عالی رتبه کشورهای آسیای مرکزی نیز دیدار خواهد کرد که امضای توافقنامه مشارکت و همکاری گسترده اتحادیه اروپا و قرقیزستان نیز در دستور کار آنها قرار دارد.
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز گذشته در عشق آباد پایتخت ترکمنستان با «رشید مردوف» وزیر امور خارجه و «گلشاد مامدوا» سخنگوی مجلس این کشور دیدار و گفت و گو کرد و توافقنامه‌هایی نیز میان آنها به امضا رسید.
براساس این توافقنامه، دفتر اتحادیۀ اروپا می‌تواند در عشق آباد نمایندگی رسمی داشته باشد چرا که تاکنون این اتحادیه در عشق آباد یک دفتر رابط داشته است.
موگرینی دیروز در ترکمنستان در باره سفر خود به بیشکک گفته بود: «توافقنامه جدید با قرقیزستان ابزاری جدید برای تقویت روابط در زمینه‌های مختلف است. این امر به اجرای قانون سیاسی، حکومت قانون و اصلاحات اقتصادیو همچنین نوسازی کشور و رفاه مردم کمک خواهد کرد.
وی همچنین گفت که این توافقنامه فرصت‌هایی برای همکاری در بخش اقتصاد به ویژه توسعه اقتصادی پایدار و افزایش ظرفیت برای حل چالش‌هایی مانند تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را ارتقا خواهد داد.
 

**افزایش سرمایه گذاری اروپا در آسیای میانه

فدریکا موگرینی در سفر اخیر خود به قزاقستان اعلام کرد درصورت که کشورهای آسیای مرکزی دربخش حقوق بشر وآزادی‌های سیاسی و مدنی اصلاحات به وجود بیاورند، فرصت سرمایه گذاری در این کشورها بیشتر خواهد شد.

شبکه خبری یک افغانستان به نقل از موگرینی نوشت: «متاسفانه شماری از کشورهای آسیای میانه حقوق بشر مردم را در نظر نمی‌گیرند و رفتارشان توأم با خشونت است، از این رو به وجود آوردن اصلاحات و تغییرات دموکراتیک در کشورهای آسیای میانه شانس سرمایه گذاری در این کشورها را افزایش می‌دهد.»

موگرینی با هدف گشایش دفتر نمایندگی دائمی اتحادیه اروپا در آسیای میانه به این منطقه سفر کرد.

او می‌گوید کشورهای آسیای مرکزی فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری دارند و گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی به سود اروپا و کشورهای آسیای میانه است با آنکه عملی شدن اصلاحات در آسیای میانه زمان گیر است، اما ضرورت دارد.

وی تاکید کرد که آسیای میانه باید در همکاری با آمریکا اتحادیه اروپا، روسیه و چین آزاد باشد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که اتحادیه اروپا در حال بررسی زمینه همکاری با کشورهای آسیای مرکزی است و نقاط نفوذ خود را در منطقه علامت گذاری می‌کند تا در آینده از آن‌ها استفاده کند. تهدیدات، حقوق بشر و انرژی مسائلی هستند که اتحادیه اروپا می‌تواند از آنها استفاده کند تا گام‌های خود را در منطقه مستحکم کند؛ مشخص می‌شود که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که با تکمیل اطلاعات، تصویر یک شریک معتبر و قابل اعتماد از خودش در منطقه ایجاد کند ضمن اینکه مشکلات امنیتی منطقه برایش مهم نیست.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی و اندونزی در نشست گروه ۲۰ به اتحادیه اروپا هشدار دادند که با مصادره دارایی‌های بلوکه شده روسیه سنگ بنای خطرناکی در حقوق بین الملل گذاشته خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی و اندونزی در نشست گروه 20 به اتحادیه اروپا هشدار دادند که با مصادره دارایی‌های بلوکه شده روسیه سنگ بنای خطرناکی در حقوق بین الملل گذاشته خواهد شد.

آمریکا و متحدانش حدود 300 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو به دلیل جنگ اوکراین بلوکه کرده‌اند.

بیشتر این وجوه در اتحادیه اروپا نگهداری می شود و در حالی که واشنگتن اصرار دارد که قوانین بین المللی اجازه مصادره این وجوه را می‌دهد، برخی از اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه تمایلی به انجام این اقدام ندارند.

هشدار روسیه به آمریکا در صورت مصادره ذخایر بلوکه شدههشدار صندوق بین‌المللی‌ پول نسبت به مصادره دارایی‌های روسیه

این نشریه به نقل از مقامات اتحادیه اروپا گزارش داد که در جریان نشست اخیر وزیران دارایی گروه 20 در برزیل، نگرانی‌ها دوباره مطرح شد.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی، همتای اندونزیایی وی، از جمله کسانی بودند که نسبت به توقیف احتمالی وجوه روسیه ابراز نگرانی کردند.

یک مقام اروپایی ناشناس به این نشریه گفت که هر دو کشور در مورد آینده ذخایر ارزی خود در غرب "بسیار نگران" هستند و افزود که نگرانی اصلی این است که آیا پول آنها "هنوز امن" است یا خیر.

در حالی که آمریکا متحدان خود را تحت فشار قرار داده است تا به دنبال راه هایی برای بهره برداری از ذخایر بلوکه شده روسیه باشند، مخالفان ادعا می کنند که چنین اقدامی یک سنگ بنای خطرناک را در حقوق بین الملل با پیامدهای گسترده پایه گذاری خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ژاپن، فرانسه، آلمان و ایتالیا در مورد این موضوع رویکرد "بسیار محتاطانه‌ای" دارند که این امر منجر به بن بست مذاکرات در این باره می شود.

این روزنامه خاطرنشان کرد که برخی از برجسته‌ترین افرادی که نسبت به مصادره این دارایی‌ها تردید دارند، مقامات بانک‌های مرکزی گروه 7 مانند کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، هستند.

لاگارد قبلاً هشدار داده بود که اقدام به مصادره دارایی‌های مصادره شده می‌تواند "نظم بین‌المللی را به خطر بیندازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهپیمایی کارکنان نهادهای اروپایی در حمایت از فلسطین
  • پوتین: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در برابر تحریم‌های جدید کارآمد است
  • اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب می‌کند
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • هشدار مقام اتحادیه اروپا به چین درباره صنعت زدایی
  • سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است
  • واکنش اتحادیه اروپا به حمله اسرائیل علیه رفح
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه