Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو مقام ارشد دولت واشنگتن اعلام کردند، هیات‌های آمریکا و روسیه فردا (چهارشنبه) برای گفت‌وگو درباره کنترل تسلیحاتی و احتمال افزوده شدن چین به مذاکراتی درباره یک پیمان جدید تسلیحات هسته‌ای سه‌جانبه دیدار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیمان استارت جدید، آخرین پیمان کنترل تسلیحاتی مهم باقیمانده میان آمریکا و روسیه، در سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صحبت از مذاکره برای تمدید این پیمان در میان بوده است اما کاخ سفید گمان می‌کند نسل بعدی کنترل تسلیحاتی باید با مشارکت چین انجام شود.

چین تسلیحات هسته‌ای، توانمندی‌های موشک بالستیک و دانش ساخت تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی دارد و در حال به روز رسانی زرادخانه هسته‌ای خود است. چین چندین توافق بین‌المللی تسلیحاتی به امضا رسانده است اما هیچ کدام از آنها شامل محدودیت در تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود.

استارت جدید آمریکا و روسیه را به استقرار ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای استراتژیک روی حداکثر ۷۰۰ موشک بالستیک قاره‌پیما و بمب‌افکن‌های استراتژیک مستقر محدود می‌کند.

داریل کیمبال، مدیر انجمن کنترل تسلیحاتی با حمایت از تمدید پنج‌ ساله استارت جدید گفته است، امکان ندارد توافق جدیدی با حضور چین تا پیش از انقضای پیمان در سال ۲۰۲۱ حاصل شود. کیمبال که دولت ترامپ را به تردید یک ساله در آغاز مذاکرات متهم می‌کند، تاکید کرد: درست نیست که استارت جدید را به امید مذاکره روی یک توافق کنترل تسلیحات هسته‌ای جاه‌طلبانه و جامع‌تر با روسیه و چین، بی‌اعتبار کرده و توافق جدیدی را تصویب و به مرحله اجرا درآورد.

پیش از نشست ماه گذشته گروه بیست در ژاپن، ولادیمیر پوتین گفت دونالد ترامپ را به تمدید استارت جدید متقاعد می‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه گفت، مسکو آماده توافق بر سر تمدید استارت جدید است اما هیچ ابتکاری از جانب آمریکایی‌ها، با وجود اینکه توافق موجود ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، وجود ندارد.

یک مقام دولت آمریکا در  آستانه مذاکرات روز چهارشنبه در ژنو تاکید کرد، روسیه همچنین نسبت پیمان‌های کنترل تسلیحاتی چند جانبه ابراز تمایل کرده است.   

این مقام‌های ارشد دولت آمریکا می‌گویند، هرگونه گفت‌وگوی جامع درباره مسائل چالش‌برانگیز کنترل تسلیحاتی با یک سری اقدامات مسکو از جمله مداخله انتخاباتی ۲۰۱۶، مسموم کردن یک جاسوس سابق و دخترش در بریتانیا، کاهش تعداد کارکنان سفارت آمریکا در روسیه و توقیف کشتی‌های اوکراینی سخت‌تر شده است.

جان سالیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست ژنور ریاست هیات کشورش که با حضور مقام‌هایی از وزارت خاررجه، شورای امنیت ملی، وزارت دفاع، ستاد مشترک ارتش و آژانس امنیت ملی آمریکاست، بر عهده دارد. هشت یا ۹ تن از اعضای تیم آمریکا با هیاتی با همین تعداد از روسیه به رهبری سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه دیدار می‌کنند.

تازه‌ترین دور مذاکرات، چندین ماه پس از خروج دولت ترامپ از یک پیمان تسلیحات هسته‌ای جداگانه با روسیه صورت می‌گیرد. واشنگتن، مسکو را به نقض پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد ۱۹۸۷ متهم می‌کند. مسکو با رد این اتهامات تاکید دارد، ایالات متحده در مقابل تلاش‌هایش برای حل و فصل این موضوع مقاومت نشان می‌دهد.

دموکرات‌های کنگره آمریکا و برخی از حامیان کنترل تسلیحاتی از تصمیم ترامپ که راه را برای یک رقابت تسلیحاتی باز می‌کند، انتقاد کردند؛ با این حال ترامپ تاکید دارد که ایالات متحده نمی‌تواند تنها کشوری در جهان باشد که به صورت یکجانبه متعهد به این پیمان است. ارتش چین از اواخر دهه ۸۰ میلادی به شدت قدرت گرفته است و این پیمان به آمریکا اجازه نمی‌دهد برای مقابله با موشک‌های ساخت پکن تسلیحاتی مستقر کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۰۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی گزارش داد: «دولت جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا هفته گذشته ارسال یک محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد.»

به گزارش شفقنا، این اولین بار از ۷ اکتبر است که امریکا ارسال یک محموله تسلیحاتی که برای ارتش اسرائیل در نظر گرفته شده بود را متوقف کرده است.

مقامات اسرائیلی گفتند که این حادثه نگرانی‌های جدی در داخل دولت اسرائیل ایجاد کرده و مقامات را به تکاپو انداخته تا بفهمند چرا ارسال محموله متوقف شده است.

بایدن در میان آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت او از اسرائیل هستند، با انتقاد شدید روبه‌رو است، دولت وی در ماه فوریه از اسرائیل خواست تا تضمین دهد که تسلیحات ساخت امریکا توسط نیرو‌های اسرائیلی در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده شود. اسرائیل در ماه مارس یک تضمین‌نامه امضا شده ارائه کرد.

دولت بایدن علیرغم حمایت سیاسی و تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی اعلام کرده نگران حمله اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه است؛ جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند.

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد
  • آمریکا: در کوتاه‌مدت انتظار پیشرفت اوکراین در جبهه جنگ را نداریم
  • زاخارووا: ناتو برای درگیری با روسیه آماده می‌شود
  • پاسخ روسیه به اظهارات بورل: یک اعتراف عالی! فرمول صلح همین است
  • وزارت خارجه روسیه: ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود