Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:03:33 GMT

نقش شورای نگهبان را برای مردم تبیین خواهم کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۰۵۳۷

نقش شورای نگهبان را برای مردم تبیین خواهم کرد

«محمدحسین صادقی مقدم» به عنوان دومین نامزد معرفی شده از طرف ریاست قوه قضائیه برای تصدی جایگاه حقوقدان شورای نگهبان در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی به بیان برنامه ها و دیدگاه های خود پرداخت.

وی که دانش آموخته دانشگاه تهران بوده و علاوه بر سابقه قضاوت، دو دوره هم عضو هیئت منصفه مطبوعات بوده است تاکید کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درمقایسه با قوانین اساسی سایر کشورها، مترقی قانون است، چرا که در این قانون روح اسلام و ولایت توانسته مدیریت اسلامی را محقق کند در کنار آن با اتکا به آرای عمومی توانسته زمینه مشارکت مردم را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طراحان قانون اساسی و معمار اصلی آن شهید بهشتی، که بنده در سال های ۵۹ و ۶۰ افتحار شاگردی ایشان را داشتم، موفق شده اند قانونی بی نظیر را طراحی کنند و اصول بنیادین و کلی فصل اول، تاکید حقوق ملت، نهاد سازی قوای سه گانه، ابتنای کلیه قوانین بر اسلام، تاسیس نظام ولایی، تاکید بر نظام شورایی بر مبنای رای ملت، شمارش لیستی از احتیارات رهبری، نهاد سازی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهاد مقدس شورای نگهبان با وضایف مهمی نظیر تشخیص مغایرت قوانین مجلس با قانون اساسی و اسلام، نظارت بر انتخابات های مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، نظارت بر مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی ئ تفسیر اصول قانون اساسی، همه و همه از افتحارات مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: در عین نقایصی که در قانون انتخابات که همت نمایندگان را در اصلاح و تکمیل آن می طلبد، بنده در اعتقاد و عمل تمام تلاشم را رعایت قانونریال حفظ حقوق افراد، احترام به جایگاه و کرامت انسان ها و رعایت عدل و انصاف به کار بسته ام.

وی با تاکید بر اینکه در صورت انتخاب از سوی مجلس شورای اسلامی همواره در دسترس آنان خواهد بود گفت: معتقدم مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان با همکاری یکدیگر است که خواهند توانست مشکلات قانون گزاری را در چارچوب وظایف حل کنند.

صادقی مقدم در خصوص برنامه های خود گفت: تلاش برای ارتقای جایگاه شورای نگهبان و تبیین نقش آن برای مردم در محیط های علمی و دانشگاهی، کمک به استمرار و تقویت کارهای تحقیقاتی در پژوهشکده شورای نگهبان و دانشکده های حقوق استفاده از همه اندیشمندان و صاحب نظران در انجام وظایف شورا از جمله ایده ها و برنامه های اینجانب است.

وی در پایان تاکید کرد با تعامل میان نمایندگان و اعضای شورای نگهبان می توان تعداد قوانین ارجاعی به مجمع تشخیص مصلحت نظام را کاهش داد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۰۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تأیید شد

گزارشی ده طرح و لایحه و پنج اساسنامه و سه استعلام از دیوان عدالت ارایه می‌دهم.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: طرح ساماندهی زمین و مسکن و اجاره بها ایراداتی که داشت برطرف شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری سپند مغایر شرع و قانون اساسی نبود، بیان کرد: طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور بررسی شد و نسبت به مواد آن ابهاماتی وجود داشت.

وی با بیان اینکه طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها خلاف شرع و قانون نبود.طرح استفساریه ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی خلاف قانون و شرع نبود. لایحه دوفوریتی قانون تمدید پست جمهوری اسلامی ایران نیز هم خلاف شرع و قانون نبود.

طحان نظیف با اشاره به اینکه لایحه عفاف و حجاب را هشت فروردین به مجلس ارسال کردیم، افزود: اساسنامه ورزشکاران و قهرمانان مورد ایراد ما نیست و امیدواریم اتفاق خوبی برای ورزشکاران بیافتد.

وی با بیان اینکه اساسنانه صندوق نوآوری و شکوفایی هم خلاف شرع نبود، گفت: اصلاح اساسنانه مناطق آزاد تجازی کیش، اروند، آبادان، خرمشهر، ماکو و ارسباران مخالف شرع و قانون نبود.

طحان نظیف ادامه داد: سه استعلام از دیوان عدالت اداری داشتیم که حاصل شکایت شهروندان به دیوان است و در شورای نگهبان بررسی می‌شود. دو مورد خلاف شرع نبود و به دیوان ابلاغ شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: جمعه این هفته مرحله دوم انتخابات مجلس برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و در ۴۷ شهرستان برگزار می‌شود.

وی افزود: انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرم‌آباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶مرحله اخذ رای الکترونیک/نشست رئیسی با استانداران
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • تایید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تأیید شد
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید