ناتوی فرهنگی در مسجد نصیرالملک شیراز/ حرمت مسجد را در روز روشن شکستند/ سکوت اوقاف فارس و سقوط اخلاق در نصیرالملک!
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۱۷۲۸
در میان عکسهای منتشر شده از افراد در مسجد نصیرالملک، بیشتر آنهایی بازنشر پیدا میکنند که بیشتر در آنها به اشاعه برهنگی دامن زده شده باشد! مطرح شدن سوژه این عکسها به واسطه هنری بودن و رعایت اصول تکنیکی در آنها نیست.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، مسجد تاریخی «نصیرالملک» معروف به «مسجد صورتی» که در سال 1294 هجری قمری توسط میرزا حسنعلی خان ملقب به نصیرالملک بنا شده است یکی از آثاری بوده است که نه تنها معماری منحصر به فرد آن نشان از هویت معنوی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) داشته است، بلکه بسیاری از گردشگران را مجذوب فرهنگ ناب ایران اسلامی کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرنگار شیرازه ما برای پیگری این وضعیت به مسجد نصیرالملک شیراز آمده و با یکی از راهنمایان گردشگری که بیش از 10 سال مسافران خارجی را برای بازدید از این مسجد میآورد، به گفتوگو نشسته است. وی که تمایلی به برده شدن نامش در این گزارش را نداشت به خبرنگار شیرازه گفت: این مسجد بخش مهمی از فرهنگ مردم شهر شیراز را نمایندگی میکند، چرا که در فرهنگ معنوی مردم شیراز همواره مسجد و کرامت آن از احترام خاصی برخوردار بوده است. با این حال چندی است که در فضای مجازی شاهد انتشار عکسهایی هستیم که رواج بیحجابی را به بهانه گرفتن عکسهای هنری در این مسجد نشان میدهد. این راهنمای گردشگری در ادامه میگوید: معتقد بودن به حرمت و کرامت مسجد؛ به عنوان یک باور شخصی و درونی؛ که از دیرباز نیز در فرهنگ ما ایرانیها وجود داشته است یک چیز است، نشان دادن تصویر غلط از فرهنگ اصیل مردم ایران نیز یک چیز دیگر. وقتی که زنی برای گرفتن عکسهای به اصطلاح هنری پوشش متناسب با فضای مسجد را کنار میگذارد و با ظاهری غیراخلاقی در فضای این مسجد عکس میگیرد، چه چیزی از هویت فرهنگی این مسجد باقی خواهد بود؟
وی در رابطه با تجربه و نوع نگاه مردم دنیا به این مسجد، گفت: سالهاست که گردشگران اروپایی را برای بازدید از این مکان مذهبی- تاریخی میآورم و شاهد هستم که اغلب زنان و دخترانی که سالها در فرهنگ اروپایی زندگی کردهاند تحت تأثیر اتمسفر معنوی و الهی این مسجد تمایل به پوشیدن موی خود به وسیله چادر دارند، چرا که آنها نیز متوجه شده اند که اساسا ساختار اماکن مذهبی مثل همین مسجد به گونهای است که حریم انسانی در تناسب با معماری آن قرار دارد. این در حالی است که شاهد انتشار عکسهایی از دختران بدون حجاب در این مسجد بودهام که برخی نیز خارج از ایران از آن سواستفادههای گستردهای در راستای اهداف سیاسی خود کردهاند. حقیقت این است که تنها فعالان گردشگری نیستند که از این وضعیت نابسامان نظارتی در فضای مسجد نصیرالملک گلایهدارند چرا که همین امر باعث نگرانی خاطر بخش اعظمی از نخبگان و روشنفکران ایرانی شده است.
ناتوی فرهنگی در نصیرالملک یک حقیقت عینی است شیوا نعمتی، دانشجوی دکترای رشته مطالعات فرهنگی و پژوهشگر رسانه به خبرنگار شیرازه میگوید: عکسهایی که مدتی است در فضای مجازی دست به دست میشوند و نشان از برداشتن پوشش دختران به بهانه گرفتن عکسهای هنری در اماکنی مثل مسجد نصیرالملک دارند مورد تشویق بسیاری از تلوزیونهای لس آنجلسی و برخی از سایتهای فارسیزبان آمریکایی قرار میگیرد. علت این امر آنقدر واضح است که نیازی به تفسیر ندارد. وی با گلایه از شرایط نظارتی و فرهنگی حاکم بر این مکان تاریخی میگوید: «نفوذ نرم فرهنگی» هنوز هم یک ابزار حقیقی برای صدمه زدن به ارزشها و داشتههای ایرانیان است. وقتی که آمار بازنشر عکسهای به اصطلاح هنری زنان بدون حجاب در مساجد تا این قدر مورد حمایت برخی از رسانههای معاند قرار میگیرد، بر این حقیقت صحه میگذارد که «ناتو فرهنگی»، تلاش خود را بر تخریب کرامت اماکنی مانند مساجد گذاشته است. چرا که آنها میدانند مسجد یک نهاد قوی برای حفظ استحکام و اتحاد ایرانیان از دیرباز تا کنون بوده است.
این فعال فرهنگی در همین رابطه ادامه میدهد: جالب این جاست که در میان این عکسها، بیشتر آنهایی بازنشر پیدا میکنند که بیشتر در آنها به اشاعه برهنگی دامن زده شده باشد! مطرح شدن سوژه این عکسها به واسطه هنری بودن و رعایت اصول تکنیکی در آنها نیست. دکتر نعمتی معتقد است: اگر متولیان اصلی این مسجد موقوفه برای رسیدگی به بحث نظارت بر این موقوفه تدبیراندیشی نکنند، خطر اضمحلال داشتههای فرهنگیمان در نسلهای بعدی وجود دارد، چرا که نه تنها کارکرد اصلی مساجد به عنوان یک نهاد معنوی را از بین میبرند، بلکه لطمات جبرنان نشدنی بسیاری نیز به شان فرهنگی ایرانیان در دنیا میزنند.
معاون فرهنگی اوقاف فارس: سال گذشته طرح الزام پوشیدن چادرهای زیبا و متناسب با شئونات اسلامی برای زنان اجرا شد خبرنگار ما برای پیگیری و انعکاس نظر مسئولان مربوطه از «حجتالاسلام محمد صفری گرایی»، معاون فرهنگی ادارهکل اوقاف فارس خواست تا در این رابطه توضیحات لازم را بیان کند. وی نیز بیان کرد: سالها ورود به این مسجد به عنوان یک مکان گردشگر پذیر برای عموم مردم با هر نوع پوششی آزاد بود اما از سال گذشته ما طرح الزام پوشیدن چادرهای شکیل و زیبا و متناسب با شئونات اسلامی را برای زنان اجرا کردیم.
صفری گرایی در همین رابطه افزود: علی رغم این که، 4 نیروی انسانی برای امر به معروف و نهی از منکر در این مکان فعال هستند، اما نمیتوان به صورت کامل از اشتباهات برخی از افراد که اقدام به انتشار این عکسها میکنند جلوگیری کرد.
وی این نکته را نیز اضافه کرد که: حضور مبلغین مذهبی در این مسجد تاثیر بسزایی در روحیه بازدیدکنندگان از این مکان دارد و نمیتوان بر این گفته پای فشاری کرد که تا کنون هیچ اقدامی برای ترویج فرهنگ حجاب در میان بازدیدکنندگان نشده است.
تمام عکسها با سرچ کلمه مسجد نصیرالملک در شبکه های اجتماعی به دست آمده است...
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۱۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود
ایسنا/فارس رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانهای استان فارس می گوید: اگر زورخانه پولاد به عنوان قدیمیترین زورخانه کشور ثبت ملی شود، دیگر تهدیدی مثل تغییر کاربری شامل آن نخواهد شد.
سید حسن حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه زورخانه پولاد قدیمیترین زورخانه جنوب کشور است، گفت: در سال ۱۳۹۸ مالک شخصی که ۳ دُنگ آن را در اختیار دارد، مراجعه کرد و این زورخانه را در اختیار گرفت.
وی افزود: مالک شخصی قصد تغییر کاربری مجموعه را داشت اما با پیگیری روسای قبلی هیئتهای شیراز و فارس، این اتفاق نیفتاد و از زمانی که ما مسئولیت را به عهده گرفتیم هم از طریق اداره میراث فرهنگی، شورای شهر و استانداری پیگیری کردیم تا این تغییر کاربری رخ ندهد.
حسینی با بیان اینکه هنوز این زورخانه ثبت یونسکو نشده اما اجازه تغییر کاربری هم به آن داده نشده است، گفت: از آنجایی که این زورخانه در بافت تاریخی شیراز واقع شده است، مالک شخصی به دنبال این است که آن را به فضایی تجاری مثل سفرهخانه سنتی تغییر دهد. بنابراین از مدیرکل میراث فرهنگی استان که همواره هم پای کار هستند خواهش میکنیم که این میراث ناملموس که جزو فرهنگ تاریخی استان ماست را ثبت کنند.
وی با اشاره به اینکه خانههایی در بافت تاریخی شیراز با قدمت ۷۰ و ۸۰ ساله داریم که چون ثبت ملی شدهاند، خطر تغییر کاربری هم تهدیدشان نمیکند، گفت: زورخانه پولاد حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و جزو ۵ زورخانه قدیمی کشور است، پس باید با جدیت تمام در حفظ آن بکوشیم.
متولی ورزش زورخانهای استان فارس با بیان اینکه در سطح شیراز ۲۶ و در استان فارس ۸۴ زورخانه وجود دارد، گفت: ۸ زورخانه نیاز به بازسازی دارند و برای ۱۷ زورخانه نیز جانمایی صورت گرفته و قرار است ساخته شوند.
حسینی با اشاره به اینکه هیئت پهلوانی و زورخانهای فاقد درآمد است، گفت: با توجه به اینکه خودم در رشتههای متفاوت رزمی کار کردهام و حالا چندسالی است که در ورزش زورخانهای خادمی میکنم، میدانم که در تمامی رشتهها درآمد زایی وجود دارد ولی در زورخانههای ما ورزشکاران هیچ شهریهای پرداخت نمیکنند که این یکی از دشواریهای ما در زمینه درآمدزایی است.
وی با اشاره به اینکه ورزش زورخانهای تنها ورزش ایرانی است که در یونسکو ثبت شده است، گفت: هر کشوری، هنر رزمی و ورزش رزمی قدیمی خودش را در یونسکو ثبت کرده است و چیزهایی که در یونسکو ثبت میشوند، به نوعی در ارتقای فرهنگ بشریت نقش داشتهاند.
حسینی در پایان گفت: این ورزش جزو فرهنگ ناملموس ما و فرهنگ معنوی دنیاست. حالا تفاهمنامهای را در حال پیگیری هستیم و با مدیرکل میراث فرهنگی هم هماهنگ کردهایم که زورخانه پولاد به یکی از مقاصد گردشگری گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود تا هم درآمدزایی داشته باشد و هم گردشگران با میراث فرهنگی ناملموس ما آشنا شوند.
انتهای پیام