Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: خصوصی‌سازی امروز یکی از ابزارهای بهره رانتی از اقتصاد است و همچنین در بسیاری از معاملات دولتی و واگذاری های دولتی، رانت مشاهده می شود . ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیرضا محجوب با اشاره به مفهوم رانت و اینکه چطور در جامعه شکل می‌گیرد، گفت: اولین بار عبارت رانت از سوی تورگو وزیر دارایی فرانسه در قرن 16 اعمال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رانت بهره مالکانه‌ای بود که مالکان زمین علاوه بر اجاره، دستمزد، سهم سرمایه و سهم مالکانه به عنوان بهره مالکانه استفاده می‌کردند یعنی زمین‌هایی بودند که عدد بزرگتر و بهره بزرگتری به آن تعلق می‌گرفت.

رانت باج خواهی آشکار است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: به نظر آدام اسمیت و اقتصاددانان کلاسیک، رانت و بهره مالکانه یک ارزش اضافه‌تر از حد معمول و معقولی بود که توسط مالکان از کشاورزان درخواست می‌شد؛ به این ترتیب رانت بخشی از درآمدی شد که هیچ ماخذی برای گرفتن آن وجود ندارد؛ یک ادعای پوچ و نوعی باج‌خواهی آشکار. رانت‌خواران یعنی باج‌خواهان و باج‌خواران و یعنی کسانی که پولی را بدون ماخذ مطالبه و دریافت می‌کنند.

بازرگانی خارجی در ایران رانتیر است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد کارها و روشهایی که برای مبارزه و مقابله با رانت لازم است، افزود: برای مقابله با رانت باید اول ببینیم که یک اقتصاد رانتی است؟ رانت اساس مبادلات کسانی است که رانت می‌برند؛ بازرگانی خارجی در ایران رانتیر است، رانتی بوده، هست و خواهد بود. امکان هیچ نوع انصافی در آن وجود ندارد و هر چه می‌گویند، دروغ است؛ چراکه در کنار آن شاخه‌هایی مثل قاچاق که علامت کاملی از یکجور بهره رانتی است، در اقتصاد دیده می‌شود بنابراین آنچه که می‌بینیم ابتدا در بازرگانی، به خصوص بازرگانی خارجی است و بعد در بقیه فعالیت‌های اقتصادی گاها مشاهده می‌شود.

خصوصی‌سازی امروز یکی از ابزارهای بهره رانتی از اقتصاد است

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی رانت را عامل خراب کردن، بهم ریختن و متلاشی کردن بخش‌های مختلف اقتصادی دانست و تصریح کرد: چنانچه کسی بخواهد اقتصاد سالم و بدون مشکل داشته باشد باید رانت را از اقتصاد خود دور کرده  و خود را از اقتصاد رانتی کنار بکشد و اقتصاد رانتی را برچیند.

خصوصی بازی با خصوصی سازی فرق دارد

وی بیان کرد: با خصوصی‌سازی به این دلیل مخالف هستم چراکه خصوصی‌سازی امروز یکی از ابزارهای بهره رانتی از اقتصاد است و همچنین در بسیاری از معاملات و واگذاری‌های دولتی، رانت مشاهده می‌شود؛ ممکن است که بگویید بسیاری از بخش‌های دنیا با خصوصی‌کردن اقتصاد پاسخ گرفتند و از این راه به نتیجه رسیدند اما باید گفت که این خصوصی بازی نبوده بلکه خصوصی‌سازی بوده است.

پول رانتی باید پس گرفته شود

به گزارش خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: چنانچه دولت دست به کار نشود و بهره نبرد باید مالیات وضع کرد و یا ثروت این افراد را به طور کامل از آنها دریافت کرد. بنده معتقد هستم تمام کسانی که از این راه ثروت بدست آوردند، باید ثروت آنها مصادره و در بین عامه مردم ایران توزیع شود.

سرخابی‌ها تا شهریور واگذار نشوند، برخورد می‌کنیم/ انتقاد از فرار به جلو پوری حسینیپوری حسینی: مصوبه واگذاری خودرویی‌ها فعلا قابل اجرا نیستاذعان مشاورِ پوری حسینی به تاخیر دولت در آزادسازی سهام عدالت

انتهای پیام/

R32365/P/S7,84/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان خصوصی سازی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان خصوصی سازی سازمان خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

به گزارش جام جم آنلاین، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با اشاره به عزم جدی دولت برای واگذاری این دو تیم از همان ابتدای اغاز بکار گفت: همکاری ملی و همیاری ملی رمز غلبه بر موانع غیر قابل حل است. روح همدلی که در فضای ورزش ایران است سرایت کرد و خودش را در دل یک اقدام سیاستی و یک تدبیر ملی نشان داد و اتفاق به ظاهر ناشدنی 20 سال گذشته امروز تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در موضوع انتقال پرسپولیس و استقلال خیلی ها به دولت میگفتند که این حرف ها نشدنی هستند و دولت ها در ایران اراده واگذاری این دو تیم را ندارند. اما امروز در اردیبهشت 1403 با یک همت جمعی این امر محقق شد.

خاندوزی گفت: در پروژه های مختلف شما شاهد این موضوع بودید که دولت سیزدهم دولت خاتمه ی پروژه های نیمه تمام است و امروز هم این اتفاق افتاد. اما 4 موضوع است که باید به ان اشاره شود:

1- در اصل مشارکت طلبیدن مردم و بخش غیر دولتی اراده ی جدی وجود دارد. در اسفند 1400 موضوع بورسی شدن این دو باشگاه و افرایش سرمایه ان ها و مشارکت چند صد هزار نفری مردم برای در اختیار گرفتن سهم 10 درصدی دو باشگاه که خروجی ان شفافیت در عملکرد است، گام اول دولت برای خصوصی سازی بود. در همین راستا مذاکرات مفصلی با وزارت نفت و وزارت صمت صورت گرفته تا پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس و همچنین برخی از پروژه های جذاب معدنی کشور.

2- اهلیت و تخصص نکته دیگری است که تاکید داریم تا واگذاری مبتنی بر آن صورت گیرد. یکی از نکاتی که در دولت سیزدهم واگذاری چندان زیادی نداشته ایم، دقت بر اهلیت و تخصص خریداران و چشم انداز بلند مدت برای این واگذاری ها را داشته باشیم.

3- چشم انداز منابع پایدار درامدی این دوباشگاه نکته سوم است. ما همچنان کمک ورزش خواهیم بود چه از طریق پیگیری حق پخش و …..

4- ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت مدیریتی بخش های غیر دولتی، برای مدیریت این باشگاه ها استفاده کنیم تا این موضوع ارام ارام به سایر بخش ها سرایت پیدا کند.

دیگر خبرها

  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • وزیر ورزش: امروز در تاریخ ورزش بهترین است
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • معاون وزیر اقتصاد: امروز استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • معاون وزیر اقتصاد: استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • با حضور وزرای اقتصاد و ورزش؛ آیین رسمی واگذاری سرخابی ها فردا برگزار می شود
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس شش ساله است