Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا، درباره حضور ایران در جام جهانی و رقابت برای کسب سهمیه المپیک توکیو اظهار داشت: تیم ملی ایران به عنوان یکی از مدعیان اصلی قاره آسیا برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ راهی جام جهانی می‌شود. بی‌تردید رقابت در این تورنمنت آسان نیست. مگر می‌شود از جام جهانی صحبت کرد و گفت که بازی‌های آسانی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته مهم این است که چه مسیری برای بهتر شدن پیش گرفته‌ایم.

کارشناس بسکتبال ایران افزود: با گفتن مسابقات سخت است و حریفان قدر هستند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. باید تلاش کنیم و در کنار آن تفکر و ابتکار داشته باشیم. حفظی کار کردن یا کپی‌برداری نتیجه‌ای ندارد. بسکتبال ما نیاز به برنامه و تفکر دارد تا نتیجه بگیرد.

برخلاف صحبت‌های این پیشکوست بسکتبال، صمد نیکخواه‌بهرامی کاپیتان تیم ملی اعتقاد دارد انتظار المپیکی شدن در جام جهانی درست نیست و هرکس چنین نظری دارد از بسکتبال بی‌اطلاع است. هاشمی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره صحبت‌های نیکخواه بهرامی چیست؟ گفت: فکر نمی‌کنم این حرف‌ها برای صمد باشد. شاید در مصاحبه آن منظور اصلی منتقل نشده است. این حرف‌های صمدی نیست که ۱۱ سال با من تمرین کرده است.

هاشمی ادامه داد: با توجه به شناختی که من از این بازیکن دارم فکر می‌کنم منظور او این نبوده است. اما اگر واقعاً بر فرض محال هم چنین تصوری وجود داشته باشد باید برای بسکتبال ایران افسوس خورد. البته این موضوع برای یکی دو سال اخیر نیست بلکه من ۷ یا ۸ سال است که تاکید دارم باید این معضل از بین برود.

کارشناس بسکتبال ایران در ادامه اظهار داشت: چند سال است که می‌گویم از حریفان اژدها و موشک نسازید. بگذارید بازیکنان جاه طلب بار بیایند، نباختن در ذهن آنها نفوذ کند و بعد در جسم و عملکردشان دیده شود. اینکه چین اژدها و فیلیپین موشک شده است فقط توجیه و راه فراری برای برخی است که نتوانسته‌اند نتیجه بگیرند.

هاشمی همچنین تاکید کرد: اینکه تصور نکنیم در بین کشورهای آسیایی حاضر در جام جهانی نمی‌توانیم سهمیه المپیک بگیریم اصلاً خوب نیست. واقعاً چنین تصوری بد است. یعنی بسکتبال ایران در بین کشورهایی چون چین، فیلیپین، کره جنوبی و اردن هیچ شانسی برای کسب سهمیه المپیک ندارد؟ بالاتر از این کشورها ایستادن برای ما رویا است؟

سرمربی سابق تیم بسکتبال مهرام در پاسخ به این پرسش که چرا تاکید دارد تیم ملی ایران می‌تواند سهمیه المپیک بگیرد، تصریح کرد: من گفته‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که به اندازه چین شانس کسب سهمیه المپیک توکیو را داریم. نمی‌خواهم مسئولیت دیگران را سنگین کنم یا تعهدی بر شانه کسی بگذارم، تنها حرف عقل و قلب خودم را می‌زنم چرا که به قدرت بسکتبال کشورم ایمان دارم.

وی افزود: اگر ایران نتواند پورتوریکو را ببرد، چین هم نباید برابر لهستان به برتری برسد. همانقدر که ما برابر پورتوریکو شانس داریم چینی‌ها هم برابر لهستان شانس رسیدن به پیروزی دارند. اگر ایران و چین بتوانند تیم دوم شوند مسابقاتشان ادامه پیدا می‌کند و باز هم باید تلاش کنند تا بهترین تیم آسیایی شوند. اگر هم در گروه خود سوم شوند باز هم رقابت ادامه دارد.

هاشمی تاکید کرد: اگر بالاتر از این کشورها قرار گرفتن در جام جهانی رویا است، بله من هیچ چیزی از بسکتبال نمی‌دانم. من نه بازیکن بوده‌ام، نه مربی بوده‌ام و نه می‌دانم بسکتبال چیست. به همین دلیل است که تاکید می‌کنم این حرف‌ها برای صمد نیکخواه‌بهرامی نیست.

پیشکوست بسکتبال با اشاره به توانایی‌های کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران گفت: آن طور که من صمد را می‌شناسم چیزی جز شجاعت در ادبیات او نیست. صمد یک دلاور است که جاه‌طلبی را از من و امثال من یاد گرفته است. صمد با ترس بیگانه است اما اگر واقعاً این حرف‌های او باشد خوب نیست. اگر علمدار تیم این حرف‌ها را بزند نمی‌توان آینده خوبی متصور بود.

هاشمی همچنین گفت: خواست همه کمک به بسکتبال و فدراسیون است اما راه کمک این نیست که خودمان را ضعیف ببینیم. داشتن چنین تصوری برای آینده نویدبخش نیست.

کارشناس بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا از وضعیت تیم چین و برنامه و تدارکاتش خبر دارد یا نه، تصریح کرد: بله. من تمام بازی‌های چین در لیگ تابستانی آمریکا را دنبال می‌کنم. چین با همان تیمی که در بازی‌های آسیایی حاضر شد برای جام جهانی آماده می‌شود. همان تیمی که از ما عقب بود اما توانست در فینال شکستمان بدهد، برای جام جهانی نیز آماده می‌شود.

وی افزود: نباید خودمان را دست کم بگیریم. تیم ما خیلی بهتر از چین است. ما دلاورانی مثل صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، آرمان زنگنه، آرون گرامی‌پور و و دیگر ستاره‌های تیم را در شرایطی آماده در اختیار داریم. هیچ تیم آسیایی بازیکنی مثل بازیکنان ما را در اختیار ندارد. چرا خودمان را کوچک فرض می‌کنیم؟

هاشمی با تاکید بر این موضوع که مصاحبه اخیر کاپیتان تیم ملی به دور از ادبیات بارز او است، ادامه داد: با تمام این شرایط تاکید می‌کنم این صحبت‌ها برای صمد نیکخواه بهرامی نیست. صمد دلاوری است که در این سال‌ها با مفهوم ترس بیگانه بوده و همیشه به دنبال بهترین نتیجه است.

پیشکسوت بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی از عملکرد تیم ملی در جام جهانی دارد نیز گفت: خود صمد نیکخواه در مصاحبه اخیرش یک نکته داشته که به نظرم همان ادبیات او است. صمد گفته تیم ملی به دنبال نتیجه‌ای بهتر از ۲ دوره قبلی است. پس با این شرایط ما باید تونس را راحت ببریم و برای کسب رده دوم تلاش کنیم. این همان ادبیات واقعی صمد است و من نیز آن را قبول دارم. نباید فراموش کنیم که در تیم ملی ایران بسکتبالیست‌هایی تکرار نشدنی حضور دارند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چطور با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیاد چین معتقد است تیم ملی ایران می‌تواند بالاتر از این کشور قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: با تمام قدرت اقتصادی، سرمایه‌گذاری، لیگ خوب و جمعیت زیاد چین این کشور ۲ ایراد بزرگ در ورزش تیمی‌اش دارد. اول اینکه آنها باهوش نیستند و دوم شهامت بازیکنان ما را ندارند چه بسا اگر داشتند در یک رشته تیمی موفق می‌شدند.

وی در پایان گفت: ما و چین شانس اصلی رسیدن به المپیک از قاره آسیا هستیم پس باید نگاه عمیقی به جام جهانی داشته باشیم. باید ذهنمان را آماده موفقیت کنیم. به خودمان باور داشته باشیم. با اینکه معتقدم جای ۴ بازیکن در تیم ملی خالی است و مهدی کامرانی، سعید داورپناه، ارسلان کاظمی و فرید اصلانی می‌توانستند به تیم ملی در چین کمک کنند اما همچنان تاکید می‌کنم که ایران می‌تواند المپیکی شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جام جهانی بسکتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۶۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.

پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود.

ژاله آموزگار

این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

حسن فتحی

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در همین زمینه میرجلال‌الدین کزازی؛ استاد زبان و ادبیات فارسی و شاهنامه‌پژوه در حاشیه اکران خصوصی «مست عشق» برای ادیبان و چهره‌های فرهنگی درباره این فیلم اظهار کرد: از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم.

او افزود: آن دریافتی که این هنرمندان از چهره‌ مولانا و منش و کنش او داشته‌اند، در بخشی گسترده در این آفریده هنری بازتاب یافته است. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.

کزازی درباره گفت‌وگوهای بین شمس و مولانا که از دید برخی، شاید برای مخاطب عام دیریاب‌تر باشد و اینکه آیا فیلم توانسته شمایی از مولانا و شمس را به مخاطب عام‌تر معرفی کند، گفت: بیشینه این گفت‌وگوها چون از آبشخورها ستانده شده بود، از ویژگی‌های بسیار پسندیده فیلم شمرده می‌شود اما زبان فیلم، شاید ناچار بوده‌اند من داوری نمی‌کنم، با زبان روزگار مولانا همیشه سازگار نبود، شاید می‌خواسته‌اند که بیننده امروزین بتواند پیوند بیشتری با فیلم بیابد. ببیننده‌ای که با ادب پارسی و زبان مولانا به بسندگی آشنا نیست.

کد خبر 849267 منبع: ایسنا برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران مولانا سینمای ایران شهاب حسینی (بازیگر)