Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@16:31:45 GMT

طاهر یارویسی، راوی موسیقی مقامی درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۶۴۳۹

آفتاب‌‌نیوز :

طاهر یارویسی مدتها با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد و طی روزهای گذشته نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «بیستون» کرمانشاه بستری بود. او امروز (سه‌شنبه ۲۵ تیرماه) دعوت حق را لبیک گفت.

طاهر یارویسی، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی مقامی که زندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده بود، یکی از مهم‌ترین مراجع حال حاضر موسیقی مقامی تنبور به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نواختن تنبور را از سن ده سالگی آغاز کرد و از همان زمان مشغول فراگیری آواهای مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شد. اولین و تأثیرگذارترین استادِ طاهر یارویسی، سید ولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود به حساب می‌آید. استاد بیرخان (لالوبیرخان) نیز از اساتید بنام منطقه زرده دالاهو از جمله استادان این هنرمند پیشکسوت بوده‌است. طاهر یارویسی هنر ساختن تنبور را نیز در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری را در تهران، کرمانشاهان و منطقه گوران تربیت کرده است.

طاهر یارویسی که او را به عنوان یکی از راویان صادق موسیقی مقامی کرمانشاه و منطقه گوران می‌دانند، هنرمندی متعهد و دلسوز و مردمی بود که با همراهی دیگر هنرمندان منطقه و اساتید این حوزه توانست طی مدت فعالیت خود بیش از ۷۰ مقام اصیل کردی را که در ۷۰۰ سال گذشته سینه‌به‌سینه منتقل‌شده را حفظ و از نابودی آن جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: موسیقی مقامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۶۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

لرستان به گواه مستندات و دیواره‌نگاره‌ها اولین سرزمینی‌ در تاریخ بشره که موسیقی و رقص گروهی در اون وجود داشته و ریشه بخش مهمی از موسیقی جهان رو باید در خاک لرستان جستجو کرد. سرزمین رقص و آواز و دلاوریهای مردان و زنان لر که در طول تاریخ افتخارهای بسیاری رو برای ایران زمین آفریده است. ویدیویی دیدنی با اجرای موسیقی بی‌نظیر و زیبای لری را ببینید. منبع: viral vids

 

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • ببینید | هشتم اردیبهشت سالروز درگذشت استاد نورالدین رضوی سروستانی
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزاطاهر شرقی