جشنواره مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در فارس به پایان رسید
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۲۶۵۶۰
به گزارش ایكنا از فارس، آیین پایانی سومین جشنواره مد و لباس ایرانی ـ اسلامی فارس با عنوان فجر شب گذشته، 24 تیرماه حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در سالن مجموعه فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.
صابر سهرابی در این آیین گفت: تصاویر و نقوش در آثار باستانی تخت جمشید، پاسارگاد و سایر نقاط کشور نشان از این دارد که لباس ایرانی همواره کاملا پوشیده بوده و طبق موازینی بوده که در اسلام معیار پوشش اسلامی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به برگزاری سه دوره موفق جشنواره فجر مد و لباس ایرانی اسلامی در استان فارس اظهار کرد: با مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی صورت گرفته که این جشنواره سال آینده به صورت منطقهای در استان فارس برگزار شود.
مهدی رنجبر، معاون امور هنری و سینمایی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: آثار ارائه شده در این جشنواره نشان میدهد ما در این زمینه در سطح بینالمللی و جهانی حرف برای گفتن داریم.
وی با بیان اینكه لباس ایرانی ـ اسلامی در حقیقت تلفیقی است از هنر معماری اسلامی ـ ایرانی است که در طراحی لباس به کار برده میشود، گفت: شاید به نظر بیاید مد و لباس رویداد تازه ای در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اما قدمتی به وسعت تاریخ و تمدن اسلامی و ایرانی دارد و طراحی لباس در ایران پیشینهای بسیار طولانی دارد.
رنجبر اظهار کرد: تبیین معیارهای مد و لباس با در نظر گرفتن تمدن و اعتقادات ایرانی اسلامی ما کار دشواری است اما طراحان لباس در استان فارس نشان دادند در این زمینه موفق عمل کردند.
مهسا حاجی میرصادقی، دبیر اجرایی این جشنواره نیز در این مراسم گفت: در سومین جشنواره فجر مد و لباس ایرانی اسلامی استان فارس ٦١ طراح از سراسر استان ١٢٥ اثر ارائه کردند که از این تعداد ٨٥ طرح به مرحله دوم و نمایش آثار در نمایشگاه انتخاب شدند و آثار آنان در ٣٠ غرفه با حضور طراحان لباس و زیورآلات و پارچه در حاشیه جشنواره به نمایش درآمد.
وی ادامه داد: در بخش مسابقه طراحی زنده نیز ٥٠ طراح با موضوع طراحی لباس پرچمدار بانوی المپیک ٢٠٢٠ با استفاده از نماد ایرانی به رقابت پرداختند و ٧ کارگاه تخصصی نیز در حاشیه این نمایشگاه با حضور اساتید مطرح مد و لباس برگزار شد.
در ادامه این مراسم از برگزیدگان این جشنواره تجلیل به عمل آمد كه در آن در بخش طراحی زنده لباس بانوان با موضوع بانوی پرچمدار ایران در المپیک توکیو ٢٠٢٠ آثار حمیده کشاورز، سحابه حیدری نژاد حقیقی و سیما نیکزاد به ترتیب اول تا سوم شدند.
در بخش تنپوش مردانه اثر انسیه مهدینژاد با الگوسازی معصومه عالیشوندی و دوخت مرضیه طهماسبی به عنوان برگزیده معرفی شد. مهسا فلسفی با ارائه اثر کالکشن لباس مشاغل (موسیقی) مردانه و زنانه برگزیده بخش مشاغل شد.
در بخش مانتو اجتماع اثر مریم رکن منظر به مقام دوم رسید و فاطمه قائد شرفی و مهسا پیرمرادیان مشترکا سوم شدند. در این بخش از اثر گلشن مانگری به عنوان شایسته تجلیل تقدیر شد.
در بخش برگزیدگان مانتو مجلسی اثر آفرین حمیدی و سمانه حمیدی به عنوان اثر برتر شناخته شد و اثر سیما نیکزاد دوم شد و در این بخش آثار آیدا عرب لو و مونا بازایی به صورت مشترك سوم شدند و اثر آسیه حقیقی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فرهنگي جشنواره مد و لباس اختتاميه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۶۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
جشنواره بینالملی فیلم «کارلویواری» امسال برنامه مرور آثار «فرانتس کافکا» نویسنده بزرگ اهل چک و تاثیر او بر سینما را برگزار میکند.
به گزارش ایسنا، جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری امسال قرار است مروری بر آثار «فرانتس کافکا» نویسنده سرشناس و تأثیر او بر سینما را در برنامه ویژهای تحت عنوان «آرزوی سرخپوست بودن: کافکا و سینما» ارائه کند و در آن به تاثیر این نویسنده بانفوذ چک بر فیلمسازانی چون «اورسون ولز»، «مارتین اسکورسیزی»، «عثمان سمبن» و «استیون سودربرگ» بپردازد.
ژوئن امسال صدمین سال درگذشت کافکا است که در آسایشگاهی در شهر کیرلینگ اتریش درگذشت. جشنواره فیلم کارلووی واری به افتخار این نویسنده فیلمهایی چون «کافکا» ساخته سودربرگ، «محاکمه» ساخته ولز، «پس از ساعت اداری» به کارگردانی اسکورسیزی و همچنین «مستاجر» از رومن پولانسکی را به نمایش خواهد گذاشت.
به گزارش ددلاین، پنجاه و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کارلوی واری از تاریخ ۲۸ ژوئن تا ۶ جولای (۸ تا ۱۶ تیرماه) در کشور جمهوری چک برگزار میشود.
«فرانتس کافکا» یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان قرن ۲۱ روز سوم جولای سال ۱۸۸۳ در یک خانواده یهودی آلمانیزبان در پراگ، پایتخت جمهوری چک، متولد شد. او بزرگترین فرزند از جمع شش فرزند خانواده بود و زبان اولی که فراگرفت، آلمانی بود اما بعدها توانست زبان چکی را نیز بیاموزد. علاقهاش به زبان فرانسه، او را به آموختن این زبان کشاند.
کافکا پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه، به دانشگاه آلمانی «چارلز فردیناند» در پراگ رفت و در ابتدا به تحصیل شیمی پرداخت؛ اما بعد از دو هفته رشتهاش را به حقوق تغییر داد و در سال ۱۹۰۶ موفق به کسب دکترای حقوق شد.
تا هنگام مرگ، آثار و سبک نگارش کافکا توجه کمی را جلب میکرد. وی پیش از مرگ، از دوست نزدیک و مدیر برنامههای ادبیاش، «ماکس برود» خواست تا تمام دستنوشتههایش را از بین ببرد.
«دورا دیامانت» که «کافکا» به او علاقهمند بود، تا حدودی این درخواست را اجرا کرد؛ اما حدود ۲۰ یادداشت و ۳۵ نامهاش را نگه داشت که البته در سال ۱۹۳۳ به دست گشتاپو افتاد. هرچند هنوز تحقیقات برای یافتن دستنوشتههای «کافکا» در حال انجام است.
تمامی آثار منتشرشده کافکا به جز چند نامهای که او در چک به «میلنا جنسکا» نوشت، همگی در آلمان نوشته شدند. کافکا سبک نگارشی منحصر به فردی داشت و البته این مسأله شاید به خاصیت زبان آلمانی برمیگردد که این امکان را به وی میداد تا از جملات بلند استفاده کند؛ جملاتی که برخی مواقع حتی به یک صفحه میرسید.
دو مساله مهم که دائما ذهن «کافکا» را به خود مشغول میکرد و وی را تحت فشار قرار میداد، رابطه نابسامان او با پدرش و مذهب یهودیت وی بود. ارتباط او با پدرش در بسیاری از آثارش تاثیر گذاشته و امروزه هم از مشخصههای بارز این نویسنده برای روانکاوی ذهن وی به کار میرود. یهودی بودن کافکا هم از دیگر عواملی بود که موجب میشد اکثر داستانهای او حول محور موضوع بیگانگی به نگارش درآیند.
منتقدان بسیاری سعی کردهاند تا آثار «کافکا» را در قالبهای فکری و عقیدتی خاصی قرار دهند، از جمله مدرنیسم و رئالیسم جادویی، و برخی تأثیر مارکسیسم را در آثار او مانند «قصر»، «محاکمه» و یا «در تبعیدگاه» آشکار میدانند. برخی دیگر اگزیستانسیالیسم یا آنارشیسم را سبک مورد استفاده «کافکا» میدانند.
شرححالنویسان معتقدند «کافکا» همیشه فصلهای ابتدایی کتابی را که در حال نوشتنش بود، برای دوستان صمیمیاش میخواند. «میلان کوندرا» بر این باور است که نویسندگان زیادی مانند «گابریل گارسیا مارکز» و «کارلوس فوئنتس» شوخطبعی سوررئالیستی کافکا را در آثارشان استفاده کردهاند. «ژان پل سارتر» و «آلبر کامو» دو نویسنده نامداری بودند که بیش از همه تحت تاثیر سبک ادبی خالق «مسخ» قرار داشتند.
«کافکاییسم» (Kafkaesque) اصطلاحی است برای توصیف موقعیتهای سوررئال، مانند آنچه در رمانهای کافکا رخ میدهد و وارد زبان انگلیسی شده است.
با این حال، خوانندگان آثار این نویسنده برای انتخاب یک اثر از او، باید توجه کافی به تاریخ چاپ کتاب داشته باشند؛ چراکه «کافکا» پیش از آنکه بتواند برخی نوشتههایش را برای چاپ آماده کند، درگذشت. بنابراین، رمانهای «قصر»، «محاکمه» و «آمریکا» همگی توسط مدیر کارهایش «مکس برود»، منتشر شدند.
فشارهای اجتماعی و افسردگیهای کافکا موجب شد تا او به بیماریهای متعددی مانند سل، میگرن و بیخوابی مبتلا شود. وضعیت وخیم او این اجازه را به او نمیداد تا بتواند به اندازه کافی غذا بخورد و از آنجایی که آن زمان درمان داخل وریدی هنوز کشف نشده بود، هیچ راهی برای تغذیه او نبود، تا اینکه سرانجام در سوم ژوئن ۱۹۲۴ در آسایشگاهی در منطقه کرلینگ نزدیک وین درگذشت.
پیکر این نویسنده روز یازدهم ژوئن پس از انتقال به پراگ به خاک سپرده شد.
داستانهای زیادی از کافکا به جا ماندهاند که از جمله آنها میتوان به «توصیف جنگ» (۱۹۰۴)، «مقدمات عروسی در ییلاق» (۱۹۰۷)، «تفکر» (۱۹۱۲)، «در تبعیدگاه» (۱۹۱۴)، «رییس آرامگاه» (۱۹۱۷)، «دیوار بزرگ چین» (۱۹۱۷)، «پیامی از سوی امپراتور» (۱۹۱۹) و «محاکمه» (۱۹۲۵). «قصر» (۱۹۲۶) و «آمریکا» (۱۹۲۷) اشاره کرد.
کانال عصر ایران در تلگرام