Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس محیط زیست بردسکن گفت: محمد ارشادی کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن موفق شد در منطقه حفاظت شده درونه از کرکس مصری برای اولین بار مستند سازی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بردسکن، محمد مظلوم پناه در این خصوص افزود: کرکس مصری در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) بعنوان یک گونه در معرض خطر طبقه بندی شده و همچنین در ضمیمه II لیست CITES قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر کرکس‌ها سری لخت دارند و این لخت بودن نقش مهمی در تنظیم حرارت بدن دارد.

مظلوم پناه خاطر نشان کرد: کرکس‌ها به‌ندرت به حیوانات سالم حمله می کنند ولی ممکن است حیوانات زخمی و بیمار را از بین ببرند و با تغذیه از لاشه حیوانات نقش سودمندی در پاکسازی طبیعت و جلوگیری از انتشار بیماریها و آلودگی‌ها دارند. نابودی کرکسها خطرات بهداشتی جدی را برای انسانها ایجاد می کند. مهمترین خطر برای کرکس‌ها سموم (حشره‌کش و جونده‌کش) و داروهایی است که کرکس‌ها به آن‌ها به شدت حساس هستند و خوردن کمترین مقدار آن باعث مرگ آن‌ها می‌شود. 

تحقیقات نشان داده است که هر کرکس در طول زندگی خود 13 هزار دلار به جوامع بشری کمک می‌کنند. در کشور هند پس از دهه 1990 نابودی کرکس‌ها باعث شیوع امراضی همچون طاعون، سیاه زخم و هاری شد به نحوی که تا سال 2015 مبلغ 34 میلیارد دلار به اقتصاد هند خسارت وارد شد.

در کشور هند عامل اصلی نابودی کرکس‌ها مصرف داروی دیکلوفناک بود که این دارو جهت اینکه الاغ ها و حیوانات اهلی دیگر خسته نشوند و از آنها بیشتر کار بکشند داده می‌شد و کرکس‌ها با تغذیه لاشه این حیوانات به سرعت از بین می‌رفتند. با از بین رفتن جمعیت کرکس‌ها و ماندن لاشه ها، آلودگی‌های مربوط به لاشه ها شدت یافت و بعد از چند سال جمعیت سگ‌ها و موش‌ها جای کرکس‌ها را گرفت.

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد باعث انتشار هاری و حمله تهاجمی آنها به انسان شد به طوری که در طول سال 20 هزار نفر بر اثر بیماری هاری در هند کشته می شد. افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد با افزایش حملات پلنگ نیز همراه است چرا که سگ‌ها طعمه مورد علاقه پلنگ است و پلنگ‌ها برای شکار سگ‌ها وارد روستاها می‌شوند و در آنجا احتمال دارد که به دام‌های اهلی نیز حمله ور شوند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال حفاظت محیط زیست دارو طبیعت محیط زیست منابع طبیعی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۱۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیات مصری به تل‌آویو برای انجام مذاکرات

یک هیات شامل نیروهای امنیتی مصر عصر امروز (جمعه) به منظور میانجیگری مذاکراتِ رژیم اسرائیل و حماس بر سر تبادل اسیران، وارد تل‌آویو شد.

به گزارش مشرق، منابع صهیونیستی اعلام کردند که هیات مصری پس از ورود به تل‌آویو دیدارهای خود را با مقامات ارشد امنیتی رژیم اسرائیل در خصوص ابتکار قاهره برای دستیابی به توافق آتش‌بس و آزادی اسرای صهیونیست از نوار غزه آغاز کرد.

منابع رژیم صهیونیستی افزودند که هیات مصری، یک تیم کاری است و «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر در آن حضور ندارد.

سفر هیات مصری به تل‌آویو در حالی صورت می‌گیرد که قرار است «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به عربستان سعودی، سه شنبه آینده وارد تل آویو شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری معا، بلینکن در سفر یک روزه خود به تل‌آویو با مقامات رژیم اسرائیل درباره تبادل اسیران صهیونیست در غزه و تحولات جنگ غزه گفت و گو خواهد کرد.

در این پیوند، پایگاه خبری «مصراوی» بامداد امروز (جمعه) به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد که تل‌آویو مایل است در صورت توافق با حماس بر سر آزادی اسرا و آتش‌بس در خصوص قصد خود برای حمله به رفح تجدید نظر کند.

بر اساس این گزارش، این به معنای پایان جنگ نیست و رژیم صهیونیستی در خصوص اتمام جنگ کوتاه نخواهد آمد.

در همین رابطه رسانه‌های عربی گزارش دادند که مصر به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده که حاضر است در ازای عدم حمله به رفح، مذاکرات آتش بس برای توافق با حماس را با میانجیگری خود از سر بگیرد.

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با طرح‌های ارتش برای حمله به رفح موافقت کرده اما هنوز برای اجرای آن چراغ سبز نشان نداده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • سفر هیات مصری به تل‌آویو برای انجام مذاکرات
  • جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن
  • خون شهدای مدافع حرم موجب نابودی رژیم صهیونیستی می‌شود
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • پژوهش ستون مستندسازی رادیویی است/ برنامه‌ساز حرفه‌ای آموزش ببیند
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • هوش مصنوعی به داد حیوانات در تصادفات جاده‌ای رسید