Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@18:02:07 GMT

عوارض کمبود ویتامین D

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۲۳۰۴

عوارض کمبود ویتامین D

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  این ویتامین از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌‌کند. در سراسر جهان در حدود یک میلیارد نفر در معرض سطوح ناکافی ویتامین D در خون‌شان هستند. برآورد می‌شود که ۴۰ تا ۷۵ درصد از تمام بزرگسالان دچار کمبود ویتامین D باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا برخی از شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با فقر ویتامین دی بیشتر معرفی شده‌اند:

بیماری قلبی

افراد مبتلا به فقر ویتامین D، ۳۲ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. ویتامین D به بهبود عملکرد سیستم‌ایمنی بدن و کنترل التهاب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

بیماری التهابی روده

مطالعات انجام شده در اروپا و ایالات متحده ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D و میزان بالای ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را نشان داده است. بیماری التهابی روده در جمعیتی که کمترین میزان نور خورشید را دریافت می‌کنند، بیشتر است.

زوال عقل و آلزایمر

بزرگسالانی که در معرض کمبود ویتامین D هستند، ۵۳ درصد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

بیماری کلیوی

یک مطالعه نشان داده کسانی که دچار فقر ویتامین D هستند، دو برابر بیشتر در معرض آلبومینوری یا آلبومین بالا در ادرار قرار دارند. آلبومینوری از نشانه‌های اولیه آسیب کلیوی است.

پوکی استخوان

ویتامین D از آنجا که منجر به جذب کلسیم و فسفات از رژیم غذایی می‌شود، به طور مستقیم با پوکی‌استخوان ارتباط دارد. کمبود این ویتامین منجر به دردهای استخوانی و پوکی‌استخوان می‌شود و خطر شکستگی‌های استخوانی را چند برابر می‌کند.

دیابت نوع ۲

مطالعات حاکی از آن هستند که قرار گرفتن روزانه ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید و یا استفاده از مکمل‌های ویتامین D، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

منابع

ویتامین D از راه مصرف برخی مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب بدن می‌شود. نیاز روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ ۱۰ میکروگرم یا حداکثر ۲۰۰۰ واحد در روز و در دوران کودکی و پیری این میزان بالاتر است.منابع ویتامین D از این قرارند:

آفتاب

تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث می‌شود که ماده‌‌ای به‌نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین D تبدیل شود. افراد با پوست روشن‌تر نسبت به تیره‌‌ترها می‌‌توانند در مدت کمتری که زیر آفتاب مانده ‌اند نیاز خود به این ویتامین را تامین کنند.

منابع گیاهی

قارچ، غلات و برخی سبزیجات و میوه‌‌جات سرشار از ویتامین D هستند.

منابع حیوانی

کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین حاوی ویتامین D هستند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ویتامین D بیماریهای قلبی کلسیم فسفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت

آفتاب‌‌نیوز :

ترخون دارای سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و در طب سنتی هندوستان برای درمان دیابت استفاده شده است.

قسمت مورد استفاده: برگ ترکیبات: ترکیبات موجود در این گیاه شامل کومارین ها، فلاونوئیدها، اسید‌های چرب، متیل اوژنول و استرگول هستند.

متابولیت‌های ثانویه فعال اسانس های، کومارین ها، فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنول کربنیک هستند.

مطالعات آزمایشگاهی: مطالعات آزمایشگاهی، اثرات بالقوه ضد التهابی، محافظت کننده کبدی و کاهنده خون را نشان می‌دهد.

مطالعات بالینی: یک کارآزمایی بالینی عصاره ترخون ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز (۲۰۰۰ میلی گرم)؛ سطح گلوکز، انسولین، لیپوپروتئین، کراتینین، اسید اوریک و آنزیم ترانس آمیناز خون را کاهش داد.

میزان مصرف: نوع خشک آن تا ۲ قاشق غذا خوری و تازه آن در حد مصرف غذایی طریقه مصرف:به صورت سبزی تازه و خشک مصرف می‌شود که نوع تازه‌ی آن را در حد مصرف غذایی استفاده می‌کنند. ولی نوع خشک آن به صورت دم کرده و تا ۲ قاشق غذاخوری و ۳ بار در روز بلا مانع است.

علیرغم نگرانی در مورد اثرات سمی دو عنصر اصلی آن estragole و methyyleugenol هیچ سمیت حاد یا فعالیت‌های موتاژنیک در دوز‌های مربوط به مصرف انسان گزارش نشده است. عصاره آبی ترخون شامل مقدار بسیار کم estragole و methyyleugenol است و بنابراین خطر بسیار محدود دارد.

عوارض و تداخلات دارویی: به صورت خشک عوارض جانبی ندارد، ولی به صورت تازه در اسانس آن دو ترکیب سمی نام متیل اوژنول واسترگول وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد (اضافه از حد مواد غذایی) می‌تواند عوارض ایجاد کند.

مصرف در حاملگی و شیردهی: گزارشی از عوارض جانبی به صورت مواد غذایی گزارش نشده است. ولی به عنوان داروی گیاهی ایمنی آن هنوز تایید نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود