Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله در مقاله ای در پایگاه اطلاع رسانی شبکه "سی ان ان" عربی در باره تحولات اخیر در جنگ یمن و عوامل و انگیزه هایی امارات در خروج از این کشور نوشت که بیش از ۴ سال از مشارکت فعال و گسترده امارات در عملیات نظامی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در یمن می گذرد. امارات در این سال ها نقش پر رنگی در حمله به شهرهای مختلف این کشور داشت، اما پس از تجهیز نظامیان وابسته به ائتلاف به جدیدترین و پیشرفته ترین تسلیحات و تامین مالی و آموزش نظامی آنها، اکنون درصدد خروج نیروهایش از یمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خبر خروج نیروهای اماراتی از یمن که هنوز به طور رسمی اعلام نشده و از طریق یک مقام بلندپایه رسانه‌ای شده، توجه‌ها را به خود جلب کرد، ولی البته انتخاب زمان این تصمیم، انگیزه‌های عقب نشینی، دلایل تغییر آرایش نظامی، بحث و جدل‌هایی را نیز ایجاد کرده است.

وی نوشت: تصمیم امارات برای عقب نشینی از یمن با تنش‌های جدید در منطقه خلیج فارس همزمان شده است. در صورت تایید و درستی این خبر، خروج امارات از یمن لحظه سرنوشت سازی برای جنگ در این کشور خواهد بود؛ چرا که امارات یکی از اعضای فعال و مهم ائتلاف عربی است و برای ائتلاف دشوار است که به این زودی بتواند جای خالی نیروهای این کشور را پر کند.

کارشناس اماراتی ادعا کرد: در صورتی که نیروهای حوثی (انصارالله) از این اقدام امارات استقبال و خوب با آن برخورد کنند، این تصمیم راهبردی می‌تواند تبعات سیاسی و نظامی عمیق، مثبت و بلند مدتی داشته باشد. ممکن است این تصمیم ابوظبی، زمینه مناسب را برای احیای تلاش‌ها جهت برقراری صلح و پایان دادن به جنگ در یمن فراهم کند. "

عبدالله نوشت: اگر اهمیت تصمیم امارات درک شود، می‌تواند تاثیر بسزا و مهمی در کاهش میزان تنش‌ها و درگیری‌های منطقه داشته باشد که طی سال ۲۰۱۹ به سطح بی سابقه‌ای رسیده است.

** خروج امارات از یمن تدریجی است

وی اضافه کرد: حتی اگر انصارالله در واکنش به اقدام امارات مردد باشد، باید بداند که ابوظبی درباره تصمیمش برای خروج از یمن عمیق و دقیق فکر کرده و تصمیم نهایی و قطعی در این باره را با هماهنگی کامل اتخاذ کرده است.

اما خروج نظامی از یمن، به سرعت اتفاق نخواهد افتاد، بلکه به طور تدریجی و در چند مرحله خواهد بود.

در مرحله اول، نیروهای اماراتی در یمن به نصف شمار کنونی که ۵۰۰۰ هزار نفر هستند، کاهش خواهد یافت. همچنین در این مرحله، خودروهای زرهی، تانک‌ها، سلاح‌های سنگین، بالگردها و سامانه‌های دفاع ضد موشکی از چند جبهه از جمله بندر "الحدیده" و نوار ساحلی غربی و بندر عدن خارج خواهد شد.

با وجود عدم اعلام رسمی ابوظبی، امارات حدود نیمی از نیروهایش در یمن را از این کشور خارج کرده است.

** کاهش حضور نظامی امارات در میدان نبرد

عبدالله افزود: تصمیم خروج از یمن، هماهنگ و همسو با تحولات جاری در جبهه جنگ در این کشور است. صرف نظر از حملات هوایی مستمر، مهمترین دلیل برای عقب نشینی نیروهای اماراتی، کاهش چشم گیر عملیات نظامی زمینی در برخی از جبهه‌ها در نیمه نخست سال میلادی جاری است.

این کاهش گسترده درگیری‌های روزانه در میادین جنگ مهمترین دلیل امارات برای کاستن از نفوذ و حضور نظامی اش در یمن است.

** توقف جنگ در الحدیده از عوامل عقب نشینی امارات است

استاد دانشگاه امارات نوشت: تصمیم ابوظبی برای خروج نیروهایش از یمن همزمان با برقراری آرامش نسبی در شهر و بندر الحدیده از زمان امضای توافق سوئد است. جبهه الحدیده کنار در دریای سرخ، مهمترین و بزرگترین صحنه جنگ طی دو سال اخیر در یمن بود، اما به سبب کاهش میزان درگیری‌ها، امارات اقدام به عقب نشینی تدریجی و منظم حدود ۸۰ درصد از نیروهایش از این جبهه کرد. توقف جنگ در بندر الحدیده یکی از عوامل مهم برای تغییر برنامه امارات و در نتیجه عقب نشینی است.

بسیاری از کارشناسان و ناظران منطقه‌ای، شکست پی در پی نیروهای اماراتی و سعودی و مزدوران آنها در جبهه الحدید و تلفات بالای این نیروها، عامل اصلی عقب نشینی امارات از این جبهه بوده است.

** امارات وظیفه اش را در یمن انجام داد

عبدالله ادعا کرد: بسیاری از مسئولان اماراتی تاکید کرده‌اند که این کشور و کشورهای عضو ائتلاف عربی، توانسته اند نزدیک ۹۰ هزار نظامی یمنی را آموزش داده و به سلاح مجهز کنند و اکنون این نیروهای یمنی پس از اثبات توانمندی و آمادگی بالایشان، در بیشتر جبهه‌های نبرد در یمن مستقر شده اند.

** خروج امارات با اطلاع و هماهنگی عربستان است

عبدالله به رغم گزارشهای موثق درباره بروز اختلاف شدید بین ابوظبی و ریاض درباره ادامه تجاوز به یمن، نوشت: امارات با هماهنگی سعودی به میان جنگ آمد و امروز نیز خروج تدریجی از یمن، با اطلاع و هماهنگی ائتلاف عربی انجام می‌شود. امروز وقت ارائه ابتکارهای نو و تازه و حتی دادن امتیازهای شجاعانه است. زمان تغییر سیاست‌های راهبردی و تاکتیکی برای پایان دادن به جنگ یمن و برقراری صلح فرا رسیده است.

وی افزود: هیچکس نمی‌تواند بعد از تصمیم امارات برای خروج نیروهایش از یمن، ابوظبی را سرزنش کند و آن را مسئول طولانی کردن جنگ در این کشور بداند. با وجود اهمیت این گام امارات در یمن، پایان بحران نیازمند یک کار گروهی، توافق منطقه‌ای و حمایت بین المللی است و مهمتر از این، به خاطر منافع ملی یمن هم که شده باید جنگ در این کشور که بیش از چهار سال به طول انجامیده و ممکن است برای چند سال دیگر هم، ادامه یابد، متوقف شود.
عربستان در سال ۹۴ با همکاری امارات و چراغ سبز آمریکا، ائتلافی خود خوانده را تشکیل داد و به یمن که فقیرترین کشور عربی است حمله نظامی کرد. این حمله به بهانه حمایت از "عبدربه منصور هادی" رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن انجام شد. در جریان حملات هوایی، دریایی و زمینی ائتلاف سعودی به یمن تاکنون هزاران شهروند غیر نظامی یمنی کشته و مجروح شده اند و این کشور به دلیل محاصره دریایی و هوایی با بدترین بحران انسانی در دوران معاصر مواجه شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۳۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، یک مقام محور مقاومت به المیادین اعلام کرد: آنچه در رسانه‌های بین‌المللی و سایت‌های عربی مبنی بر تخلیه منطقه جنوب سوریه توسط ایرانی‌ها و کاهش تعداد اعضا منتشر می‌شود، صحت ندارد.

وی گفت: اساساً هیچ نیروی ایرانی در سوریه وجود ندارد، بلکه مستشاران نظامی به صورت قانونی و با توافق با مقامات سوریه در آنجا هستند.

این مقام مسوول ادامه داد: مستشاران ایرانی همچنان طبق وظایفی که با دمشق توافق شده و در هرنقطه‌ای از سوریه که لازم باشد به طور معمول وظایف خود را انجام می‌دهند و هیچ خروجی صورت نگرفته است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که برخی منابع رسانه‌ای عربی مدعی خروج مستشاران نظامی ایران از برخی مناطق سوریه در اقدامی پیشگیرانه برای بی‌اثر کردن حمله احتمالی رژیم صهیونیستی شده بودند.

دیگر خبرها

  • تصمیم مهم مهدی قایدی برای فصل آینده
  • فرهاد مجیدی تصمیم نهایی را گرفت: در امارات می‌مانم!
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • سرنوشت قایدی در فصل آتی | بازگشت ستاره در گروی تصمیم یک نفر