Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:30:21 GMT

«پس از پرواز»؛ تروری در آسمان

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۴۰۱۶

«پس از پرواز»؛ تروری در آسمان

این کتاب به کوشش منصور نعیمی عنوان در سال ۹۷ به چاپ رسیده و به واکاوی جنابت هولناک آمریکایی‌ها در اسقاط هواپیمای مسافربری ایرباس که عازم دبی بود، بر روی آب‌های خلیج فارس پرداخته است.

۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۱ سال پیش در چنین روزی این هواپیما که با دو موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر آمریکا قرار گرفت حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند.

منصور نعیمی، یکی از پژوهشگران برجسته استان هرمزگان کتاب 'پس از پرواز' را برای اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان در ۱۸۸ صفحه با تیراژ یک‌هزار نسخه نوشته است.

مقدمه این کتاب را دریادار دوم پاسدار حبیب‌الله میرزایی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان نوشته است که به جنایات صدام در نقض قوانین بین‌المللی بر استفاده از بمب‌های شیمیایی بر ضد مردم کردستان عراق و سردشت ایران و جبهه‌های جنگ تحمیلی و همچنین خوی تجاوزکارانه آمریکای جنایتکار و فاجعه هولناک کشتار ۲۹۰ مسافر در سال ۶۷ اشاره کرده است.

نویسنده در این کتاب آمار تمامی مسافران این پرواز را معرفی کرده و آورده است: بر اساس مدارکی که ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری تحویل داد، پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر دارای ۲۷۴ مسافر و ۱۶ خدمه بود که در مجموع به ۲۹۰ سرنشین می‌رسد که شامل ۶۶ نفر از ۲۹۰ سرنشین این هواپیما کودک بودند.

نویسنده در این کتاب نتیجه‌گیری از نوشته‌های خود داشته و افزوده است: از بررسی دو حادثه ایرباس هواپیمای کره ۰۰۷ می‌توان نتیجه گرفت که عواملی که باعث انهدام این دو هواپیما شدند در موارد بسیاری مشابه‌اند با این تفاوت که هواپیمای کره بدون مجوز وارد فضای شوروی شده بود در حالی که هواپیمای ایران به هنگام انفجار در حریم قلمروهای خود ایران قرار داشت...

منصور نعیمی متولد ۲۹ تیرماه ۱۳۲۹ در بندرعباس است، وی در زمینه‌های شعر، قصه، سینما، عکاسی، مطبوعات، پژوهش مکتوب، سازه‌های بومی، آموزش عکاسی و فیلم‌سازی، داوری در چندین جشنواره و مسابقه عکاسی، تألیف کتاب فرهنگ جامع هرمزگان و نزدیک به یک‌صد فیلم مستند به‌صورت سریال برای تلویزیون کار کرده است؛ همچنین مجموعه‌ای ارزشمند تحت عنوان "روزُنِ رفته" که روزشماری است از وقایع هرمزگان را در دست چاپ دارد.

از دیگر آثار نعیمی در حوزه نویسندگی و فیلم و عکس می‌توان به زندگی کورش، مجموعه‌های مستندِ سفر، پوشش سبز، محرّم در هرمزگان، صید و صیادی، بازگشت شقایق، راه و دریا، زمزمه‌های شب‌هنگام، خلیج‌فارس جغرافیای فقر و غنا، عکاسی پشت صحنه ناخدا خورشید و مجموعه عکس‌هایی از مبارزات و تظاهرات مردم هرمزگان در سال‌های قبل انقلاب اسلامی ایران، اشاره کرد.

‏۶۰۴۸/‏۹۸۸۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۴۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تصاویر از سقوط هواپیمای فوکر ۵۰ در کومور

تصاویری از سقوط هواپیمای فوکر ۵۰ هنگام برخاستن از فرودگاه موهلی بندر السلام در کومور که بر اساس گزارش‌های محلی این حادثه تلفات جانی در پی نداشته است اما تعدادی از مسافران مجروح شده‌اند.

دیگر خبرها

  • این اشیای نورانی در آسمان ایران چه بودند؟
  • درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تهران-ایلام -تهران لغو شد
  • چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟
  • دعوای زنان هواپیمای کویتی را وادار به فرود اضطراری کرد
  • رویت نور مشکوک در آسمان چند نقطه از ایران | فیلم
  • اولین تصاویر از سقوط هواپیمای فوکر ۵۰ در کومور
  • آغاز فروش هواپیمای برقی عمود پرواز ارزان تر از هلی کوپتر
  • اولین خلبان بازرگانی ایرانی؛ کاپیتان داریوش تیمسار