Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:42:41 GMT

رهاسازی یک بهله سارگپه در طبیعت شیروان

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۴۷۶۴

رهاسازی یک بهله سارگپه در طبیعت شیروان

حسن پهلوان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرنده شکاری که از راسته شاهین سانان و تیره سارگپه ها است توسط یکی از شهروندان شیروان به اداره محیط زیست شیروان تحویل داده شده بود.

وی از دوستداران محیط زیست و حیات وحش درخواست کرد به محض مشاهده وحوش آسیب دیده بلافاصله موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند تا نسبت به انتقال و مداوای آنها اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سارگپه پرنده ای است با طول حداکثر ۵۰ سانتیمتر و رنگ پر و بال بسیار متنوع با راه راه عرضی روی دم و نواری به رنگ تیره کمرنگ در انتهای دم دیده می شود.

رنگ تنه این پرنده شکاری قهوه ای کمرنگ تا قهوه ای تیره، نوک شاهپرها قهوه ای تیره تا سیاه و سر، دارای گردنی کوتاه و پروازی سنگین و کند است و گاهی نیز در جا بال زنی می کند.

این پرنده که در زمره پرندگان حمایت شده سازمان محیط زیست است همچون سایر پرندگان هم خانواده خود اغلب از موش های صحرایی، خرگوش و پرندگان با جثه کوچک تغذیه می کند و نقش مهمی در تنظیم جمعیت حیوانات صحرایی دارد.

شهرستان شیروان با ۳۷۸۹ کیلومترمربع که از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان اسفراین، از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به بجنورد محدود می‌شود، دارای منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی هم مرز با کشور ترکمنستان است.
این منطقه از متنوع‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های وحشی ایران و یکی از مهم‌ترین ذخیره گاه های زیستی و جانوری کشور محسوب می‌شود.

منطقه گلیل و سرانی واقع در شمال شهرستان شیروان، گونه های شاخصی چون قوچ اوریال، پلنگ ایرانی، کل و پرندگانی مانند هما، کرکس، عقاب طلایی، کبک دری و … را در خود دارد.

۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست شیروان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۴۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد

 میثاق دست‌پاک  بیان کرد: اجرای پویش جمع‌آوری زباله و برگزاری نمایشگاه نقاشی به مناسبت هفته سلامت با شعار سلامت خانواده، مردمی‌سازی سلامت در شهر بزمان برگزار شد.
 
وی افزود: در واقع در چهارمین روز از هفته سلامت مصادف با روز جهانی زمین پاک با شعار «سرمایه‌گذاری در زمین و توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» اجرای پویش جمع‌آوری زباله در مدارس و برگزاری نمایشگاه نقاشی با حضور نمایندگان اداره محیط‌زیست، مرکز بهداشتی درمانی بزمان و کانون فرهنگی آموزش انجام شد.
 
سرپرست مرکز بهداشت ایرانشهر با اشاره به اهمیت و حفظ محیط‌زیست برای نسل‌های آینده، تصریح کرد: شرکت در چنین پویش‌هایی، باعث سالم نگه‌داشتن محیط‌زیست و ترویج فرهنگ حفظ آن و سلامت افراد می‌شود.
 
 وی به‌ضرورت ساماندهی و برنامه‌ریزی برای تولید زباله کمتر، کاهش مصرف ظرف پلاستیکی و نیز مدیریت پسماندها برای جلوگیری از رهاسازی زباله‌ها اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)