Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:19:53 GMT

حرکت محتاطانه هند به سمت تاجیکستان

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۴۷۶۷

حرکت محتاطانه هند به سمت تاجیکستان

شهرداری دوشنبه پایتخت تاجیکستان ماه جاری میلادی از تخصیص بیش از ۴۶ میلیون دلار برای ساخت راه و جاده در برخی مناطق تاجیکستان توسط هند خبر داد.

به این ترتیب، هند بار دیگر سهم خود را در همکاری و برقراری روابط با تاجیکستان ادا کرد؛ کشوری که تاجیکستان آن را به عنوان یک شریک و سرمایه گذار بالقوه می داند. در میان کارشناسان این اندیشه وجود دارد که امکانات هند، به رشد و توسعه هدف های ژئوپلتیک کشورها کمک می کند و کشورهای منطقه باید از این موضوع بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین عقایدی بی شک پایه و اساس قدرتمندی دارد؛ هند صرف نظر از داشتن مقام کشوری در حال توسعه و توان کاهش فقر توانسته است به اقتصاد سوم جهان بعد آمریکا و چین تبدیل شود. هند بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ سریع ترین رشد اقتصادی جهان را داشت.

کارشناس تاجیک می‌گوید: پیش بینی می شود که هند و چین به بزرگترین اقتصاد های دنیا در آینده تبدیل شوند از این رو، هند می‌خواهد نفوذ بیشتری در کشورهای همسایه خود داشته باشد. صرف نظر از این موضوع که تاکنون در کشورهایی همچون تاجیکستان، روسیه و چین نفوذ بیشتری اعمال کرده اند، اما دور از ذهن نیست که با گذشت مدتی هند نیز حضور خود را در این کشورها افزایش دهد.
 

**تاجیکستان در اولویت قرار دارد

محقق و کارشناس روس از مرکز تحقیقات اوراسیایی در مقالة علمی خود در باره سیاست هند در آسیای مرکزی گفته است: «از نظر موقعیت استراتژیکی و نظامی همکاری با تاجیکستان به نفع هند می باشد، چرا که این کشور به پاکستان و کشمیر نزدیکتر است، همچنین بعد سقوط طالبان در افغانستان، هند به تقویت روابط با تاجیکان افغانستان (که دائماً در مقابل طالبان بودند) و رشد روابط با تاجیکستان پرداخت.

هند و تاجیکستان چند سال پیش، در مورد ایجاد پایگاه نظامی در منطقه فرخار ناحیه ای در مرز با افغانستان مذاکراتی را آغاز کرده و مسائل مورد بحث را مورد بررسی قرار دادند و توافق نامه هایی را نیز به امضا رساندند. کمک ۷۰ میلیون دلاری هند به بازسازی فرودگاه نظامی موسوم به عینی در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب دوشنبه و همچنین مشارکت در ساخت و تجهیز چند بیمارستان نظامی و آموزشی از اقداماتی بوده است که دهلی نو برای زمینه چینی در گسترش مناسبات و واگذاری پایگاهی به نظامیان هند در خاک تاجیکستان انجام داد ولی این طرح بعداً متوقف شد.

رسانه ها بعدها در این باره نوشتند که روسیه به دلیل نزدیک شدن آمریکا به هند از چنین طرح هایی ابراز نارضایتی کرد.
 

**افزایش حضور

به گفته ناظران سیاسی، فعالیت هند در آسیای مرکزی در نیمه دوم دهه ۲۰۰۰ میلادی زمانی که به قدرت حکومت ائتلافی کنگره ملی هند رسید، کاهش یافت و در آغاز سال ۲۰۱۰ و پس از توسعه حضور چین در منطقه، حضور هند نیز گسترش یافت.

به عقیده برخی کارشناس، هند نباید وارد فاز مقاومتی با ایالات متحده و چین شود، زیرا مانع از رشد اقتصادی این کشور می شود، روابط هند و چین ثبات منطقه ای را متزلزل می کند.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان سال گذشته در پی امضای چند سند همکاری با هند گفت: «ما آماده ایم تا با هند در بخش صنایع، خصوصاً در بخش کارکرد فلزات و مواد معدنی- نقره، سیماب و سنگ های قیمتی همکاری کنیم.»

هندوستان نیز برای اجرای طرح های مختلف ۲۰ میلیون دلار کمک بی بازگشت اعطا کرد.
 

**امکانات محدود و خواسته‌های نامحدود

اوایل سال جاری ملاقات وزیران امروز خارجه با مشارکت افغانستان برگزار شد که در آن تجارت و همکاری ها در بخش جلب سرمایه، فناوری، ظرفیت های حمل و نقل و ارتباطی منطقه بررسی شد.

به گفته تحلیلگران، این بدان معناست که هدف هند برقراری روابط مستقل با کشورهای منطقه است اما امکانات و خواسته های دهلی نو با هم برابر نیست.

هند حضور خود در آسیای مرکزی را با راه یافتن به بازارها، رشد روابط تجارتی و شرکت در استخراج معادن می‌بینند. ولی همه این مسائل با مسئله حمل و نقل در ارتباط هستند که یا توسط افغانستان و یا به واسطه مرز ترکمنستان و ایران باید منتقل شوند اما هند نمی تواند به سادگی این مسئله را حل کند.

در حال حاضر حجم گردش مالی، کالا و حضور اقتصادی هند در تاجیکستان با چین قابل قیاس نیست. اگر چین یکی از شرکای مهم اقتصادی و سرمایه گذاری تاجیکستان باشد، پس هند جایگاه چندان قابل ملاحظه ای در اقتصاد این کشور ندارد؛ سال گذشته گردش مالی و کالا میان تاجیکستان و هند چیزی بالاتر از ۱۰ میلیون دلار بوده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۴۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

شهریار حیدری ؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پارس نیوز، اظهار داشت: پیمان بریکس، پیمان فرامنطقه‌ای است و جمع کشورهای عضو در این گروه صاحب قدرت‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی هستند. آمریکا برای همه کشورهای قدرتمند در قاره‌های مختلف، در مواقعی از تهدیدات به عنوان یک ابزار برای تحریم، تنش و برخورد علیه کشورهای مختلف استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کشورهای قدرتمند برای مقابله با تهدیدات آمریکا به سمت تشکیل پیمان‌های جدید می‌روند، ادامه داد: چندین پیمان از قبیل شانگهای، بریکس و .. شکل گرفته و در آینده نیز احتمال شکل گرفتن پیمان‌های کوچکتر نیز وجود دارد که هدف از تشکیل این پیمان‌ها ، جلوگیری از شکنندگی در مقابل تهدیدات آمریکا و غرب است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با توجه به قرار داشتن کشور در شرایط تحریم، عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان بریکس که با رایزنی دولت و وزارت خارجه انجام شد، دستاوردهایی از قبیل تولید قدرت جدید در منطقه، تقویت روابط اقتصادی، دور زدن تحریم‌ها و کمرنگ شدن  و جلوگیری از اثرات تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

حیدری در خصوص اثرگذاری تعاملات پارلمانی پیمان بریکس بر روابط دولت‌ها نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای مختلفی که حاضر به ارتباط دیپلماسی با کشورمان هستند، تأکید دارد. البته هرگونه پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین توافق با کشورهای دیگر نیز نیازمند تأیید مجلس است.

دیگر خبرها

  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار