Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@11:28:03 GMT

به نظر شما، چرا دلار سودای کاهش قیمت در سر دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۵۲۸۱

به نظر شما، چرا دلار سودای کاهش قیمت در سر دارد؟

افزایش تنش‌های سیاستی، وضع تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی توسط دولت آمریکا و بی ثباتی اقتصادی و عدم تدبیر مناسب از سوی تیم اقتصادی دولت، از مهمترین دلایل رشد قیمت ارز به ویژه دلار در سال گذشته بودند. این عوامل باعث ایجاد تلاطم در بازار ارز و در نتیجه موج سواری دلالان و رشد قیمت دلار تا سطح ۱۹ هزار تومان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما اکنون، تقریبا تاثیر این عوامل در جهت تلاطم در اقتصاد ایران از بین رفته است به طوری که حنای تهدیدات ترامپ دیگر رنگی ندارد و رئیس جمهوری آمریکا هر کاری در توانش بوده انجام داده است. ناکامی تاثیر تنش‌های مربوط به سیاست خارجی در رشد قیمت دلار به حدی است که حتی حمله به چند نفتکش در بندر فجیره امارات و دریای عمان و سرنگونی پهپاد جاسوس آمریکایی نیز نتوانست بهای دلار را بالا ببرد.  
حالا این روزها؛ بازار ارز با روند کاهشی و البته پلکانی حرکت می‌کند. افت قیمتی که باعث شده، نرخ فروش دلار از سقف ۱۳۷۰۰ تومان در تاریخ ۲۶ خردادماه امسال به کف کانال ۱۲۰۰۰ تومانی و در یکی دو روز اخیر به نرخ ۱۱۷۵۰ تومان کاهش یابد. سطح قیمتی که پیش از این در بهمن ماه سال گذشته رقم خورده بود.

بررسی روند بازار در دو ماه اخیر، نشان می‌دهد که دلایل مختلفی در عقب نشینی نرخ ارز نقش داشته است، از جمله آن‌ها می‌توان به؛

«کوچ بازیگران بزرگ از بازار در هفته‌های اخیر»: 

«تغییر موقعیت بازیگران خرد از خرید ارز به فروش ارز»

«حرکت معکوس نرخ دلار نیما و آزاد برای نزدیک‌تر شدن»

«افزایش عرضه از سوی بازارساز با توجه به روند مثبت بازگشت ارز صادراتی»

«افزایش چراغ خاموش نرخ سود بانکی به بالای ۲۰ درصد در جهت جذب نقدینگی»

«تخلیه فشار تقاضای کاذب در نیمه دوم سال ۹۷»

«کاهش تقاضای دلار برای واردات قاچاق»

«کاهش جذابیت دلار برای سرمایه گذاری»

«کمرنگ شدن نقش دلالان در بازار ارز»

«مدیریت هوشمندانه بازار ارز توسط بانک مرکزی»

و «چشم انداز مثبت از راه اندازی بازار متشکل ارزی» اشاره کرد.

اما در کنار این عوامل که توسط فعالان و کارشناسان اقتصادی مطرح شده است، به نظر شما مهم‌ترین دلیل کاهش بهای ارز به ویژه دلار در روز‌های اخیر چیست؟

چرا بازار به رغم تنش‌های سیاسی در سطح بین الملل و افزایش فشار تحریم‌های دولت آمریکا بر چرخه اقتصادی ایران، دچار جهش قیمت ارز و رفتار‌های هیجانی نشده است و حتی به سمت کاهش قیمت و تعادل نرخ‌ها حرکت می‌کند؟

چرا مردم تمایلی برای ورود به بازار ارز و سرمایه گذاری به مانند سال گذشته ندارند؟

سیاست‌های بانک مرکزی در این خصوص را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیا با راه اندازی بازار متشکل ارزی، شاهد ثبات در نرخ گذاری ارز خواهیم بود؟

و در پایان؛ تیم اقتصادی دولت و مجلس برای صیانت از ارزش ریال و تقویت پول ملی چه برنامه راهبردی و عملیاتی بایستی داشته باشد؟   پاسخ‌های شما تا ساعت ۱۹:۰۰ لحظه به لحظه دریافت، بررسی و منتشر می‌شود.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: کاهش قیمت دلار آمریکا بازار آزاد ارز بانک مرکزی خرید و فروش ارز سرمایه گذاری میترا استاد محمدحسن صادقی مقدم اکبر طبری عیسی شریفی محاکمه نجفی بوئین و میاندشت محمد دهقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،گفتنی است که بیت‌کوین از تورم ایالات متحده سود می‌برد، این ارز دیجیتال ممکن است در حال حاضر بیش از هر موقع دیگری با دلار آمریکا هماهنگ شده‌ باشد. این ایده که بیت‌کوین با افزایش تورم در ایالات متحده افزایش خواهد یافت، ممکن است قدیمی باشد اما در واقع به نظر می‌رسد که اگر ارزش دلار افزایش یابد، می‌تواند به قیمت بیت‌کوین آسیب برساند و برعکس در صورتی که ارزش دلار کاهش یابد می‌تواند به عنوان محرکی برای رشد بیت‌کوین عمل کند.

همانگونه که در لحظه نگارش این گزارش قیمت هر عدد بیت‌کوین پس از انتشار گزارش‌های ناخوشایند از اقتصاد ایالات متحده و کاهش ارزش دلار رشد کرد و از ۶۴ هزار و ۳۳۰ دلار به ۶۴ هزار و ۳۶۰ دلار رسید.

بیت‌کوین ۱۴۰.۰۰۰ دلاری تا پایان سال؟

بیت‌کوین در حال حاضر این پتانسیل را دارد که به بالاترین قیمت در سزح تاریخی دست یابد؛ این اتفاق در صورتی رخ خوهد که فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار دهد. گفتنی است که افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند به ارزهای دیجیتال آسیب وارد کند و جذابیت سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌ را کاهش دهد. این منجر به تغییر اولویت سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری امن‌تر و دور شدن از دارایی‌های با رشد بالا مانند بیت کوین می‌شود. در نتیجه، این موضوع باعث کاهش تقاضا و کاهش بالقوه قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. در مقابل کاهش نرخ بهره می‌تواند به عنوان محرکی برای رشد بازار ارزهای دیجیتال عمل کند. اما مطمئناً، اگر از سوی فدرال رزرو نشانه‌ای در مورد کاهش نرخ بهره در سه ماهه اخیر وجود داشت، بیت‌کوین در حال حاضر در بالاترین سطح تاریخ معامله می‌شد.

با این حال، در حال حاضر فدرال رزرو برای حفظ نرخ‌های بهره تلاش می‌کند، رویه‌ای که مستقیماً از رشد بیت‌کوین حمایت نمی‌کند. با توجه به اینکه به نظر نمی‌رسد فدرال رزرو نرخ‌های بهره را کاهش دهد، جهش قیمتی برای بیت‌کوین وجود ندارد.

در حال حاضر علی‌رغم برخی موانع کوتاه مدت، می‌توان نسبت به مسیر بیت‌کوین خوشبین بود. جان دیواین، رئیس معاملات OTC در Blockfills در این خصوص گفت:« پس از رویداد نصف‌ شدن پاداش بیت‌کوین و با ورود خریداران جدید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) به بازار، حرکات قابل‌توجهی از سوی بیت‌کوین پیش‌بینی می‌شود. من هنوز در مورد این طبقه دارایی بسیار خوشبین هستم.»

او هدف قیمتی بیت‌کوین را برای سال جاری ۱۴۰.۰۰۰ دلار پیش‌بینی کرده بود و با پایبندی به این هدف قیمتی گفت:«من معتقدم افت‌ها فرصت‌های خرید هستند.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899735

دیگر خبرها

  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز