Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اصفهان شناس گفت: خور در برخی منابع به معنای خورشید و آفتاب و فرشته موکل آفتاب آمده است. در دیگر منابع، یازدهمین روز هر ماه شمسی را خور گفته‌اند و در جای دیگر زمین پایین رفته و ساحل کم‌عمق در اصطلاح جغرافیایی خور گفته شده است.

محمد حسین ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، در خصوص وجه تسمیه شهرستان خور و بیابانک، اظهار کرد: شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان به مرکزیت شهر خور با وسعت 11676 کیلومتر مربع بر کرانه کویر مرکزی ایران در منتهی‌الیه مشرق استان اصفهان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان از شمال به استان سمنان، از مغرب به شهرستان نائین و از جنوب شرقی به استان یزد محدود می‌شود.

وی افزود: این منطقه از نظر موقعیت تاریخی و جایگاهش، جایگاه قابل توجهی داشته است و سابقه تاریخی آن به قبل از اسلام می‌رسد.

این اصفهان شناس گفت: از نظر تقسیمات کشوری، خور و بیابانک تا اواخر دوره فتحعلی شاه قاجار از توابع یزد بوده است و در سال 1240 هجری قمری جز توابع سمنان می‌شود، در سال 1347 قمری جز طبس و استان خراسان می‌شود و در سال 1301 شمسی، یک ولایت مستقل می‌شود که این مستقلی تا 1306 ادامه می‌یابد.

ریاحی ادامه داد: بعد از این تاریخ دوباره به استان سمنان متصل می‌شود و پس از آن ضمیمه یزد می‌شود و در سال 1327 شمسی تابع نائین می‌شود و در سال 1388 به عنوان یک شهرستان مستقل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه منطقه خور یک منطقه فوق العاده است، افزود: در منابع مقدمین مانند سفرنامه  ناصرخسرو، نزهت القلوب حمدالله مستوفی، مسالک و الممالک استخری و معجم البلدان یاقوت حموی نام خور آمده است.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه، تصریح کرد: در بیان واژه خور و تبیین آن معانی متعددی آمده است که سه مورد آن بیشتر قابل توجه است. خور در برخی منابع به معنای خورشید و آفتاب و فرشته موکل آفتاب آمده است. در دیگر منابع، یازدهمین روز هر ماه شمسی را خور گفته‌اند و در جای دیگر زمین پایین رفته و ساحل کم‌عمق در اصطلاح جغرافیایی خور گفته شده است و در یک دوره بسیار قدیمی، این منطقه دشت کویری در کنار دریا بوده است و چون این ناحیه در کرانه آن قرار داشته است به همین جهت آن را خور نامیده‌اند. 

ریاحی ادامه داد: به هر حال موارد و مسائل متعددی که وجود دارد نشان می‌دهد که خور یک ناحیه باستانی بوده است و نام‌هایی که در روستاهای اطراف خور باقی مانده است، بیانگر همین ریشه‌های باستانی و تاریخی فوق‌العاده آن است. روستاهایی با نام‌های ایرج یا ایراج، مهرجان، گرمه، بیاضه و جندق در اطراف خور هستند که قدمت برخی از این روستاها به پیش از اسلام و حداقل به زمان ساسانیان می‌رسد.

وی گفت: شهر جندق شهری فوق‌العاده است که گاهی از خودِ خور هم بیشتر مطرح بوده است، اما خور هم دارای تاریخ قابل توجهی است؛ یکی از آبادی‌های کهن ایران خور بوده است و گویش خوری آکنده از واژه‌های ناب فارسی است و مهم‌ترین دلیل بر قدمت این منطقه به شمار می‌رود.

این اصفهان شناس با بیان اینکه از پیشینه شهر خور قبل از دوران صفوی، اطلاعات زیادی در دست نیست، گفت: بر روی یکی از دو طوق عَلَم موقوفه حسینیه خور تاریخ 974 هجری قمری ذکر شده است که این تاریخ متعلق به دوران شاه طهماسب اول صفوی است.

ریاحی افزود: همچنین قباله‌هایی از خریدو فروش آب و املاک و اسناد ازدواج از دوره شاه سلطان حسین صفوی موجود است. خور تا پایان عهد قاجار یکی از 7 قریه ولایت جندق و بیابانک بود. دو رشته قنات قدیمی نیز در خور است که بسیار قدیمی است.

وی با بیان اینکه پس از این دوران، خور جمعیت زیادی پیدا می‌کند و آثار تاریخی آن حکایت از قدمت فوق‌العاده این منطقه می‌کند، ادامه داد: برخی از آثار قدیمی شهر خور عبارتند از گنبد سید داوود از نوادگان امام موسی کاظم(ع) که بقعه آن از دوره صفویه است و مانند گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بدون استفاده از خشت و آجر بنا شده است.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه اظهار کرد: قبر شاعر دوره قاجار یغمای جندقی که در سال 1276 هجری قمری فوت کرده زیر گنبد سید داوود قرار دارد. برخی آثار دیگر که در نقاط مختلف این شهرستان قرار دارد مانند مسجد جامعه فرخی که در سال 1249 هجری قمری ساخته شده است و بقعه امام‌زاده ابومحمد و درخت زیتون کهنسال آن همگی جزئی از آثار فرهنگی و تاریخی این شهر است.

ریاحی تصریح کرد: مسجد قلعه جندق، خانقاه جندق و سنگ قبری متعلق به 670 هجری قمری، دیوان‌خانه امیر اسماعیل‌خان عرب عامری، امام‌زاده جنید با گچبری های زیبا ساخته شده در 1262 قمری در گرمه، و مزار شمس‌الدین حاجی محمدشاه مورخ در مهرجان از دیگر آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان خور و بیابانک است.

وی گفت: جندق نام آورترین روستای منطقه بوده است که به صورت شهری کوچک درآمده و از قدیم دارای شهرت فراوانی بوده است. با اینکه امروز خور مرکزیت پیدا کرده است، اما جندق اشتهار بیشتری داشته است. جندقی ها بر خلاف ساکنان روستاهای دیگر گویش خاصی ندارند و به زبان فارسی فصیح سخن می‌گویند.

این اصفهان شناس افزود: نام رسمی ناحیه بیابانک تا اوایل عصر پهلوی اول، "جندق و بیابانک" بوده است، اما از آن زمان به بعد به نام خور و بیابانک مشهور شده است.

ریاحی با بیان اینکه در ناحیه خور و بیابانک آثاری از دوره ساسانی وجود دارد، گفت: آتشگاه ساسانی در نخلک وجود دارد و زندان انوشیروان نیز در جندق وجود دارد که متعلق به دوره ساسانیان است. مهم‌ترین امام‌زاده‌ای که در آنجا وجود دارد امام‌زاده سید داوود است که از خاندان‌های معنوی و مشهور آن منطقه هستند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش این ناحیه در قدیم به شکل سنتی بوده است و یکی از شخصیت‌هایی که مدرسه را در خور، بنیان گذاشت حبیب یغما است که مجله یغما را نیز در تهران راه‌اندازی کرد. در سال 1305 حبیب یغما نخستین مدرسه را در منطقه برپا کرد و بعدها هم کتابخانه‌ای را به این ناحیه واگذار کرد.

این اصفهان شناس افزود: خور و بیابانک از قدیم دارای کشاورزی و دامداری بوده است و به دلیل خشکسالی امروز این بخش‌ها دچار مشکل هستند. چرای شتر در مناطق خور متداول بوده است که هم‌اکنون نیز وجود دارد. درختان نخل و زعفران و پسته با توجه به کم‌آبی با این منطقه سازگاری دارند و محصولاتی مانند گندم، جو، پنبه، رناس و آفتابگردان در این منطقه کشت می‌شود.

ریاحی گفت: آداب و رسوم منطقه خور و بیابانک منبعث از دوران باستان است. جشن سده، علم‌گردانی، چهارشنبه سوری و قاشق زنی رسومی است که از دوران باستان باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: شاعر معروف خوری یغمای جندقی از چهره‌های مطرح این ناحیه است. علمای بزرگی مانند سید میرزای جندقی، شیخ علی فقیهی، میرزا عبدالله طباطبایی و حجت‌الاسلام خاتمی از شخصیت‌های برجسته خور و بیابانک هستند.

این اصفهان شناس افزود: امیدواریم این منطقه با توجه به ظرفیت‌ها و منابع و معادن زیاد بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این منابع کمک شایان توجهی می‌تواند به رونق اقتصادی ناحیه خور و بیابانک کند. منطقه خور دورترین ناحیه به مرکز استان اصفهان است و نسبت به شهرهای دیگر استان‌های هم‌جوار نیز تقریباً همین حالت را دارد.

کد خبرنگار: 13040


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آثار تاریخی آموزش و پرورش زعفران فوت یزد قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۵۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس؛ رئیس پژوهشکده مطالعات مکران دانشگاه هرمزگان و دبیر کنفرانس گفت: این کنفرانس با محور‌های تبارشناسی، حفاظت و تنوع زیستی، ژنتیک و زیست فناوری، زیست شناسی، بوم شناسی و جغرافیایی زیستی، تکثیر و پرورش، فیزیولوژی و تغذیه، تکنولوژی صید، مدیریت صید و ارزیابی، توسعه پایدار، اقتصاد دریامحور، فرآوری محصولات شیلاتی، ایمنی غذایی، ماهیان زینتی و بهداشت و بیماری‌ها است.
یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران از صبح امروز آغاز شده است و تا فردا پنج شنبه ششم اردیبهشت ادامه دارد.
ایمان سوری نژاد افزود: در این کنفرانس دو روزه نشست‌های تخصصی پرورش ماهی در قفس، تولید، اشتغال پایدار جوامع محلی، امنیت غذایی، بازمهندسی ساختار استخر‌های پرورش میگو به منظور ارتقای مدیریت بهداشتی مزارع و بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان نیز برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه پژوهشکده مطالعاتی مکران در سیریک راه اندازی می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس هماهنگی بین جوامع علمی و دانشگاهی با تولید کنندگان و بهره وران است.
سوری نژاد افزود: در پژوهشکده مکران ظرفیت‌های منطقه برای افزایش و جهش تولید بررسی می‌شود.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران نیز با اشاره به اینکه تنوع زیستی ماهیان در خلیج فارس بین هشتصد تا ۹۰۰ گونه است، گفت: همچنین در دریایی عمان بیش از هزار و ۵۰ نوع تنوع زیستی ماهیان وجود دارد.
سهیل یکدلی با بیان اینکه ۳۰۰ نوع تنوع زیستی ماهیان در آب‌های داخلی ایران وجود دارد، افزود: هرمزگان بعلت همجواری با سواحل سهم قابل توجهی در این تنوع زیستی دارد.
وی گفت: انجمن ماهی شناسی ایران همراستا با سیاست‌های کلی نظام مبنی بر توسعه دریامحور، این کنفرانس‌ها را برای به حداقل رساندن آسیب‌های محیط زیست برگزار می‌کند.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران با اشاره به اینکه، پرورش ماهی در قفس به حفظ زیست بوم دریایی کمک می‌کند، افزود: صید کوسه ماهی‌ها یک خطر برای این گونه از ماهیان است.
یکدلی گفت: پرورش ماهی تیلاپیلا در هرمزگان موجب انقراض و جایگزین ماهیان بومی هرمزگان می‌شود و به ماهیان زیست بوم استان ضرر‌های غیرقابل جبرانی وارد می‌کند.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد و قشم در شورای اسلامی نیز گفت: از ۱۳ شهرستان هرمزگان، ۹ شهرستان ساحلی است که این نشان از ظرفیت‌های بالا در زمینه‌های دریامحور، تجارت و گردشگری دریایی و صیادی این استان دارد.
احمد مرادی با بیان اینکه صید و صیادی تقریبا صد درصد مردمی است، افزود: در برنامه پنجم و ششم توسعه به مساله زیست بوم منطقه توجه شده است که به اشتغال و ماندگاری جمعیت در سواحل و جزایر کمک می‌کند.

بیشتربخوانید:ممنوعیت صید برخی آبزیان در آب‌های هرمزگان
وی گفت: تکلیف قانونی دولت در برنامه ششم پرورش ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس است که در بهترین حالت ۲۰ هزار تن تولید شده است.
رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان هم گفت: دریامحوری یکی از پایه‌های رونق اقتصادی است و بخش خصوصی در زمینه آبزیان فعالیت‌های خوبی داشته است.
محمدرضا صفا افزود: برای حفظ ذخیره گاه آبزیان طرح‌های پرورش ماهی در قفس و ساخت مکان‌های ذخیره سازی و لاروگیری صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • برقراری ۱۷ هزار تماس تلفنی با مرکز ارتباطات اورژانس
  • ببینید | تصاویری از سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسۀ دادگاه منافقین
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • ببینید | سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • عملیات عمرانی بهسازی بزرگراه شهید باقری در منطقه ۸
  • خورو بیابانک رکوردار بارندگی‌های استان اصفهان
  • ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران
  • محور خور و بیابانک به سمت اردستان و نائین مسدود شد