Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@13:06:56 GMT

دستمزد ملی یا منطقه‌ای؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۸۷۹۳

دستمزد ملی یا منطقه‌ای؟

کیفیت محصول و قیمت نهایی آن تضمین‌کننده فروش محصول است. رونق تولید یعنی رسیدن به چرخۀ مستمرِ فروش بیشتر و تولید بیشتر. قیمت نهایی محصول را هزینه تولید تعیین می‌کند و کارفرما  واحد تولیدی را در محلی راه‌اندازی می‌کند که کمترین هزینه‌ها را بپردازد. برای مثال در یک منطقه هزینه زمین کمتر است، اما به دلیل فاصله از بازار فروش اگر کارفرما این منطقه را انتخاب کند هزینه حمل‌ونقل نیز بر او بار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*هزینه کارگر: هم‌اکنون طبق ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد کارگران در سراسر کشور به‌صورت واحد تعیین می‌شود و لذا پایۀ حقوق کارگر در تهران و شهرستان یکی است. پس برای کارفرما تفاوتی نمی‌کند که در کجای کشور محصول خود را تولید کند، به هر صورت باید حقوق یکسانی به کارگر خود بپردازد.

*هزینه زمین: قیمت مسکن در تهران بیش از صد برابر مسکن در ارزان‌ترین شهر کشور (در حوزه مسکن) یعنی ایلام است. به همین نسبت زمین برای تولیدکننده نیز در تهران بیش از صد برابر شهرستان هزینه ایجاد می­کند.

*بازار فروش: تهران به‌تنهایی 16 درصد (با سه شهر نزدیک به خود یعنی البرز قم و قزوین تقریباً یک‌پنجم) جمعیت کشور را دارد، دومین استانِ پرجمعیتِ کشور، خراسان رضوی است که سهم جمعیتیِ آن 8 درصد است؛ اما تراکم جمعیت در تهران 890 و در خراسان رضوی 80 است. این متغیرها نشان می‌دهد بازار مصرف در تهران، یک بازار بزرگ و متمرکز و جدی است.[1]

*هزینه حمل‌ونقل: حمل‌ونقل در دنیا 6 درصد از قیمت محصول را تشکیل می‌دهد و در ایران 12درصد. اما به دلیل یارانۀ پرداختی توسط دولت بر سوخت، این عدد برای صاحب کالا قابل‌توجه نیست. درواقع در ایران هزینه حمل‌ونقل زیادی به تولیدکننده بار نمی‌شود.[2]

این هزینه‌ها نشان می‌دهد اگر کارفرما بازار فروش خود را در تهران انتخاب کند (که با توجه به بازار مصرف در تهران برای عمده کارفرمایان چنین است)، باوجودآنکه هزینه زمین در تهران بالا است، مکانِ تولیدیِ خود را نزدیک به بازار مصرف انتخاب خواهد کرد. تبدیل‌شدن البرز، قزوین و اراک به شهرهای صنعتی نیز نشان از همین نوع انتخاب دارد.

تمرکززدایی از تولید اشتغال

تمرکز اشتغال در تهران، مهاجران را به تهران سرازیر کرده است. یک‌چهارم کل مهاجرت‌های کشور به تهران بوده و یک‌دهم کل مهاجرت‌های کشور برای پیدا کردن شغل صورت می‌گیرد[3] که این تعداد به حدود نیمی از مهاجرت‌های کشور می‌رسد. این یعنی تمرکززدایی اشتغال در تهران می‌تواند جلوی مهاجرت‌ها را گرفته و به‌تبع آن توزیع امکانات را نیز اصلاح کند.

ایجاد بستر جدید بهینه‌سازی تولید برای کارفرما

قیمت پایین زمین در شهرستان، تنها کارفرمایانی را راهی شهرستان می‌کند که سهم زمین در هزینه تولید آنان بالا است اما برای سایر کارفرمایان مؤثر نیست. در مقابل به‌طور متوسط 10 درصد از قیمت تمام‌شده محصول را هزینه کارگر تشکیل می‌دهد که این رقم برای صنایع کاربر بین 20 تا 30 درصد است. بنابراین هزینه کارگر برای کارفرمایی که محصولِ کاربر تولید می‌کند مهم است.

هم‌اکنون حداقل نرخ دستمزد برای کارگران کل کشور به‌صورت واحد توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود. بنابراین برای کارفرما تفاوتی ندارد که تولید خود را در کدام استان راه‌اندازی کند. تعیین حداقل هزینه دستمزد باهدف حمایت از کارگران برای تأمین خانوادۀ خود تعیین می‌شود. اما ازآنجاکه هدف، تأمین سبد معیشت کارگران است و این سبد در استان‌های مخالف قیمت متفاوتی دارد، پس باید حداقل دستمزد نیز در استان‌های مختلف، متناسب باقیمت سبد معیشت آن‌ها تعیین شود. به الگویی که برای مناطقی با هزینه زندگی پایین‌تر، نرخ دستمزد پایین‌تر و برای مناطقی با هزینه زندگی بالاتر، نرخ دستمزد بالاتری تعیین می‌کند دستمزد منطقه‌ای گفته می‌شود.

این نوع تعیین دستمزد، کارفرما را تشویق خواهد کرد که با بررسی مجدد قیمت عوامل تولید (که این بار در شهرستان‌ها نیروی کار ارزان‌تر است)، مکانِ تولیدی خود را انتخاب کند و درصورتی‌که هزینه حمل‌ونقل به بازار مصرف کمتر از هزینه کارگر باشد، تولیدی خود را از تهران به شهرستان‌ها منتقل خواهد کرد.

در این صورت ضمنِ ایجاد اشتغال در مناطق مذکور، کارگران بومی بدونِ آنکه رنج مهاجرت را بکشند، معیشتشان تأمین می‌شود. از سوی دیگر تولید در این مناطق به دلیل کاهش نسبی قیمت نیروی کار، باعث کاهش قیمت تمام‌شدۀ محصول نیز می‌شود و رقابت‌پذیری محصولاتِ تولیدی شهرستان را بالا می‌برد.

تعیین مزد منطقه‌ای،  نسبت درآمد به هزینه را در شهرهای مختلف به یکدیگر نزدیک می‌کند. علاوه بر این فشار زندگی در کلان‌شهرها را برای کارگرانِ ساکن در آنجا کاهش و مزیت تولید در شهرهای کوچک را برای کارفرما افزایش می دهد. همچنین باعث افزایش اشتغال و به‌تبع آن کاهش مهاجرت به کلان‌شهرها نیز خواهد شد.



[1]                       https://www.amar.org.ir/Portals/0/Files/abstract/1390/sarshomari90_nahaii.pdf
[2]                       http://www.irna.ir/fa/news/82548325
[3]                       https://www.amar.org.ir/دادهها-و-اطلاعات-آماری/جمعیت-و-نیروی-کار/مهاجرت#5587736-

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۸۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

نوسان قیمت در نقاط مختلف منطقه ۱۹ و ۲۰ تهران، حدود ۳۰ درصد برآورد شده که در سال جاری میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز در محله‌های خانی‌آباد و تقی‌آباد از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع عبور کرده است.

براساس این گزارش، طبق محاسبه ناحیه یک مناطق ۱۹ و ۲۰ بالاترین قیمت منطقه را به خود اختصاص داده و در معاملات خاص بعضاً آپارتمان‌هایی تا ۸۰ میلیون تومان بر مترمربع در آن معامله شده است.

بعد از آن ناحیه ۲ این دو منطقه ذکر شده، قیمت آپارتمان نوساز بیش از ۵۰ و کمتر از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع است که بعضاً معاملات خاص تا ۷۰ میلیون تومان بر مترمربع انجام شده است؛ نهایتاً در ناحیه ۳، قیمت آپارتمان نوساز کمتر از ۴۰ میلیون تومان بر مترمربع بوده و معاملات فراتر از میانگین چندان مشاهده نمی‌شود.

به گزارش مهر، روند سال‌های اخیر نشان می‌دهد آینده مناطق ۱۹ و ۲۰ از منظر سرمایه‌گذاری می‌تواند قطب سرمایه‌گذاری همراه با رشد بالا را به همراه خود خواهد داشت.

بر همین اساس، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۲۰» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۸۴ متری در منطقه ۲۰ محله صفاییه - چشمه علی تهران، ۸ ساله ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۰)‌ متراژ عمر ساختمان قیمت کل ساختمان (تومان)
ابن بابویه ۸۷ ۱۳۹۶ ۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صفاییه - چشمه علی ۸۴ ۱۳۹۶ ۴,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تقی‌آباد ۷۰ ۱۴۰۳ ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جوانمرد قصاب ۹۰ ۱۴۰۲ ۵,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
حمزه‌آباد - متروی شهر ری ۸۰ ۱۴۰۲ ۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌آباد ۸۸ ۱۴۰۰ ۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دیلمان - میدان نماز ۸۵ ۱۴۰۱ ۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سرتخت ۹۵ ۱۴۰۰ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سه‌راه ورامین ۷۶ ۱۳۹۶ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهادت ۸۵ ۱۴۰۱ ۴,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر،

کد خبر 6092711 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۲۱ تهران +جدول
  • قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • تولید کننده جعبه هاردباکس عمده در تهران
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران