Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از قرارگيري کاغذ در سبد کالاهاي اساسي کشور خبر داد و گفت: براي رفع مشکلات بازار کاغذ، مبلغ 40 ميليون دلار براي نشر و 40 ميليون دلار براي مطبوعات در نظر گرفته شد.
روزنامه ايران: کمبود کاغذ در ماه‌هاي اخير، مطبوعات را با بحراني نفسگير مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طوري که برخي از مديران مسئول مطبوعات ضمن گلايه از کمبود و نابساماني توزيع کاغذ در بازار، از کاهش صفحات و حتي شمارگان نشريات سخن به ميان آورده‌اند.
مشکلات به‌همين جا ختم نشده و تا تعديل اجباري و ناخواسته نيروي انساني و بيکار شدن گروهي از روزنامه‌نگاران براي بقاي نشريات هم پيش رفت. مشکلي که ناشي از تحميل شرايط بيروني است و نمي‌توان مديران مسئول را در آن مقصر دانست. از اين‌رو صاحبان نشريات از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد خواسته‌اند به‌منظور جلوگيري از ورشکستگي و تعطيلي مطبوعات اقدامات ويژه‌اي انجام دهند. هرچند در ارديبهشت ماه سال‌جاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌ منظور کنترل و ساماندهي بازار کاغذ کارگروهي تشکيل داد تا کاغذ مورد نياز روزنامه‌ها و نشريات تأمين شود و فشار افزايش قيمت و کمبود اين کالاي اساسي از شانه مطبوعات برداشته شود اما طي يک ماه اخير به‌دليل پاره‌اي از مشکلات وضعيت کاغذ مطبوعات به شرايط طبيعي و عادي بازنگشته است و همين مسأله انتقاد مديران مسئول را به‌دنبال داشته تا جايي که آنها معتقدند اقدامات اخير انجام شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد همچون مسکن مقطعي بوده و بايد راهکاري مؤثرتر در پيش گرفت.
توضيح اينکه برخي مديران مسئول بر اين باورند در شرايط کنوني وزارت فرهنگ و ارشاد بايد در اختصاص سهميه کاغذ، تيراژ واقعي روزنامه‌ها را ملاک و معيار عمل خود قرار دهد چراکه برخي صاحبان نشريات با هدف تغيير نظر بازرسين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در چاپخانه‌ها اقدام به افزايش کاذب تيراژ کرده تا از اين طريق سهميه بيشتري از کاغذ را از آن خود کنند؛ موضوعي که به نظر مي‌رسد نيازمند حساسيت بيشتر مديران وزارت فرهنگ و ارشاد است.
براي روشن شدن برخي ابهامات و مسائل ايجاد شده در حوزه کاغذ با محمد خدادي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيرامون سياست‌ها و اقدامات انجام شده توسط اين معاونت در خصوص ساماندهي بازار کاغذ و نحوه حمايت از مطبوعات به گفت‌و‌گو پرداخته‌ايم که مي‌خوانيد:
*تأثير تحريم بر کاغذ
معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در اين باره مي‌گويد: از آنجايي که ظرفيت توليد کاغذ مورد نياز براي رسانه‌هاي چاپي در داخل کشور وجود ندارد يا بسيار محدود است، قسمت عمده اين کالا از ساير کشور‌ها وارد مي‌شود. طبيعتاً با ايجاد اختلال در وضعيت بازار ارز، بروز محدوديت اختصاص و کمبود ارز و همچنين اختلاف قيمت ارز، واردات کاغذ نيز مانند سايرکالاها دچاراختلال در نظام عرضه و تقاضا شده است.
در حقيقت شدت محدوديت در فروش نفت و متقابلاً تحريم‌هاي تحميلي از سوي رئيس جمهوري امريکا به‌عنوان جنگ تحميلي اقتصادي، محدوديت‌هايي در کشور ايجاد کرد که کاغذ هم از آن بي‌نصيب نماند. او ادامه مي‌دهد: از اين‌رو براي رفع مشکلات کاغذ مطبوعات کشور، جلسات و مذاکرات متعددي صورت گرفت که حدود 4ماه به طول انجاميد اما خوشبختانه در نهايت با ورود رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري، آقاي جهانگيري و اهتمام ويژه وتلاش مستمر دکتر صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين موضوع، توانستيم به نتيجه مثبت يعني استفاده از ارز کالاهاي اساسي براي واردات کاغذ حوزه فرهنگ دست پيدا کنيم. از سوي ديگر اما در اين مدت، بلاتکليفي نوع ارز تخصيصي، باعث شد با توقف واردات کاغذ و به‌دنبال آن اتمام ذخاير کاغذ مطبوعات و کمبود اين کالا در بازار مواجه شويم. مشکلي که اين روزها رسانه‌ها از آن گلايه دارند. البته بايدبه اين نکته اشاره کنم که در حال حاضر کاغذ در بازار موجود است اما کاغذ ارزان نيست.
*اختصاص 40 ميليون دلار براي مطبوعات
او با اشاره به سازماندهي واردات کاغذ و راستي آزمايي در توانايي واردات اين کالا، تأکيد مي‌کند: در مرحله بعد براي رفع مشکلات بازار کاغذ، مبلغ 40 ميليون دلار براي نشر و 40ميليون دلار براي مطبوعات در نظر گرفته شد. چرا که پيش‌بيني اين بود بر اساس مصرف سال گذشته در سال‌جاري 40 هزار تن کاغذ مطبوعات نياز داريم. از سوي ديگر زيرساخت‌هاي مورد نياز براي صدورمجوز واردات کاغذ و مکانيزم مورد نياز بسرعت در اداره کل مطبوعات داخلي فراهم شد چون تا چندي پيش همه اين اقدامات در وزارت صمت انجام مي‌شد. همچنين کارگروه کاغذ که در وزارت ارشاد وظيفه هماهنگي بين دستگاه‌ها را انجام مي‌داد و انصافاً در سال گذشته وظايف خود را بخوبي انجام داد، ولي به‌دليل تشديد تأمين منابع ارز کالاي اساسي از دي ماه توقف واردات به وجود آمد. همزمان به‌دليل نامعلوم بودن اختصاص ارز از محل کالاي اساسي يا نيمايي اين وقفه 4ماهه شد و کاغذ مطبوعات وارد نشد. در واقع دو دوره را بايد درمورد کاغذ در نظر گرفت دوره اول در سال 97 تا دي ماه که واردات با ارز کالاي اساسي انجام گرفت و دوره دوم يعني از دي ماه 97 که توقف واردات به‌دليل تشديد محدوديت ارز و عدم اختصاص ارز به کاغذ، بيش از پنج ماه با اختلال واردات مواجه شديم.
معاون امور مطبوعاتي در همين زمينه ادامه داد: اقدامات ما عملاً از خرداد ماه شروع شد. به همين دليل دو کارگروه با عنوان کارگروه واردکنندگان و کارگروه توزيع در معاونت مطبوعاتي و اداره کل مطبوعات داخلي تشکيل شد. کارگروه وارد‌کنندگان که متشکل از افرادي است که سابقه واردات کالا را دارند و همه افرادي که توان واردات دارند به بررسي‌هاي لازم پرداختند. نتيجه اين تلاش‌ها اين بود که توانستيم ميزان مناسبي از کاغذ با کيفيت و با زمان‌بندي مناسب براي انتقال به کشور را سفارش دهيم که البته اين اول راه است به عبارتي پروسه تأييد سفارش، تخصيص ارز، تأمين ارز، خريد و حمل و وارد شدن کالا از گمرک و نهايتاً توزيع مناسب که کار خيلي ساده‌اي نيست اما در حال انجام است.
وي افزود: البته دراين ميان فراموش نشود اصولاً معاونت مطبوعاتي سازو کار ورود به اين کار را نداشته؛ نه نيروي انساني، نه ساختار و نه اساساً تجربه تأمين و توزيع کالا اما شرايط خاص ايجاد شده در جنگ تحميلي اقتصادي نياز ورود اين معاونت و مديريت شرايط را ايجاب کرده است؛ ضمن اينکه ما با به‌کارگيري همه ظرفيت‌ها و ايجاد هماهنگي بين بانک مرکزي، وزارت صمت، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان کاغذ را نيز بر عهده داشتيم که البته به‌صورت طبيعي اختلالاتي مانند حضور برخي دلالان و سوء استفاده از شرايط در ابعاد مختلف به وجود مي‌آيد که برخورد با آن هم نيازمند تصميم‌گيري قاطع و درعين حال شفاف است که تا حد ممکن تلاش برمرتفع کردن آن داشتيم.
*توزيع کاغذ در 3 مرحله
خدادي ادامه مي‌دهد: توزيع کاغذ در ميان مطبوعات در سه مرحله انجام شد. مرحله اول مرحله فوريتي بود. به اين شکل که 1350 تن کاغذ تا امروز توزيع شده و با توجه به خلأ موجود، اين مُسکن در حد بضاعت براي بازار کاغذ مطبوعات است. تقريباً سعي شده يک نوبت به همه مطبوعات کاغذ داده شود و رسانه‌هاي کثير الانتشار بعضاً چند نوبت البته به ميزان اندک کاغذ دريافت کرده‌اند. به موازات اين موضوع واردات کاغذ نيز تسهيل شد و حدود 10 هزار تن کاغذ در مسير واردات به داخل کشور قرار گرفته است. حتي پيش‌بيني مي‌شود اگر مشکلي ايجاد نشود 2000 تن کاغذ طي دو هفته آينده وارد کشور شده و بسرعت توزيع آن آغاز شود. البته تأکيد مي‌کنم معاونت مطبوعاتي تلاش مستمر دارد و لحظه به لحظه اين پروسه را براي رفع مشکل احتمالي پيگيري مي‌کند. به‌گفته او، هم‌اکنون نقل و انتقال پول و همچنين خريد و انتقال کالا دچار مشکلاتي است که مسئولان در تلاش هستند اين مشکلات را برطرف و ورود کاغذ به کشور را تسريع کنند.
خدادي درباره نحوه توزيع کاغذ مطبوعات نيز اظهار مي‌کند: همه رسانه‌هايي که اعلام وصول کرده‌اند، با اولويت‌بندي اعلامي توسط کارگروه در همه نقاط کشور مورد توجه قرار گرفته‌اند. به‌طوري که حتي به برخي از رسانه‌ها به کيلو کاغذ اختصاص داده شد تا مبادا نبض حيات رسانه‌اي دچار مشکل شود.
*راستي آزمايي شمارگان اعلامي نشريات
او در خصوص اقدامات انجام شده براي سهميه‌بندي درست و عادلانه هم مي‌گويد: با سازمان امور مالياتي رايزني‌هايي شده در جهت ورود به موضوع ماليات چاپ اعلامي ازسوي رسانه‌ها و چاپخانه‌ها ؛همزمان با راستي‌آزمايي شمارگان اعلامي نشريات از سوي چاپخانه‌ها. متأسفانه بسياري از اعلام وصول‌ها با عدد واقعي تفاوت دارد. چاپخانه‌ها با توجه به ميزان شمارگان نشريات، تابع فرمول خاصي هستند که طبق آن فرمول هم هزينه چاپ مي‌گيرند، اما در نهايت براي کاهش هزينه‌هاي کاغذ، تعداد کمتري چاپ مي‌کنند، بنابراين اين مسأله هم بايد اصلاح شود. از سوي ديگر سهميه کاغذ سالانه رسانه‌ها هم بررسي شده است تا برآن اساس، سهميه مدنظر، تعلق گيرد و از اين به بعد طبق نامه و تقاضا، کاغذ اختصاص نخواهد يافت. در اين زمينه بايد چرخه تهيه کاغذ هم تسهيل شود. يعني نياز نشريه بموقع برطرف شود که اين امر هم در حال انجام است. در مجموع بايد بگويم که اين چرخه متوقف شده، اکنون فعال شده است و روزانه درحال عبور از موانع متعدد مي‌باشد تا در مسير منطقي قراربگيرد و تمام افرادي که مي‌خواستند از کاغذ بهره‌برداري و سود‌جويي و دلالي کنند، حذف شده و خواهند شد. به‌گفته معاون مطبوعاتي وزير ارشاد، ماليات، نظارت دقيق بر چاپخانه‌ها، راستي آزمايي تيراژهاي اعلامي و اعلام وصول‌هاي دقيق در کنار اخذ آمار برگشتي‌ها و ارتباط با شبکه توزيع از جمله راهکارهايي است که براي توزيع عادلانه کاغذ در دستور کار بوده. تنها در اين صورت است که هزينه‌اي که در کنار دارو براي رسانه‌ها در نظر گرفته مي‌شود به دست مصرف‌کننده واقعي خواهد رسيد. البته ما براي «نيازمندي‌ها» و «ويژه نامه‌ها» کاغذ نمي‌دهيم، اما تلاش مي‌کنيم که بر اساس تيراژ واقعي رسانه‌ها درسال 97 کاغذ مورد نياز آنها را به ميزان ممکن و ارز موجود در کشور تأمين کنيم. خدادي گفت: فعالان عرصه فرهنگي به ويژه در حوزه اطلاع رساني صادقانه در انجام وظايف و رسالت‌شان تلا ش مي کنند و معتقدم فساد و رانت در رسانه نداريم.
معاونت مطبوعاتي بر مدار شفاف‌سازي
او با تأکيد بر اينکه اصل کار ما بر مدار شفاف‌سازي بنا شده و معاونت مطبوعاتي ديوار شيشه‌اي است، مي‌افزايد: براي عبور از اين بحران با حداقل خسارت حرکت خواهيم کرد و قدرت ما اين است که فارغ از ديدگاه‌ها و جناح‌ها، با همگرايي و همراهي رسانه‌ها، اين مشکل را حل کنيم و با توجه به اقدامات انجام شده به نظرم جاي نگراني وجود ندارد، اما بايد توجه داشت که مشکل به وجود آمده درمدت بيش از شش ماه نيازمند زمان و تلاش است که اقدامات جدي درحال انجام است و زمان را نيز بايد صبر وحوصله کرد و مدارا نمود. وي در پاسخ به برخي مديران مسئول که ازکيفيت برخي کاغذهاي وارداتي گله‌مند بودند، مي‌گويد: در دوره‌اي که رسانه‌ها کاغذ ندارند و مجبور به کاهش صفحات خود و حتي کاهش شمارگان هستند تا به حيات خود ادامه دهند، ما توانستيم مقدارمحدودي کاغذ را براي رفع بحران موجود که با تغيير ارز نيمايي به دولتي قابل استفاده بود، توزيع کنيم. اين کاغذ در اغلب ماشين‌هاي چاپ مناسب است و تنها بعضي دستگاه‌هاي قديمي در استفاده از آن دچار مشکل شدند. راهکاري که براي اين دو - سه رسانه پيشنهاد شد، اين بود که يا خودشان کاغذ مذکور را به سايز مورد نياز تبديل کنند که محل تبديل بدون هزينه را هم به آنها معرفي کرديم يا اين اقدام را به مطبوعات داخلي واگذار کنند.
خدادي تأکيد مي‌کند: در شرايطي که روزنامه‌ها به يک تُن کاغذ براي چاپ همان روز نياز دارند ما چگونه مي‌توانيم کاغذي را که براي تعداد زيادي از نشريات راهگشا است به بهانه نامناسب بودن سايز براي دو- سه رسانه، وارد چرخه توزيع نکنيم؟!
*امکان مشارکت 3 هزار مدير مسئول وجود ندارد
او همچنين در پاسخ به برخي از مديران مسئول که خواستار مشارکت در واردات کاغذ بودند، مي‌گويد: در شرايط بحران که سرعت در تصميم‌گيري بسيار اهميت دارد امکان مشارکت حدود 3000 مدير مسئول وجود ندارد. بسياري از اين مديران مسئول هم خودشان اطلاعات کافي ندارند و مديران فني خود را براي اظهار نظر مي‌فرستند. بنابراين در شرايط بحران ما نيازمند مدير بحران قوي هستيم نه تصميم‌گيري شورايي. البته اخذ نظرات، پيشنهادات، انتقادات و هرکمکي که بتواند موضوع را تسهيل کند با آغوش باز ما روبه‌رو است و همزمان ما در واردات محدوديت نداريم و اعلام کرده‌ايم هرکس توانايي اين کار را دارد، اعلام کند. اما يک نشريه مي‌گويد من10 هزار تن کاغذ براي خود وارد مي‌کنم، اين درحالي است که مصوبه امکان واردات 40 هزار تن کاغذ براي کل رسانه‌ها بوده چگونه مي‌توان يک نشريه فقط براي نيازخودش 10 هزارتن از ارز کالاي اساسي وارد کند بنابراين بايد کاغذ به گونه‌اي وارد شود که در اختيار همه رسانه‌ها قرار گيرد نه در انحصار چند نشريه خاص! نگاه ما هم توجه به يک برند در کشور نيست اما قاعدتاً روزنامه‌هاي کثير الانتشار هم سطح روزنامه‌هاي کوچک محلي نيستند ومتناسب با تيراژ ونياز و امکانات موجود اقدام خواهيم کرد.
البته بايد يادآور شويم که در طي دو ماه اخير همه رسانه ها در اين زمينه همکاري و مساعدت داشتند که جاي تشکر دارد. او همچنين به توزيع 110 تن کاغذ طي روزهاي گذشته اشاره مي‌کند و مي‌گويد: علاوه بر اين مقدار، توزيع 300 تن کاغذ ديگر نيز آغاز شده است. البته تلاش بر اين است که نياز مطبوعات و نشريات بدرستي و بسرعت رفع شود. معاون مطبوعاتي در پايان اظهار مي‌کند: بايد شرايط را درک کنيم و فراموش نکنيم که در جنگ تحميلي اقتصادي ترامپ عليه مردم ايران با هدف به زانو درآوردن مردم هستيم. شرايط امروز ما با دو ماه پيش يکسان نيست و ما به سمت جلو در حرکتيم.
بنابراين رسانه‌ها بايد حمايت رهبر معظم انقلاب ، رئيس جمهوري معاون اول و همه دستگاه‌ها از رسانه‌ها را با حمايت همه جانبه از نظام و دولت و مردم در کارکرد رسانه‌اي به‌عنوان خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادي ترامپ پاسخ دهند و نقش و سهمشان را مانند گذشته ادا کنند.
بـــــرش
*قرارگيري کاغذ در سبد کالاهاي اساسي
خدادي با تأکيد بر اينکه تعيين تکليف وضعيت کاغذ مطبوعات و نشريات در اولويت اقدامات معاونت مطبوعاتي کشور قرار دارد، مي‌گويد: ورود من به معاونت مطبوعاتي در اوج بلاتکليفي (وضعيت کاغذ) صورت گرفت؛ اما با اقدامات انجام شده و تلاش‌هاي شبانه روزي آقاي صالحي؛ فاز اول يعني «قرار‌گيري کاغذ در سبد کالاهاي اساسي» با موفقيت انجام شد. اين اقدام نشان مي‌دهد توجه به رسانه در کشور در سطحي بالا قرار دارد. در واقع از نظر اهميت مي‌توان گفت کاغذ در کنار دارو قرار گرفته است، بنابراين به‌دليل اين توجه و حمايت همه جانبه از مطبوعات، بايد احساس تکليف رسانه‌ها چند برابر شود و باور کنند مديران عالي کشور مطبوعات را نياز اساسي کشور در شرايط فعلي تلقي کرده اند. معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌افزايد: از سوي ديگر بايد پذيرفت بستر اصلي جنگ تحميلي اقتصادي، جنگ رسانه‌اي است. يعني اساساً نااميدي، از بين بردن همبستگي و اثبات ناتواني و نهايتاً شکستن مقاومت مردم هدف اصلي ترامپ است و اين رسانه‌ها هستند که مي‌توانند با آنها مقابله کنند. در چنين شرايطي رسانه‌ها به‌عنوان خط مقدم جبهه جنگ بايد تقويت شوند و من شهادت مي‌دهم همه مسئولان کشور اين باور را دارند و همه تلاش‌ها در راستاي حل و فصل اين موضوع است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۱۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه از حضور بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز – پنجشنبه – اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که در فعالیت‌های رزمی در طرف اوکراینی شرکت می‌کنند و اکثر آنها از ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و گرجستان آمده‌اند.»

طبق گزارش خبرگزاری تاس، این کمیته افزود: اقداماتی برای شناسایی محل اختفای آنها و مجازات آنها در جریان است.

مسئله کمبود نیروهای اوکراینی در میدان نبرد و احتمال استخدام «مزدوران خارجی» مدتهاست در رسانه‌ها مطرح شده است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هم چند روز پیش گفت ارتش اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ تقریبا ۵۰۰ هزار نیرو از دست داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه از حضور بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • تجارت آزاد با پاکستان در انتظار پاسخ طرف پاکستانی/ واردات گوشت گرم از آفریقا
  • سفر خارجی رئیسی بعد از «وعده صادق» نشان از اقتدار کشور است
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو