Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-05@20:50:31 GMT

قیمت دلار آزاد ۵۷۰ تومان کمتر از نیما

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۳۵۳۹

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، ادامه ریزش قیمت ها در بازار ارز موجب شده تا قیمت دلار در بازار نه تنها به نرخ های رسمی در سامانه نیما و سنا برسد بلکه از قیمت های درج شده در این سامانه ها نیز کمتر شود.

قیمت دلار در بازار آزاد هم اکنون با ریزش چشم گیر نسبت به روزهای قبل به 11 هزار و 100 تومان رسیده است؛ درحالی که قیمت دلار در صرافی های بانکی برای فروش به مردم 11 هزار و 550 تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت دلار دیروز (سه شنبه) در خیابان فردوسی 11 هزار و 750 تومان شد و تا لحظه انتشار این گزارش (ساعت 12:45 دقیقه چهارشنبه) به 11 هزار و 100 تومان کاهش یافت. این درحالی است که درج چنین قیمت های از دلار روی تابلوی صرافی ها، حداقل از 15 بهمن به بعد ممکن نبود.

اول تیرماه قیمت دلار 13 هزار تومان بود و امروز 26 تیرماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شده است؛ این یعنی قیمت دلار در فاصله ی کمتر از یک ماه 2 هزار تومان در بازار آزاد کاهش یافته است.

اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ های رسمی موجب امتناع فعالان اقتصادی از معاملات رسمی در سامانه نیما شده بود اما دیروز رسماً قیمت دلار آزاد و قیمت دلار نیمایی با هم ملاقات کرده و برای ساعتی یکسان شده بودند. روز قبل قیمت دلار در سامانه نیما 11 هزار و 676 تومان بود.

امروز اما نه تنها دلار نیمایی و آزاد یکسان شدند بلکه از ساعتی قبل، قیمت دلار در بازار آزاد کاهش چشم گیری نسبت به قیمت دلار در سامانه نیما را تجربه کرد.

گفتنی است، در ماه های گذشته و با سیاست های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی، قیمت دلار در سامانه نیما حدود 30 درصد تعدیل شده و به حدود 11 هزار و 700 تومان رسیده بود.

بنابراین، قیمت دلار نیمایی و سنا بعد از عقب نشینی دلار آزاد، به مرز تک نرخی شدن نزدیک شده اند؛ بدین ترتیب بازار ارز ایران در آستانه تلاقی نرخ‌های سه‌گانه آزاد، سنا و نیما قرار دارد که به باور برخی فعالان بازار ارز پیش‌‌زمینه راه‌اندازی بازار متشکل ارز از سوی بانک مرکزی ایران است.

به گزارش تسنیم، کارشناسان اقتصادی، معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

برخی از فعالان صادراتی و بازار ارز می گویند: حفظ فاصله آربیتراژی نیما و آزاد برای تداوم تامین ارز از نیما می‌تواند تا زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی راهگشا باشد. براین اساس تا زمانی که هاب ارزی -از طریق ایجاد بازار متشکل ارزی- از کشورهای همسایه مانند دوبی به تهران منتقل نشده، یکسان سازی نرخ آزاد و نیما به معنای باز نشدن دست بازار ساز در سبد دوبی خواهد بود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان دیگر اعتقاد دارند در صورتی که بازار متشکل ارزی در چارچوب یک بازار آزاد تشکیل شده و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ باشد، بازار ساز می تواند با کاهش آرام نرخ و همزمان راه اندازی این بازار، ریسک فعال سازی مجدد و اتکا به کانال دوبی را دست کم در میان مدت به طور قابل توجهی کاهش دهد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: قیمت طلا، سکه و دلار پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر: 1229468 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان