Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@01:01:56 GMT

ربیعی: پیشرفت زنان لزوماً از مسیر سیاست نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۳۷۰۲

ربیعی: پیشرفت زنان لزوماً از مسیر سیاست نیست

علی ربیعی عصر امروز (چهارشنبه - ۲۶ تیرماه) در آئین رونمایی و معرفی کتاب «زنان و مشارکت سیاسی» واکاوی سیاست حضور زنان در مجلس شورای اسلامی به قلم سیمین حاجی پور ساردویی که با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران در کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان این‌که «در سال‌های آتی شاهد افزایش جمعیت سالمند بخصوص در میان زنان هستیم»، گفت: اگر به سیاستگذاری معطوف به زنان نپردازیم دچار عقب گرد و تحجر می شویم که در این مسیر زنان هم باید مسوولان را یاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که «موضوع حضور زنان هم مساله روز و هم تاریخی و قدیمی است که در بسیاری از کشورهای دیگر هم که رو به صنعتی شدن پیش رفته اند وجود دارد»، ادامه داد: در ایران به دلیل خصلت‌های فرهنگی متفاوت، این مساله پیچیده‌تر شده است و ما در دوره‌های مسؤولیتی مختلف، همواره سیاستگذاری معطوف به زن را پیشنهاد و دنبال کرده ایم چرا که می‌دانیم دهه نود و دهه آینده، دهه مهم تحولات اجتماعی معطوف به زن خواهد بود.

سخنگوی دولت با اشاره به این‌که «مشاغل سنگین به مشاغل فناوری نرم تغییر یافته است»، تاکید کرد: با توجه به این تغییر چهره، درسال ۹۶، شاهد تغییر در ساختار شغلی بودیم که ۶۶ درصد مشاغل را زنان کسب کردند و مشاغل با تخصص را هم زنان گرفتند. شاهد مدعا گزارش اخیر وزیر علوم است که عنوان کرد ۶۰ درصد شرکت کنندگان کنکور را زنان و دختران دربردارند و این فاصله ۲۰ درصدی با مردان تغییر علائم اقتصادی در آینده را به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که «نظام درآمد مبتنی به زن و تغییرات ناشی از زنانه شدن اشتغال موضوعی است که نیاز به توجه بیشتر دارد»، گفت: سازمان‌های مردم نهادی که از سال ۹۲ به ثبت رسیده‌اند با چندین سال گذشته برابری می‌کند که غالباً فعالیت‌های آن‌ها یا زن محور بوده یا زنان مؤسس آن بودند. امروز زنان خانواده بیش‌ترین کنش جمعی و اجتماعی را دارند اما باید توجه داشت که سبک زندگی باعث گسترش زنان تنها شده است و به همان میزان که این زنان نمی‌توانند شغل کسب کنند در سی سال آینده شاهد زنان سالمند بدون پشتوانه مالی خواهیم بود. سالمندی و تنهایی و زنان سالمند از پدیده آینده ایران است که باید سیاستگذاری لازم را برای سی سال آینده داشته باشیم که این امر جای بحث زیادی برای جمعیت شناسان است.

ربیعی با بیان این‌که «در سیاستگذاری مربوط به زنان نیاز به نگاه اعتدالی و فلسفه زندگی معتدل داریم»، تصریح کرد: در این مسیر باید مبانی بر پایه واقعیات فرهنگی سیاستگذاری شود. به‌عبارتی اعتدال را باید در دیدگاه‌های اعتدالی وارد کنیم و مانند ماهی در آب تغییرات را نادیده نگیریم؛ چرا که تغییرات می آیند و اگر سیاستگذاری لازم نکنیم گریبان ما را می‌گیرند. در واقع اگر به سیاستگذاری معطوف به زن نپردازیم دچار عقب گرد و تحجر می‌شویم که در این مسیر زنان هم باید یاری کنند.

سخنگوی دولت با بیان این‌که «پیشرفت زنان لزوماً از مسیر پیشرفت سیاسی نیست»، گفت: معتقدم مشارکت زنان در سازمان‌های مردم نهاد، نهادهای مدنی، صنفی و غیر سیاسی آن‌ها را فعال و شکوفا می‌کند و نهادهای مدنی راهکار اول رشد زنان است. سپس باید به فرهنگ و تغییرات فرهنگی توجه کنیم و در آخر به مشارکت سیاسی پرداخت یعنی اگر مشارکت سیاسی را بدون فرهنگ در نظر بگیریم موفق نمی‌شویم

۲۷۲۱

کد خبر 1280811

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: علی ربیعی ایران و آمریکا باشگاه پرسپولیس محمدعلی نجفی باشگاه استقلال شورای نگهبان ایالات متحده آمریکا خودرو محمدجواد ظریف بازیگران سینما و تلویزیون ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۳۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله  رئیسی چهارشنبه شب پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ به وقت محلی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی یک روزه خود به سریلانکا، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور ضمن ابراز خرسندی از بهره‌برداری رسمی از طرح چند منظور برق‌آبی «اومااویا»، اجرای مشترک این پروژه را یکی از نمادها و جلوه‌های همبستگی و دوستی بین دو ملت توصیف کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آمادگی مشارکت در دیگر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی سریلانکا را دارند، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا در راستای کمک به پیشرفت این کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد می‌کنم کارگروه مشترکی با حضور وزرای مربوطه برای تسریع‌ در ارتقا روابط اقتصادی تشکیل شود. همچنین تشکیل منظم و مستمر جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی می‌تواند در ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دو طرف بسیار موثر باشد.

آیت الله رئیسی با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگی، علمی و آموزشی، ضمن اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجربیات ارزشمند خود به سریلانکا افزود: نیروهای جوان تحصیلکرده و باانگیزه بزرگترین ظرفیت دو کشور برای پیشرفت هستند و ایران از ارتقای سطح همکاری‌ها در حوزه جوانان استقبال می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دو کشور از زیرساخت‌های مناسبی در صنعت گردشگری برخوردارند، همکاری در عرصه صنعت گردشگری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر زمینه‌های مورد علاقه و دارای ظرفیت برای گسترش همکاری‌های دوجانبه برشمرد و اظهار داشت: غربی‌ها پیشرفت ما را نمی‌خواهند و به همین دلیل برای اعمال فشار روی کشورهای مستقل به حربه حقوق بشر متوسل می‌شوند، لذا لازم است همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور در راستای بی‌اثر کردن این دشمنی‌ها تقویت شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، با تاکید بر ضرورت اقدام هماهنگ کشورهای اسلامی و مستقل برای توقف جنایات این رژیم، رفع محاصره غزه و آغاز امدادرسانی گسترده به مردم مظلوم و مقتدر غزه گفت: بر اساس تصریح همه نظامات حقوقی اشغالگری و تجاوز به هیچ وجه برای اشغالگر حق مالکیت و مشروعیت خلق نمی‌کند، بلکه متجاوز و اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود.

رئیس جمهور سریلانکا نیز در این نشست با بیان اینکه باور داریم فرصت مناسبی برای ارتقای بیش از پیش سطح روابط میان دو کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: در مذاکرات مقامات دو کشور راهکارهای تقویت هر چه بیشتر مناسبات و تعاملات به دقت مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد برای تعمیق مناسبات سیاسی بین پارلمان‌های دو کشور نیز فعال‌تر عمل کنند.

«رانیل ویکرمسینگه» با قدردانی از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بازسازی این کشور از جمله طراحی و اجرای پروژه برق‌آبی «اومااویا» گفت: امروز سریلانکا با حمایت دوستان به ویژه ایران در حال بازسازی خود و پیشرفت است. در همین راستا تصمیم گرفتیم برای تسهیل و تسریع این روند نشست بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوجانبه هر چه سریع‌تر برگزار کنیم و راهکارهای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

وی با استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان برای تشکیل کار گروهی متشکل از مسئولان مرتبط برای گسترش روابط اقتصادی فیمابین خاطرنشان کرد: سریلانکا همچنین متقاضی همکاری‌های بیشتر دو ‌کشور در زمینه کشاورزی، گردشگری، همکاری‌های علمی و آموزشی و ورزش است.

رئیس جمهور سریلانکا با ابراز علاقه مندی کشورش برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور گفت: اتفاقات و تحولات منطقه از محورهای مذاکرات امروز ما بود و حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم، زیرا آن را حمله به همه معاهدات و حقوق بین‌المللی می‌دانیم. همچنین درباره حقوق مردم فلسطین و غزه نیز گفت وگوهای مهمی داشتیم؛ دو کشور بر ضرورت توقف کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه توافق دارند و باور دارند که هیچ بهانه‌ای تداوم این جنایات را توجیه نمی‌کند. موضع رسمی سریلانکا در مورد مسئله فلسطین، تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد
  • رییسی : برای صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در پیشرفت سریلانکا آمادگی داریم
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است