Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-28@17:44:24 GMT

ربیعی: سبک زندگی باعث گسترش زنان تنها شده است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۴۴۱۲

صراط:

علی ربیعی روز چهارشنبه در آئین رونمایی و معرفی کتاب «زنان و مشارکت سیاسی» واکاوی سیاست حضور زنان در مجلس شورای اسلامی به قلم سیمین حاجی پور ساردویی که با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران در کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: موضوع حضور زنان هم مساله روز و هم تاریخی و قدیمی است که در بسیاری از کشورهای دیگر هم که رو به صنعتی شدن پیش رفته اند وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی ادامه داد: در ایران به دلیل خصلت‌های فرهنگی متفاوت، این مساله پیچیده‌تر شده است و ما در دوره‌های مسؤولیتی مختلف، همواره سیاستگذاری معطوف به زن را پیشنهاد و دنبال کرده ایم چرا که می‌دانیم دهه نود و دهه آینده، دهه مهم تحولات اجتماعی معطوف به زن خواهد بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مشاغل سنگین به مشاغل فناوری نرم تغییر یافته است، ادامه داد: با توجه به این تغییر چهره، درسال ۹۶، شاهد تغییر در ساختار شغلی بودیم که ۶۶ درصد مشاغل را زنان کسب کردند و مشاغل با تخصص را هم زنان گرفتند. شاهد مدعا گزارش اخیر وزیر علوم است که عنوان کرد ۶۰ درصد شرکت کنندگان کنکور را زنان و دختران دربردارند و این فاصله ۲۰ درصدی با مردان تغییر علائم اقتصادی در آینده را به دنبال دارد.

وی افزود: نظام درآمد مبتنی به زن و تغییرات ناشی از زنانه شدن اشتغال موضوعی است که نیاز به توجه بیشتر دارد.

ربیعی در ادامه با اشاره به نحوه فعالیت های سازمان‌های مردم نهاد گفت: سازمان‌های مردم نهادی که از سال ۹۲ به ثبت رسیده اند با چندین سال گذشته برابری می‌کند که غالباً فعالیت های آنها یا زن محور بوده یا زنان مؤسس آن بودند.

وی خاطرنشان کرد: امروز زنان خانواده بیش‌ترین کنش جمعی و اجتماعی را دارند اما باید توجه داشت که سبک زندگی باعث گسترش زنان تنها شده است و به همان میزان که این زنان نمی‌توانند شغل کسب کنند در سی سال آینده شاهد زنان سالمند بدون پشتوانه مالی خواهیم بود. سالمندی و تنهایی و زنان سالمند از پدیده آینده ایران است که باید سیاستگذاری لازم را برای سی سال آینده داشته باشیم که این امر جای بحث زیادی برای جمعیت شناسان است.

ربیعی توضیح داد: در سیاستگذاری مربوط به زنان نیاز به نگاه اعتدالی و فلسفه زندگی معتدل داریم و در این مسیر باید مبانی بر پایه واقعیات فرهنگی سیاستگذاری شود.بعبارتی اعتدال را باید در دیدگاه‌های اعتدالی وارد کنیم و مانند ماهی در آب تغییرات را نادیده نگیریم چرا که تغییرات می آیند و اگر سیاستگذاری لازم نکنیم گریبان ما را می‌گیرند. در واقع اگر به سیاستگذاری معطوف به زن نپردازیم دچار عقب گرد و تحجر می‌شویم که در این مسیر زنان هم باید یاری کنند.

ربیعی، راه پیشرفت زنان را ابتدا از مسیر پیشرفت سیاسی ندانست و گفت: معتقدم مشارکت زنان در سازمان‌های مردم نهاد، نهادهای مدنی، صنفی و غیر سیاسی آنها را فعال و شکوفا می‌کند و نهادهای مدنی راهکار اول رشد زنان است. سپس باید به فرهنگ و تغییرات فرهنگی توجه کنیم و در آخر به مشارکت سیاسی پرداخت یعنی اگر مشارکت سیاسی را بدون فرهنگ در نظر بگیریم موفق نمی‌شویم.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۴۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی

ما در جامعه امروزی، مادران بی‌شماری را می‌یابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزش‌های مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم می‌برند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان می‌آید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن می‌شود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک‌ زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت می‌دهد، برای آن هدف تعیین می‌کند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری می‌کند.

اما نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان می‌توانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با دکتر مژگان خان‌بابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی پرداخته است.

معنویت؛ تلاشی برای درک‌ زندگی واقعی

«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار می‌رود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوال‌پذیر معرفی شده است. این آیه می‌تواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.

وقتی از معنویت سخن به میان می‌آید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن می‌شود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک‌ زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت می‌دهد، برای آن هدف تعیین می‌کند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری می‌کند.

اما نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان می‌توانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟

آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی

نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی

برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)

اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول می‌شود و از خود آغاز می‌کند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا می‌گردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، می‌پرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).

شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بی‌شماری را می‌یابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزش‌های مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم می‌برند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.

آنها غافل از اینکه شبانه‌روز توسط فرزندانشان رصد می‌شوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو می‌کنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته می‌سپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل می‌شوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)

در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او می‌رود، رزقی می‌بیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.

سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!
 

معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی

معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبری‌اش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمی‌آورد.

آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار می‌رود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینان‌بخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)

سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی می‌شود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش می‌یابد.

این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل می‌کند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش می‌یابد.

رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع می‌شود، به خانواده می‌رسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل می‌شود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند