Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@16:17:42 GMT

آيا طواف نساء، مختص بانوان است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۴۵۱۰

آيا طواف نساء، مختص بانوان است


1. طواف تحيت يا طواف ورود كه وقتى انسان داخل مكه مى گردد مستحب است به طواف خانه كعبه بشتابد و دور آن خانه مقدس را طواف نمايد. اين طواف در فقه شيعه‏(1) و نيز فقه مذاهب حنفى، شافعى و حنبلى مستحب است.(2)
2. طواف زيارت يا طواف حج: اين عمل در فقه شيعه واجب است و بلكه از اركان حج به حساب مى آيد.(3)
3. طواف نساء: طواف نساء در فقه شيعه واجب است ولى جز اركان حج به حساب نمى آيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بنابراين چه در حج تمتع چه در حج قران و حج افراد و نيز در عمره ها، به جز عمره تمتع واجب است. مكلف اين حكم اعم از زن و مرد است. اگر كسى اين عمل را ترك كند اگر زن باشد تا وقتى در سال ديگر طواف نساء انجام ندهد شوهرش بر او حرام است. اگر مرد باشد به همين طريق زن به او حرام مى شود و اگر كسى ازدواج نكرده است تا انجام دوباره آن زن گرفتن بر او حرام مى شود.
زمان طواف نساء: بعد از انجام حلق و تقصير به مكه برمى گردند و طواف زيارت با دو ركعت نماز انجام مى دهند، بعد از آن سعى بين صفا و مروه انجام مى شود و بعد از سعى، طواف نساء را انجام مى دهند، با دو ركعت نماز مانند طواف زيارت. نبايد طواف نساء قبل از سعى بين صفا و مروه و نيز نبايد قبل از طواف زيارت انجام شود بلكه بايد بعد از سعى بين صفا و مروه انجام شود.(4)
4. طواف وداع: طوافى است كه انسان هنگام بيرون شدن از مكه انجام مى دهد و آخرين عملى است كه در مكه انجام مى دهد. از آن جهت آنرا طواف وداع گفته اند كه گويا با اين طواف از مكه و مسجدالحرام خداحافظى و وداع مى نمايد. از نظر فقه شيعه اين طواف مستحب است.(5) ولى از نظر اهل سنت سه نظر وجود دارد. حنفى ها و حنبلى ها اعتقاد به وجوب اين طواف دارند. ولى مالكى ها آن را مستحب و شافعى ها دو نظر دارند برخى واجب و برخى مستحب مى دانند.(6)

پي نوشت:
(1) (عبدالله بن تاج الشريعه، ص 319، بى تا).
(2) (الجزيرى، عبدالرحمن، ج 1، ص 663، بى تا).
(3) (محمد جواد مغنيه، ج 1، ص 188، 1420 ق).
(4) (الفاضل اللنكرانى، ج 5، ص 383، 1418).
(5) (عبدالله بن تاج الشريعه، ص 319، بى تا).
(6) (همان).

1 المغنيه، محمد جواد، فقه الصادق، ج 1، 1420 ق.، بيروت.
2 الجزيرى عبدالرحمن الفقه على مذاهب الاربعه، بيروت، بى تا، ج. 1
3 ابن تاج الشريعه، عبدالله المسائل المهمه من الفقه على مذاهب الاربعه و مذهب اهل البيت، بى تا.
4 الفاضل اللنكرانى، التفصيل الشريعه فى شرح التحرير الوسيله، ج 5، 1418 قم.
5 المغنيه، محمد جواد، الفقه على مذاهب الخمسه، دار الجود، بيروت، 1404 ق.
6 وسائل الشيعه، ج 9، كتاب حج و ج 5، كتاب الصلاه.

  منبع:انوارطاها

منبع: پارسینه

کلیدواژه: طواف نساء بانوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۹ کاروان از استان سمنان به سرزمین وحی

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان گفت: در مجموع ۹ کاروان در حج سال‌جاری کار اعزام حجاج استان را بر عهده خواهند داشت و به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان و به نقل از اداره کل حج و زیارت استان، قدرت‌الله چتری با اشاره به اینکه هفته آینده نخستین کاروان حجاج استان سمنان به سرزمین وحی اعزام خواهد شد، اظهار کرد: در سال‌جاری، یک هزار و ۱۳۰ نفر از استان به حج تمتع اعزام خواهند شد.

وی افزود: در حج تمتع سال‌جاری ۴۴ درصد حجاج مرد و ۵۶ درصد خانم هستند و میانگین سنی حجاج استان سمنان در تمتع سال‌جاری ۵۶ سال برآورد شده که نسبت به سال قبل جوان‌تر است.

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان با بیان اینکه جوان‌ترین زائر سال‌جاری استان سمنان ۲۳ سال و مسن‌ترین آنها ۸۵ سال دارد، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از مدیران کاروان‌های ما جوان و نخستین بار است که کاروان‌داری می‌کنند و این یکی از محسنات حج سال‌جاری محسوب می‌شود.

چتری با بیان اینکه دو هفته قبل یک کاروان از استان سمنان راهی عمره مفرده شد، تصریح کرد: دوشنبه هفته جاری شاهد بازگشت این کاروان به کشورمان خواهیم بود، کاروانی که ۸۵ نفر در آن حضور داشتند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار بعد از ۹ سال شاهد اعزام حجاج در عمره مفرده بودیم.

کد خبر 751049

دیگر خبرها

  • معرفی حریفان تنیسور‌ها در جدول اصلی رقابت‌های ۱۰۰۰ امتیازی
  • اعزام ۹ کاروان از استان سمنان به سرزمین وحی
  • دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن شهر کرمان
  • بازی نساجی و پرسپولیس بدون حضور زنان
  • اعزام ۲ هزار و ۳۹۹ نفر از حجاج استان قم به سرزمین وحی
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی
  • ۸۵۵ زائر اردبیلی راهی سرزمین وحی می‌شوند
  • تلاش برای برقراری پرواز مستقیم حجاج اردبیلی به مدینه
  • اعزام ۹۲۸ زائر حج تمتع از استان بوشهر به جده
  • عکس/ مرد سال آسیا در خانه کعبه