Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@06:28:53 GMT

اولین زن در مقام ریاست کمیسیون اروپا

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۶۴۳۷

اولین زن در مقام ریاست کمیسیون اروپا

خبرگزاری میزان- ماراتن انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا به پایان رسید و در نهایت اورزلا فون درلاین، با کسب ۳۸۱ رای (تن‌ها ۷ رقم بیشتر از ۳۷۴ رای مورد نیاز) از مجموع آرای ۷۴۷ نماینده پارلمان اتحادیه اروپا به عنوان ریاست کمیسیون این نهاد انتخاب شد. تاریخ انتشار: 09:26 - 27 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۴۲۳۵

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،فون در لاین ۸ اکتبر ۱۹۵۸ میلادی در خانواده‌ای اشرافی در بلژیک به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دوران کودکی خود را در بروکسل، شهری که پدرش از نخستین مسئولان بازار مشترک اروپا بود گذراند.

اورزلا علاوه بر زبان مادری اش به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلطی بی نظیر دارد، سوار کاری را به خوبی می‌داند و در این رشته استاد است. فون در لاین پس از پایان دوره متوسطه، تحصیلات خود را در زمینه اقتصاد در دانشگاه‌های گوتینگن، مونستر و در نهایت در مدرسه اقتصاد لندن آغاز کرد، اما اقتصاد نتوانست وی را علاقه‌مند به پزشکی و سیاست کند. اورزلا در سال ۱۹۸۰ میلادی تحصیل در رشته پزشکی را آغاز کرده و در سال ۱۹۸۶ یعنی حدود یک سال پیش از پایان تحصیلاتش با پروفسور «هایکو فون در لاین» ازدواج کرد. هایکو هم اکنون مدیر عامل یک شرکت تجاری توسعه مهندسی پزشکی است.

فون در لاین با اتکا به گزینه‌های اشراف زادگی و سوابق فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی پدرش خود را به دنیای سیاست نزدیک کرد. «ارنست آلبرشت» پدر اورزلا در کارنامه سیاسی خود سوابق انتصاب در وزارتخانه‌های اقتصاد، دادگستری و پس از آن نخست وزیری ایالت نیدرساکسن را یدک می‌کشد. اورزلا همواره تاکید داشت که نمی‌تواند از علاقه مندی به سیاست چشم پوشی کند و باید روزی در یک جایگاه سیاسی معتبر به فعالیت بپردازد. همین دلایل، علاقه مندی و انگیزه‌ها سبب شد تا وی در ۴۵ سالگی با کناره گیری از دنیای پزشکی و با وجود هفت فرزند به طور جدی و عملی به دنیای سیاست پا بگذارد و فعالیت‌های حزبی خود را کلید بزند.

فون در لاین؛ یارمحبوب مرکل

فون در لاین پیش از عزیمت به آمریکا در سال ۱۹۹۰ به عضویت حزب دموکرات مسیحی در آمد، حزب متبوع «آنگلا مرکل» پس از صدارت اعظمی وی سبب حضور دایمش در کابینه آلمان شد. اعتماد مرکل به فون در لاین تا حدی بود که وی تلاش داشت تا کرسی ریاست جمهوری آلمان را نیز در اختیارش قرار دهد، اما مخالفت احزاب سیاسی و سیاستمداران مانع از تحقق این خواسته شد. وی در سال ۲۰۰۱ میلادی توانست شهردار شهر ایلتن شود و تا سال ۲۰۰۴ میلادی نیز در شورای شهر باقی بماند. نخستین تجربه اورزلا از وزارت به سال ۲۰۰۳ و پست وزارت اموراجتماعی، زنان و بهداشت در کابینه نیدر زاکسن باز می‌گردد. فعالیت‌های موثر و دستاورد‌های ارزنده وی سبب شد در سال ۲۰۰۹ میلادی به کابینه دولت آلمان راه یابد و بر کرسی وزارت کار و رفاه اجتماعی تکیه بزند.

فون در لاین در دوره چهار ساله وزارت خود به رغم آن که به برنامه‌های اعلام شده‌اش جامه عمل پوشاند، توانست نظر مثبت صدراعظم و حتی محبوبیت مردمی را نیز به خود جلب کند. همین سبب شد تا مرکل گزینه وزارت دفاع را برای دوره آینده فعالیت دولتی فون در لاین در نظر بگیرد و این گونه عنوان نخستین زن «وزیر دفاع» را از آن خود کند. کمتر سیاستمدار آلمانی روز ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ را می‌تواند فراموش کند، روزی که نام فون در لاین به عنوان گزینه وزارت دفاع مطرح شد و سیاستمداران و کارشناسان نظامی با خنده معناداری موفقیت وی در این حوزه کاری را دور از دسترس توصیف کردند.

فون درلاین؛ فروشنده بزرگ سلاح به سعودی

نگاهی اجمالی به دوره وزارت دفاع فون در لاین به خوبی نشان می‌دهد که راهبرد قدرت نظامی بیشتر با صدور تسلیحات در آلمان محقق شد و این کشور در زمره بزرگ‌ترین صادر کنندگان تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی، عربستان، قطر و امارات قرار گرفت. فون درلاین همچنین تلاش کرد تا اقتدار ارتش آلمان را بعد از جنگ جهانی دوم به این کشور بازگرداند، وی حتی برخورداری از تسلیحات اتمی برای کشورش را بلامانع می‌دانست. نباید از این نکته غافل بود که فون در لاین علاوه بر این که از مبتکران ناتوی عربی است، از طرفداران و حامیان سرسخت تسلیح کشور‌های عربی برای توازن قدرت نظامی با ایران است و اعتقاد به مقابله با ایران دارد. در زمان فعالیت فون در لاین در وزارت دفاع آلمان به دلیل روابط بسیار نزدیک وی با کردستان عراق حدود دو هزار موشک ضد تانک به این منطقه ارسال شد. همچنین دو توافق همکاری با اقلیم کردستان و دولت بغداد به منظور آموزش نیرو‌های نظامی و امنیتی به امضا رساند. در عین حال فون در لاین در خصوص گسترش حوزه هواپیما‌های شناسایی آواکس از سوریه و عراق به خلیج فارس، پارلمان اروپا را تحت فشار قرار داد و در نهایت این امر را به تصویب رساند. توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانیم نخستین رزمایش میان آلمان-اسرائیل در دوره وزیر دفاعی وی انجام و آلمان به مرکز فرماندهی ناتو در اروپا بدل شد. انتخاب فون در لاین به عنوان رئیس جدید کمیسیون اروپا می‌تواند به عنوان یک پیروزی بزرگ برای مرکل به شمار آید و به نوعی آن را احیای قدرت مرکل در اروپا توصیف کند.

انتخاب فون در لاین دو هدف مرکل را محقق کرده است؛ یکی کنار گذاشته شدن «منفرد وبر» که از سوی محافظه کاران حمایت می‌شد و دیگری در عین تضعیف سوسیال دموکرات‌ها شاهد تقویت دموکرات مسیحی‌ها هستیم. حالا با آمدن او لابی عرب‌ها و صهیونیست‌ها در کمیسیون اروپا تقویت خواهد شد واز سوی دیگر از آن جایی که سیاست‌های فون در لاین با سیاست‌های فرانسه نیز همسویی دارد، نزدیکی بیش از پیش این دو قدرت اروپایی دور از انتظار نخواهد بود.

منبع:روزنامه خراسان
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اروپا وزیر دفاع رییس کمیسیون میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند

ایتنا - آیا شرکت آمریکایی متا در برخورد با تبلیغات سیاسی قوانین اروپا را زیر پا می‌گذارد؟ کمیسیون اتحادیه اروپا برای بررسی این موضوع روند رسیدگی حقوقی علیه کنسرن فیس‌بوک – اینستاگرام را گشوده است.
کمیسیون اتحادیه اروپا علیه کمپانی فیس‌بوک - اینستاگرام "متا" به ظن نقض قوانین اتحادیه اروپا روند رسیدگی حقوقی را آغاز کرده است. کمیسیون در بروکسل اعلام کرد که از جمله بررسی خواهد شد که آیا این شرکت آمریکایی در برخورد با تبلیغات سیاسی به قوانین اروپایی پایبند بوده است یا خیر.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که دستگاه اداری او ابزارهایی ایجاد کرده است تا از شهروندان اروپایی در برابر اطلاعات نادرست و دستکاری هدفمند توسط کشورهای ثالث حفاظت کند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «هرگاه به نقض قوانین مشکوک باشیم، اقدام می‌کنیم. این امر در همه زمان‌ها صدق می‌کند، به ویژه در زمان انتخابات دموکراتیک.»

از جمله نقض‌های احتمالی قوانین این است که کنسرن "متا" در مقابله با گسترش تبلیغات گمراه‌کننده و کمپین‌های اطلاعات نادرست در سطح اتحادیه اروپا به قدر کافی اقدام نکرده است. علاوه بر این، کمیسیون گمان دارد که امکانات کاربران برای شکایت در مورد محتوای پلتفرم‌ها الزامات قانون اروپا را برآورده نمی‌کند. از سوی دیگر، کنسرن متا به پژوهشگران به قدر کافی امکان دسترسی به داده‌ها را نمی‌دهد.

طبق قانون جدید اتحادیه اروپا، پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، توییتر، گوگل و بسیاری دیگر باید سریع‌تر و شدیدتر از قبل علیه محتوای غیرقانونی مانند نفرت‌پراکنی و تحریک در آنلاین وارد عمل شوند. درغیراین صورت با جریمه‌های سنگین روبرو خواهند شد. "قانون خدمات دیجیتال" (DSA) باید تضمین کند که گزارش محتواهای غیرقانونی برای کاربران آسان‌تر می‌شود. در اصل، سرویس‌های بزرگی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام باید مقررات بیشتری را نسبت به شبکه‌های کوچک رعایت کنند.

کمیسیون مدارک و شواهد جمع‌آوری می‌کند
کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید کرد که گشایش روند تحقیق صرفاً شبهات را بررسی می‌کند و ارزیابی اولیه کمیسیون هنوز نتیجه نهایی را نشان نمی‌دهد. کمیسیون به جمع‌آوری شواهد، به عنوان مثال از طریق نظرسنجی، ادامه خواهد داد. علاوه بر این، کمیسیون اتحادیه اروپا بالقوه می‌تواند پیشنهادهای متا برای اصلاح خود را بپذیرد.

در ماه اکتبر سال گذشته، تیری برتون، کمیسر امور صنعت اتحادیه اروپا، به فیس‌بوک در مورد محتوای دستکاری شده بیش از حد در این پلتفرم در ارتباط با انتخابات هشدار داد. برتون نوشت که می‌خواهد فوراً در مورد جزئیات اقدامات فیس‌بوک برای جلوگیری از انتشار جعلیات، از جمله با توجه به انتخابات آتی در اتحادیه اروپا، مطلع شود. انتخابات پارلمان اروپا قرار است در تابستان سال جاری برگزار شود.

بسیاری در اتحادیه اروپا بر این باورند که روسیه در تلاش است تا بر انتخابات تأثیر بگذارد. بلژیک اخیراً اعلام کرد که داده‌های نهادهای مخفی اطلاعاتی نشان می‌دهد که تلاش‌هایی برای انتخاب هر چه بیشتر نمایندگان دوستدار روسیه در پارلمان اروپا وجود دارد.

هفته گذشته، بلژیک که ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، مکانیسم واکنش به بحران جامعه بین‌المللی (IPCR) را راه‌اندازی کرد که هدف آن امکان تبادل نظر نزدیک‌تر در مورد اقدامات جاری علیه اعمال نفوذ روسیه است.

در حال حاضر علیه پلتفرم آنلاین "تیک تاک" و سرویس پیام کوتاه اکس (توییتر سابق) روند رسیدگی در جریان است. "تیک تاک" تحت بررسی است که آیا این شرکت چینی با نسخه برنامه "تیک تاک لایت" سلامت روان کودکان زیر سن قانونی را به خطر می‌اندازد یا خیر.

به دنبال نشانه‌هایی از پست‌های غیرقانونی و گمراه‌کننده درباره حمله حماس به اسرائیل، فهرستی از سوالات به پیام‌رسان اکس (توییتر سابق) ارسال شد که ظاهراً این شرکت پاسخ قانع‌کننده‌ای به کمیسیون اتحادیه اروپا نداده است. روند بررسی علیه اکس در اواسط دسامبر آغاز شد.

دیگر خبرها

  • چهره اولین سرمربی زن در فوتبال مردان آلمان
  • اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران
  • هشدار وقوع سیلاب در ۲۷ ولایت افغانستان
  • کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • تهدید اتحادیه راه آهن آلمان علیه دولت
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت
  • توزیع بیش از ۱۹ هزار پاسپورت در نیمروز
  • وزارت دفاع آلمان دستور بازسازی گسترده ارتش را صادر کرد
  • اولین خروجی لیورپول بعد از کلوپ مشخص شد