Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با مشارکت محققان موسسه پلی تکنیک فدرال سوییس موفق به ساخت نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی لایه نازک از نسل پروسکایتی شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با مشارکت محققان موسسه پلی تکنیک فدرال سوییس موفق به ساخت نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی لایه نازک از نسل پروسکایتی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

احمد کرمان پور، مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: این پژوهش با همکاری و مشارکت محققان موسسه پلی تکنیک فدرال سوییس انجام شد که در آن یک سیستم سلول خورشیدی بر پایه لایه های نازک از نسل پروسکایت ساخته شد. در این پژوهش از روش‌های جدید پوشش دهی برای ساخت سلول های خورشیدی بهره بردیم که باوجود ساده و کم هزینه بودن به راندمان بالایی (بالای ۲۱ درصد) دست یافتیم.

 

وی همچنین توضیحات بیشتری درباره سلول های خورشیدی پروسکایت ارائه داد و گفت: این سلول ها نسل جدید و سوم سلول های خورشیدی و بر پایه لایه های نازک و نانومتری هستند. پروسکایت یک ماده اکسیدی است که عامل جذب نورخورشید محسوب می شود و انرژی را داخل مدار الکتریکی سیستم تزریق می کند. دستیابی به دانش ساخت این سلول ها تحولی شگرف در حوزه سلول های فتوولتاییک ایجاد کرد زیرا سرعت رشد راندمان بالایی دارند. 

 

به گفته وی، توسعه سلول های خورشیدی با بازده بالا نه تنها تأثیر اقتصادی مثبتی به دنبال دارد بلکه مزایای زیست محیطی و اجتماعی بسیاری به ارمغان می آورد. فناوری پروسکایت قابلیت تولید انبوه سلول های خورشیدی با بازده بالا در دماهای نسبتاً پایین و صرفه جویی در هزینه ها را دارد. علاوه بر آن به موجب روش های ساده مورد نیاز برای رسوب اجزای مختلف، فرایند تولید نیز بازده بالایی خواهد داشت. پروسکایت همچنین قابلیت کاربرد بر زیرلایه های انعطاف پذیر را دارد که حمل و نقل و نصب آسان تری خواهند داشت.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که این طرح با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، اظهار کرد: این طرح در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد که نشان از وجود دانش و فناوری ساخت این سلول ها در کشورمان دارد اما برای توسعه تحقیقات در این حوزه نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۶۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه و طلا ارزان‌تر شد؟

بررسی بازار سکه و طلای داخلی طی ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد، هم‌راستا با کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و آرامش بازار ارز، بهای انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در معاملات امروز بازار نسبت به روز گذشته (دوشنبه) با کاهش ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی قیمت برای قطعات سکه و ۹۰ هزار تومانی برای طلای ۱۸ عیار رخ داده است.

به گزارش ایسنا، بررسی آخرین معاملات صورت گرفته تا لحظه انتشار این گزارش سکه و طلا در بازار و مقایسه آن با روز گذشته (دوشنبه سوم اردیبهشت ماه) نشان می‌دهد که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت اخیر انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا با کاهش قیمت روبرو شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار از بازار سکه و طلا تا این لحظه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۶۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات امروز (سه‌شنبه) به ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

سکه‌های تمام طرح قدیم نیز با ۵۰۰ هزار تومان کاهش به کانال ۳۹ میلیون تومان بازگشت و ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.

در قطعات کوچکتر سکه، نیم سکه نسبت به روز گذشته، ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. به‌ترتیب نیم سکه ۲۵ میلیون تومان و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ثبت قیمت شده است.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، در حال حاضر در بازار به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

کاهش قیمت در بازار داخل در حالی اتفاق افتاده که بر خلف روال هفته‌های گذشته که اونس جهانی سیر صعودی تندی به خود گرفته بود، اکنون از مسیر افزایش دور زده و پا در مسیر کاهش گذاشته است؛ در حالیکه روز دوشنبه هر اونس طلا ۲۳۴۶ دلار بود امروز با ۴۰ دلار کاهش به ۲۳۰۶ دلار رسیده است.

براین اساس هر مثقال طلای آب شده نیز با ۳۹۰ هزار تومان کاهش بها نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در بازار امروز قیمت داشته و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۹۰ هزار تومان کاهش سه میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است.

گفتنی است؛ مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت!/فیلم
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری/ تولید مسکن ارزان با کمک دانش‌بنیان‌ها