Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@23:40:03 GMT

انتخاب راه درست در زندگی باعث سعادتمندی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۷۷۹۳

انتخاب راه درست در زندگی باعث سعادتمندی می‌شود

به گزارش ایکنا از یزد، حجت الاسلام علی حبیبیان، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان یزد 26 تیرماه در بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان در محل دانشگاه یزد اظهار‌ کرد: همه‌ ما می‌خواهیم در دنیا و آخرت بهترین باشیم و تا ابد به بهترین شکل زندگی کنیم منتها خیلی از افراد نمی‌دانند چه عمل و رفتاری داشته‌ باشند که هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند شوند و چون نمی‌دانند از چه مسیری باید عبور کنند به ناکجا آباد خواهند رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر به فرمایشات ائمه بزرگوار توجه کنید به آسانی راه‌های درست را انتخاب و چه بسا راه صدساله را یک شبه طی خواهیم کرد. یکی از آن راه‌ها که فرا گرفتیم و بسیار سفارش شده، زیارت مرقد شریف امام حسین(ع) است که گفته‌ شده تا می‌توانید حضرت را زیارت کنید.

حبیبیان تصریح‌ کرد: خداوند به دعای خیری که بنده‌ای در حق شما کرده‌، این توفیق را به شما داده که به زیارت امام حسین(ع) مشرف شوید. در این مسیر اگر با معرفت قدم بردارید راه هزارساله را یک شبه طی خواهید کرد.

وی ادامه داد: در وسایل الشیعه جلد چهاردهم روایتی از امام صادق(ع) آمده که خداوند بر هرکس بخواهد خیری برساند در دل ابن بنده محبت و عشق امام حسین(ع) و زیارت ایشان را قرار می‌دهد، نگاه مثبت خداوند به بنده انسان را عاقبت به خیر می‌کند. اگر عنایت خداوند نباشد، خداوند عشق امام حسین (ع) را از دل او بیرون می‌کند.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان یزد گفت: طبق روایات در قیامت زائران سیدالشهداء از نعمت‌های فراوانی برخوردارند به نحوی که در قیامت همه حسرت مقام و مرتبه زائران امام حسین (ع) را می‌خورند لذا قدر بدانید و این نعمت را شکر کنید تا خداوند این نعمت را مجدد به شما نصیب بفرماید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد عتبات دانشگاهیان حج و زیارت یزد دانشگاه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۷۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری