Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@16:21:29 GMT

هویت گمشده مسافران

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۸۰۵۴

هویت گمشده مسافران

مجموعه تندیس‌های مسافران، شاهکار مجسمه ساز فرانسوی، برونو کاتالانو است. این مجموعه در سال ۲۰۱۳ در شهر مارسی فرانسه نصب شد؛ این تندیس‌های منحصر به فرد بزرگ‌تر از سایز انسان با کیف یا چمدانی در دست هستند که در واقع بخش‌های نامرئی بدنشان، بخش اصلی وجودشان را تشکیل می‌دهد!

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مجسمه سازی یا پیکره تراشی شاخه ای از هنر مردمان باستان و معاصر است که ریشه در افکار و عقاید مذهبی و فرهنگی آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال یونانیان، تندیس‌های سنگی و برنزی عظیم الجثه ای از خدایان خود می‌ساختند و در میدان‌ها و مکان‌های عمومی قرار می‌دادند و پرستش می‌کردند.

مصریان معتقد بودند که روح انسان‌ها پس از مرگ به این دنیا بازمی‌گردد به همین دلیل تندیس‌هایی از جنس‌های چوبی، گچی، سنگی و یا برنزی می‌ساختند و در مکان‌های امنی قرار می‌دادند. آن‌ها بر این باور بودند که به دلیل شباهت بسیار زیاد این تندیس‌ها به افرادی که درگذشته اند، روح آنها هنگام بازگشت به دنیا در این تندیس‌ها آرام می‌گیرد. درواقع چنین باورهایی نزد یونانیان و مصریان، باعث رواج هنر پیکره تراشی و ساخت تندیس‌های عظیم الجثه می‌شد. با چنین باوری آنان روح خدایان خود را در این تندیس‌ها تجسم می‌کردند و می‌پرستیدند، به عبارتی  پیکره تراشی، هنری مقدس نزد مردمان باستان بوده است.

امروزه هنر مجسمه سازی به عنوان مهارتی برای ابراز افکار و عقاید به شکل انتزاعی در جوامع مختلف استفاده می‌شود. به شکلی که خلاقیت و نوآوری ابزار و لازمه اصلی ساخت تندیس‌هایی است که به آنان هویت می‌بخشد. در واقع، در بسیاری از کشورها و شهرهای جهان تندیس‌ها به منزله یک اثر هنری و با رویکردی فرهنگی در مکانی مناسب نصب می‌شوند. یکی از معروف‌ترین مجموعه تندیس‌های ساخته شده در جهان Les voyageur  نامیده می‌شود، عبارتی فرانسوی که در زبان فارسی به معنای "مسافران" است.

مجموعه مسافران اثر مجسمه ساز معروف فرانسوی، برونو کاتالانو(Bruno Catalano) است. مجسمه‎هایی کمی بزرگ‌تر از سایز انسان با کیف یا چمدانی در دست که با دیدن آن‌ها در ذهن بیننده، فردی مسافر تداعی می‌شود. این مجموعه در سال ۲۰۱۳ در شهر مارسی فرانسه، شهری که به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته می‌شود نصب شد. نکته ای که توجه هر بیننده ای را در این مجسمه‌ها به خود جلب می‌کند، تکه‌های نامرئی و گم شده از بدن این افراد است که با ظرافت و هنرمندی خاصی طراحی و ساخته شده است.

طراحی منحصر به فرد این تندیس‌ها با تکه‌های نامرئی نشانه چیست؟

ساخت این تندیس‌ها الهام گرفته از زندگی برونو کاتالانو، خالق این آثار است. به همین دلیل آشنایی کوتاه با زندگی این مجسمه ساز معروف به درک بهتر از هدف خلق "مسافران" کمک می‌کند.

برونو کاتالانو اصالتا اهل مراکش و سومین و آخرین فرزند خانواده است. در سال ۱۹۷۰ زمانی که او ۱۲ سال داشت همراه با خانواده اش به فرانسه مهاجرت کردند. کاتالانو در این باره می‌گوید:

" در آن زمان احساس کردم که بخشی از وجودم برای همیشه از من جدا شده، بخشی که دیگر بازنمی‌گردد."

در زمان جوانی، در دهه دوم زندگی اش سفر به دور دنیا را آغاز کرد. درواقع سفر به دور دنیا او را با افق‌های تازه ای از زندگی آشنا کرد، تجربیاتی کسب کرد که بعدها در زندگی کاری و حرفه ای اش ازآن‌ها بهره گرفت. پس از آن در سال ۱۹۸۲ به مدت چهار سال  در شرکتی مشغول به کار شد، در این دوران تجربیاتی که در زمان سفر به عنوان دریانورد کسب کرده بود به کارش می آمد. در همان زمان که به کار مشغول بود در کلاس‌های مجسمه سازی  در مارسی شرکت کرد. از آن به بعد این هنرمند کارگاهی احداث کرد و در آن  شروع به ساخت مجسمه‌های معروفی از جمله شخصیت سیرانو در نماشینامه ای فرانسوی و مجموعه مسافران کرد.

تندیس مسافران؛ شاهکار برونو

می توان گفت مجموعه تندیس‌های مسافران از شاهکارهای برونو محسوب می‌شود، مجموعه ای از چند تندیس که در سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت آن‌ها کرد. در زمان ساخت اولین تندیس، برانو با اشکالی در ناحیه سینه مجسمه مواجه شد، مدتی مشغول یافتن راه حلی برای برطرف کردنش بود تا اینکه به شکل تصادفی ایده ای در ذهنش شکل گرفت و در نتیجه تندیس‌ها با تکه‌هایی گم شده در بدنشان ساخته شد. این تکه‌های نامرئی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند؛ آنها نمادی از بخش‌هایی از وجود افرادیست که به واسطه سفر از دیاری به دیار دیگر، بخشی های مهمی از وجود خود را برای همیشه از دست می‌دهند.

برای برونو، انسان تشکیل شده از همین بخش‌های گم شده است، خاطرات و وجودی که با مهاجرت و سفر اجباری مجبور به ترک آن هستیم، قسمت مهمی از وجود آدمی را تشکیل می‌دهد هر چند که سالیان بسیار از این سفر بگذرد و به زبان و مکان جدید عادت کنیم باز هم برای عده ای در آن سرزمین بیگانه هستیم.

به گفته برونو مجموعه تندیس‌های مسافران پیش کش و ادای احترامی است به تمام مهاجران، پناهندگان و مسافرانی که روزی مجبور به ترک سرزمینشان شده اند.

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آثارهنری برترین ها فرانسه مجسمه سازی مجسمه های شهری مهاجر مهاجرت نمادهای شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۸۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش

راز بقا: تنبل‌ها در راسته کرک‌دارسانان قرار می‌گیرند و نزدیک‌ترین خویشاوندانشان مورچه‌خوار و آرمادیلو است. گونه‌های زنده تنبل همگی زندگی درخت‌پیمایی دارند و تقریباً تمام عمر خود را روی درختان می‌گذرانند و فقط برای عمل دفع به پایین درخت می‌آیند. اما در گذشته تنبل‌های غول‌پیکر با زندگی زمینی که برخی از آن‌ها تقریباً به اندازه فیل بودند و تنبل‌های دریایی هم وجود داشتند که اکنون منقرض شده‌اند.  

به گزارش راز بقا؛ یک جانور تنبل، حدود ۱۵ ساعت در روز می‌خوابد. در این مدت آرام‌تر نفس می‌کشد، ضربان قلبش کند می‌زند؛ حتی سرعت هضم غذا هم در بدنش کاهش می‌یابد. تنبل‌ها فقط یک بار در هفته غذا می‌خورند. همواره بر روی درختان زندگی می‌کنند و تنها برای زادآوری ممکن است بر روی زمین بیایند. در صورتی که خطری جدی آن‌ها را تهدید کند تا ۴ متر در دقیقه می‌توانند جابه‌جا شوند. بهترین روش فرار آن‌ها، سقوط در آب و سپس شنا کردن است، زیرا در آب شناگر‌های بهتری به‌شمار می‌آیند و عموماً درختانی که زیر آن‌ها آب وجود دارد را به دیگر درختان ترجیح می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # حیات وحش سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ایدکوپرس سایپا،‌ تندیس شرکت برتر ایران را دریافت کرد
  • پایان رکورد خیره‌کننده برونو فرناندز؛ اولین غیبت در فوتبال به دلیل مصدومیت!
  • اریک تن هاخ: از حرف های برونو فرناندز اشتباه برداشت کردید
  • بهشت گمشده سیروان
  • طرح هایی برای مجسمه آزادی
  • مجسمه آزادی یا آزادی مجسمه‌ای؟ + فیلم
  • عکس/ مجسمه جرج واشنگتن دانشگاه هاروارد بعد از اعتراضات!
  • (ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش
  • فوتسال آسیا باید مجسمه وحید شمسایی را بسازد
  • مجسمه‌ها هم سلفی می‌گیرند؛ متفاوت و فناورانه! (+تصاویر)