Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شهیدزاده ظهر امروز پنجشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان گفت: صندوق توسعه ملی بعد از اینکه حساب ذخیره ارزی تشکیل شد و نتوانست اهداف مورد نظر را اجرایی کند، با دستور رهبری با هدف تبدیل بخشی از منابع به ثروت‌های ماندگار و مولد و حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز از طریق تأمین مالی طرح‌های اقتصادی در قالب تسهیلات تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: منابع صندوق توسعه ملی هم منابع نسل آینده است و هم برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، بخش دولتی هیچ سهمی از این منابع ندارد. منابع صندوق برای بخش خصوصی و تحرک آن و کمک به توسعه اقتصادی است.

رئیس صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه عمده تسهیلات صندوق تسهیلات ارزی است، افزود: در سال ۹۴ با تصویب مجلس و به اذن رهبری ۱۰ درصد از ورودی منابع هر سال صندوق را برای بخش کشاورزی و ۱۰ درصد را برای بخش صنعت اختصاص دادیم.

شهیدزاده خاطرنشان کرد: منابع را به طرح‌ها و فعالیت‌هایی که از محل ارزآوری ناشی از صادرات محصول اقساط تسهیلات را بازپرداخت کنند، اختصاص می دهیم.

وی با اشاره به اینکه کارمزد ریالی تسهیلات صندوق در مناطق محروم مثل لرستان ۴ درصد زیر مناطق توسعه یافته است، گفت: به طور مثال در بخش کشاورزی نرخ سود ۱۴ درصد تسهیلات به ۱۰ درصد کاهش یافته است، در بخش گردشگری نیز به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

رئیس صندوق توسعه ملی یادآور شد: همچنین در بخش تسهیلات ارزی، آورده کمتری از مناطق توسعه نیافته دریافت می شود.

شهیدزاده با بیان اینکه سال گذشته با تعامل با سیستم بانکی، در مورد طرح‌هایی که با افزایش قیمت‌ها قابلیت تکمیل ندارند، این مجوز را گرفتیم که این طرح‌ها را با نظر بانک‌های عامل تا ۴۰ درصد منابع تکمیلی بدهیم، تصریح کرد: این اقدام با تایید بانک عامل و کارگروه های ذی ربط انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده مجدد از منابع صندوق توسعه ملی برای افراد خوش حساب، طرح های دارای پیشرفت متناسب با برنامه و طرح توسعه سرمایه گذاری جدید میسر شده است، افزود: در ارتباط با طرح های آبخیزداری ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار تخصیص داده ایم.

رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به پروژه لاستیک سازی خرم آباد گفت: دیروز به اتفاق استاندار از این پروژه بازدید کردیم، این پروژه یکسری مشکلاتی با بانک عامل دارد. گفتیم گزارشی تنظیم کنند و قول داده ایم مسئله را پیگیری و حل کنیم.

شهیدزاده با اشاره به اینکه سال گذشته از محلتبصره ۵۲ و بند «الف» تبصره ۱۸ بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد سپرده گذاری در بانک‌ها کردیم، اظهار داشت: امسال هم با توجه به اینکه ورودی‌ها به صندوق کم شده از محل منابع برگشتی اقساط، منابعی را وارد خود بانک‌های عامل برای پروژه‌های جدید می کنیم.

وی یادآور شد: در این بخش ۷۵۰۰ میلیارد منابع را پیش بینی کرده ایم در اختیار بانک‌ها بگذاریم. منابع خوبی است که لرستان هم می‌تواند استفاده کند.

کد خبر 4669892

منبع: مهر

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی مرتضی شهیدزاده خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۹۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور

 به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، آمار‌ها حاکی از آن است که مجموع تسهیلات غیرجاری ۲۴ بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۴۵ همت رسیده است که در مقایسه با رقم پایه پولی، بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور ارزش دارد.
 

 میزان مطالبات غیرجاری هر یک از بانک‌ها در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ بررسی شده است. در حالت کلی زمانیکه از مدت زمان اتمام قرارداد بیش از دو ماه گذشته باشد و بخشی از تعهدات همچنان تسویه نشده باشد، مطالبات مربوطه بانک در زمره مطالبات غیرجاری قرار می‌گیرد.

بانک‌ها در انتهای هر فصل آمار و جزئیات اطلاعات مربوط به باقی مانده تسهیلات کلان پرداختی خود به اشخاص یا به عبارتی تسهیلات کلان غیرجاری خود را منتشر می‌کنند. در حالت کلی مشاهده می‌شود مجموعا ۶۴۵ همت ارزش تسهیلات کلان غیرجاری شبکه بانکی در پایان اسفند ۱۴۰۲ بوده است که ارزش آن بیش از نصف کل پایه پولی کشور برآورد می‌شود.

شایان ذکر است در این گزارش صرفا آمار مربوط به ۲۴ بانک بررسی شده و موسسه اعتباری ملل و بانک ایران و ونزوئلا به دلایل آماری وارد بررسی‌ها نشده است.

 

سبقت تسهیلات غیرجاری بانک صنعت و معدن از بانک آینده
مشاهده می‌شود بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در پایان سال ۱۴۰۲ متعلق به بانک صنعت و معدن بوده که با رقم ۲۴۰.۴ همت از بانک آینده با ۱۲۵ همت تسهیلات غیرجاری پیشی گرفته است.

در رده سوم نیز بانک صادرات با ۱۰۹ همت تسهیلات غیرجاری در جایگاهی بالاتر از بانک صادرات با ۴۹.۵ همت ارزش تسهیلات سررسید شده بیش از ۲ ماه قرار دارد.

در مقام‌های بعدی نیز بانک ملی، توسعه صادرات، پارسیان و تجارت نیز به ترتیب ارزش تسهیلات غیرجاری خود در پایان سال ۱۴۰۲ را در میان ۲۴ تا ۱۰ همت اعلام کرده‌اند.

مشاهده می‌شود ۱۸ بانک مورد بررسی دیگر نیز کمتر از ۱۰ همت تسهیلات غیرجاری در پایان سال گذشته به ثبت رسانده‌اند که از این میان تسهیلات مورد بررسی نیمی از آن‌ها کمتر از ۲ همت بوده است.

تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، خوب یا بد؟
به‌طور کلی تسهیلات غیرجاری می‌تواند منجر به افزایش ریسک انباشته در ترازنامه بانک‌ها شود و یا نقدینگی در دسترس بانک اختلال ایجاد کند، این موضوع ممکن است حتی در برهه‌هایی منجر به توسل به آخرین پناه یعنی بانک مرکزی شود. به همین ترتیب پایین بودن میزان تسهیلات غیرجاری یکی از معیار‌های قضاوت در رابطه با عملکرد بانک‌ها در گزینش مشتریان خوش‌حساب به شمار می‌آید.

باید توجه شود مسئله تسهیلات تکلیفی، تامین مالی طرح‌های دولت و جبران کسری بودجه یکی از دلایل عمده در رابطه با بالا بودن میزان تسهیلات غیرجاری بانک‌های دولتی است. در مقابل برخی از بانک‌ها نیز به دلایلی همچون کج‌گزینی و مخاطره اخلاقی، رانت جویی یا طرح‌های غیر اقتصادی تولیدی متحمل تسهیلات غیرجاری چشمگیری شده‌اند.

دیگر خبرها

  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • سطح اعتبار سنجی تسهیلات خرد دقیق‌تر می‌شود+ فیلم
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند