Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@12:00:45 GMT

لزوم توسعه روابط ايران و جمهوري آذربايجان

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۹۶۵۴

لزوم توسعه روابط ايران و جمهوري آذربايجان

خبرگزاری آریا- وزیر راه با وزیر حمل‌ و نقل جمهوری آذربایجان دیدار کرد و همکاری دوجانبه و طرح‌های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در این نشست اظهار داشت: روابط میان دو کشور یک رابطه ناگسستنی است و مردم ایران و آذربایجان به یکدیگر تعلق خاطر دارند و دولت‌های دو کشور نیز از تعاملات راهبردی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگرچه دشمنان جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال ایجاد اخلال بین روابط دو کشور بوده‌اند، اما با این وجود اراده مسئولان دو کشور، تعاملات و همکاری‌ها در شرایط پایداری قرار دارد و یک روند طبیعی را دنبال می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل ایران و آذربایجان در تهران گفت: این رویداد فرصت مناسبی برای رفع موانع و مشکلات پیش‌روی طرح‌های حمل‌ونقلی مشترک المنافع ایران و آذربایجان است و می‌توان در خصوص پروژه‌های مختلفی از جمله آزادراه آستارا (ایران) -آستارا (آذربایجان)، پل مشترک مرزی و پایانه جدید باری که شبکه ازادراهی آذربایجان را به محور رشت-آستارا متصل می‌کند تبادل نظر و توافق کرد.
اسلامی راه‌آهن رشت-آستارا (ایران) -آستارا (آذربایجان) را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و افزود: با توجه به قرار داشتن این پروژه در کریدور شمال-جنوب و اهتمام دو کشور برای تکمیل آن، سهم مطلوبی از درآمد‌های ترانزیتی حاصل از حمل بار در این محور ریلی در انتظار دو کشور قرار دارد.
عضو کابینه دولت دوازدهم بر افزایش سهم جابه‌جایی بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی و هوایی تاکید کرد: انتظار می‌رود حجم جابه‌جایی بار و مسافر از طریق این دو شق حمل‌ونقل میان ایران و آذربایجان افزایش یابد. البته ظرفیت‌های بالایی برای همکاری‌های دریایی میان دو کشور نیز وجود دارد.
رامین قلی زاده وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان نیز در این نشست روابط حمل‌ونقلی بین دو کشور را بسیار پویا عنوان کرد و گفت: این روابط سال‌ها به صورت برادرانه بین دو کشور وجود داشته است و در تلاش هستیم تا سطح روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: توسعه ایران جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۹۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است

دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان جزئیات سفر نچیروان بارزانی، رئیس این اقلیم به تهران را اعلام کرد و گفت که بارزانی می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگانش نخواهد بود.

براساس گزارس رووداو، شهاب گفت: رئیس اقلیم کردستان معتقد است که استراتژی اقلیم در برخورد با کشور‌های همسایه این است که عامل ثباتی برای منطقه باشد.

او افزود: روابط تاریخی اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران را به هم پیوند داده است. ایران در روز‌های مبارزه با دیکتاتوری (صدام) پناهگاه هزاران پناهنده عراقی و کرد و سنگر عراقی‌ها و اقلیم کردستان تا سقوط رژیم دیکتاتوری بود.

سخنگوی ریاست‌جمهوری اقلیم کردستان خاطرنشان کرد: از ابتدای آزادسازی اقلیم کردستان، روابط دوستانه مبتنی بر احترام با ایران وجود داشته است، روابطی که منافع دو طرف را حفظ کرده است منطقه می‌خواهد به دوستانمان اطمینان دهد که اقلیم کردستان این موقعیت را به عنوان عامل ثبات حفظ خواهد کرد و به تهدیدی برای منافع همسایگان ما تبدیل نخواهد شد.

دلشاد شهاب در خصوص روابط تهران و اربیل گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرز‌های وسیع و طولانی، و روابط اقتصادی و تجاری قوی و دائمی داریم.

این مقام اقلیم کردستان افزود: ایران یک نیروی تاثیرگذار در منطقه است و در عراق و منطقه نیز نفوذ دارد و در همه شرایط سخت اولین تماس با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

شهاب در پاسخ به سوالی درباره سرد شدن روابط ایران و اقلیم کردستان از دو سال پیش، گفت: همسایگی و روابط در این منطقه ما دچار فراز و نشیب می‌شود. ما می‌خواهیم از طریق این دیدار پیام اطمینان را ارسال کنیم که منافع مشترک بین ما آنقدر زیاد است که سردی روابط ما آن را تیره و تار کند.

گفتنی است رئیس اقلیم کردستان  روز گذشته با هیئتی متشکل از دو معاون خود، وزیر داخلی اقلیم کردستان، رئیس دفتر ریاست اقلیم و تعدادی از مقامات اقلیم کردستان وارد تهران شد.

 رئیس اقلیم کردستان امروز دوشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

مترجم: مینا عظیمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان