چه چیزی در آتشسوری میدان حسنآباد سوخت؟
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۴۹۷۱۳
از پایین میدان حسنآباد و پارک شهر هم بوی دود را به راحتی میتوان استشمام کرد، دودی که بخشی هرچند کوچک از خاطرات تهرانیهای قدیم را که از اول صبح دور میدان حسنآباد جا خوش کردهاند و به کلاهفرنگیهای سوخته شده ضلع شمال غربی میدان چشم دوختهاند، با خود به هوا برده!
میدانی است که بین تهرانیهای قدیم به خاطر پوشش فلزی گنبدهایش، به «هشت گنبد» معروف بوده و حالا سالهاست به خاطر میرزا حسن مستوفیالممالک و پدرش که مالک زمینهای وسیعی در این محدوده بودهاند «حسنآباد» نامیده میشود، اما حالا جدارهی ضلع شمال غربی میدان را آتش سیاه کرده، سقف طبقه بالای جداره کاملا فرو ریخته و علاوه بر اجناس سوخته شده ی انبارهایی طبقه بالا، آبهایی که در زمان خاموش کردن آتش روی بدنه ریخته شده، به مرور سقف طبقه پایین را هم تهدید میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، از زمان وقوع آتشسوزی در این بخش از میدان حسنآباد هر خبری که در رسانههای مختلف به روز رسانی میشود، از حضور افراد و مسوولان و کارشناسان حوزههای مختلف مرتبط خبر میدهند، مسئولان شهری، شورای شهر و میراثیها و پیگیریهایی که به قول معاون میراث فرهنگی استان تهران، علی اصغر مونسان – رئیس سازمان میراث فرهنگی – در زمان وقوع آتش سوزی داشته است.
قطعا یکی از خوششانسیهای میدان حسنآباد در زمان وقوع چنین اتفاقهایی را قرار گرفتن ایستگاه آتشنشانی در چند قدمی این میدان میتوان دانست، هر چند نشانههای آسیب از سیم گاز گرفته تا سیم برق، شیشهها و طرقهای رنگی شیشهای روی جدارهها و طبقهای پر از کالای انبار شده روی هم را همین کارشناسان که بعد از وقوع فاجعه پلاسکو چند ساختمان مشابه را بررسی و به انها هشدارهای لازم را دادند، باید بررسی و گوشزد کنند.
صبح پنجشنبه ۲۷ تیر، چند ساعت از خاموش شدن آتش گذشته، نیروهای آتشنشانی همچنان در حال لکهگیریاند، بازار سلفی گرفتن داغ است و چند نفری هم از جلال ملکی – سخنگوی آتشنشانی – درخواست گرفتن عکس یادگاری دارند و مردم دور میدان و در گرمای بالای ۴۰ درجه ایستاده به ویرانههای آتشی که خوشبختانه اینبار آسیب چندانی نسبت به اتفاقات مشابه در نقاط مختلف، نداشت، نگاه میکنند.
۴۰ درصد آسیب به جداره بنای تاریخی وارد شد
محسن شیخالاسلامی – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – و یکی از کارشناسان این اداره کل هم در حال بررسی وضعیت این جداره تاریخی میداناند.
او در گفتوگو با ایسنا میگوید: هر چند هنوز آتشنشانی علت اصلی این اتفاق را مشخص نکرده است، اما آنچه که واضح است روی نمای جدارههای اطراف میدان، پر از سیم و برق است که با یک جرقه و اتصال کوچک منجر خطرساز میشوند. سیم گازی که کنار آن سیم برق است، نوری که هر روز در گرمای تابستان به آنها میخورد، هر کدام یک عامل برای وقوع چنین آتشسوزی میتوانند باشند، از سوی دیگر در طبقه بالای ساختمان این ضلع از میدان نیز انباری بوده که میتوانستهاند قابل اشتعال باشند.
وی با اشاره به این که طبقه دوم این ساختمان به طور کامل درگیر آتش شد، اظهار میکند: با وقوع این آتشسوزی، کار خاموش کردن آن از حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ آغاز میشود و تا ساعت ۲۴ که به میدان رسیدم، نیروهای آتشنشانی در حال لکهگیری بودند و از سوی دیگر همچنان برخی ماشینهای بزرگ، روی جداره آب میریختند.
او توضیح میدهد: خرپای چوبی در وهلهی اول سوخته و از بین رفته است، در ادامه سقف طبقه بالا نیز به طور کامل فرو ریخته است. از سوی دیگر به واسطهی آب زیادی که استفاده کردهاند، در برخی از نقاط در طبقه اول مانند بانک شهرو بانک صادرات، آوارهایی ریزش است، اما خوشبختانه پوستهی نما و جرزهای بارور سالم هستند و آسیب زیادی ندیدهاند.
شیخالاسلامی با اشاره به از بین رفتن کاملِ المانِ شرقی این ضلع از کلاهفرنگی، ادامه میدهد: المان بخش غربی این ضلع تقریبا سالم است و در واقع چیزی حدود ۴۰ درصد از بدنهی بنا آسیب دیده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، با تاکید بر استفاده از آب زیاد و دودزدگیهایی که به بنده آسیب وارد کردهاند، ادامه میدهد: سرستونها و تزئینات روی نما خوشبختانه سالم هستند، اما به نظر میآید که باید نخست آواربرداری طبقه بالا انجام شود و سپس بازسازی کامل از طریق خرپای چوبی یا هر سیستمی که موضوع حریق نیز در آن دیده شود.
متاسفانه روی کاربری نظارت دقیقی نشده بود
وی دربارهی هشدارهایی که احتمالا میراث فرهنگی در گذشته برای جلوگیری از وضوع چنین هشدارهایی به بناهای تاریخی و تجاری اعلام میکند، نیز میگوید: ما به صورت معمول، این موارد را اعلام میکنیم، سوابقی در این زمینه وجود دارد، حتی در اوایل دهه ۸۰ کار ترمیم میدان به صورت گسترده انجام شد، که در ضلع جنوب شرقی پوسته نما روی بانک ملی نیز نصب شد و نظارت آن با سازمان میراث فرهنگی بود و هر آنچه که از ما استعلام شده، همیشه اعلام کردهایم که باید براساس طرح مصوب باشد.
ضلع جنوب شرقی میدان حسنآباد و پوستهای که بانک ملی روی این بخش از بدنهی تاریخی میدان کشیداو با تاکید بر اینکه ساماندهی تابلوهای معرفی، دخل و تصرف نکردن روی جرزها و ساختار و چارچوب این بناها همیشه مدنظر بوده و به مالکان یا دستگاههای مستقر در بناهای تاریخی اعلام میشود، اظهار میکند: واقعیت این است که روی کاربری در این محدوده نظارت جدی نشده است، با توجه به این که طبقه دوم و بالکنهای جداره ضلع جنوب غربی میدان نیز تا فضاهای داخلی آن به انبار کاموا تبدیل شده است، آن نقطه نیز احتمال آسیب و خطر و آتش به مراتب بسیار زیاد وجود دارد.
وی معتقد است: باید برای نوع کاربری چنین مکانهایی که دارای مالک خصوصی هستند، در سطح مدیریت کلان شهر تصمیمگیری شود و موارد دیگر به عنوان یک فضای شهری بسیار مهم در شهر تهران رفع و کنترل شود.
طرح مرمت جدارههای تاریخی حسنآباد را سالها پیش تهیه کردیم
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، در ادامه دربارهی مرمت این اثر تاریخی آسیب دیده، میگوید: سالها پیش برای این محدوده یک طرح تهیه شد، از پوستهی بنا تا ساماندهی نما، همچنین نقشههای کاملی برای ان در اختیار است و به هر حال طرح را ما میتوانیم برای مرمت ارائه دهیم و روی کار آن نظارت کنیم.
شیخالاسلامی با اشاره به پیگیریهای علی اصغر مونسان – رئیس سازمان میراث فرهنگی - و مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در زمان وقوع اتش سوزی در شب گذشته – چهارشنبه ۲۶ تیر –، تاکید میکند: مرمت این بنا نیاز به کار مشترک شهری و نیاز به اعتبار جدی دارد، کار کم خرجی نیست.
نیمی از کلاه فرنگی ضلع غربی این جداره هنوز سالم استامیدواریم شهرداری به زودی کار مرمت را آغاز کند
پرهام جانفشان – سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – نیز درگفتوگو با ایسنا میگوید: خوشبختانه قرار گرفتن این فضا در مجاورت اتشنشانی باعث خاموش شدن آتش در زمان کمتری بود، آنها سریع وارد شدند.
او با بیان اینکه آسیبِ وارد شده به این طبقه دوم این جداره، باعث از بین رفتن کامل آن شده است، ادامه میدهد: خوشبختانه به طبقه همکف آسیبِ چندانی وارد نشده است. درحقیقت آسیب دیدگی جزئی است، نما سالم است و فقط یکی از کلاهفرنگیها ریخته شده است، اما نخست کارشناسان باید فضا بنا را به طور دقیق بررسی کنند تا بعد از آن عملیات استحکامبخشی انجام شود.
وی ادامه میدهد: با هماهنگی خوبی که بین میراث فرهنگی و شهرداری وجود دارد، امیدواریم شهرداری به زودی کار مرمت را آغاز کند و ما نیز نظارت لازم را برای عمل به ضوابط میراثی آغاز میکنیم.
کلاه فرنگی ضلع شرقی در جداره کاملا از بین رفته استانتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: آتش سوزی در میدان حسن آباد میدان تاریخی حسن آباد آتش سوزي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۴۹۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تن «سنگلج» میلرزد!
در چند روز اخیر، ساخت و ساز ساختمان مجاور تماشاخانه «سنگلج» که در تملک شهرداری تهران است و از دوره مدیریت محمد باقر قالیباف بحث واگذاری آن به این تماشاخانه مطرح بوده، خبرساز شده است.
به گزارش ایسنا، بعد از ابراز نگرانی پریس مقتدی، مدیر این تماشاخانه درباره آسیب زدن به این بنای قدیمی، مشاهده ها هم حاکی از آن است که به هنگام ساخت و ساز ساختمان مجاور، بنای تماشاخانه سنگلج دچار لرزش میشود و از آنجاکه این تماشاخانه روی قنات قرار گرفته و پیشتر هم فرونشست داشته، این ساخت و ساز نگرانی جامعه هنری را در پی دارد که مبادا فاجعهای انسانی در پیش باشد. از سوی دیگر از آنجاکه تماشاخانه «سنگلج» در فهرست آثار ملی ثبت شده است، هر گونه ساخت و سازی در مجاورت آن باید با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی باشد.
در همین زمینه کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز ساختمان مجاور «سنگلج» گفت: از دفتر طرحهای عمرانی پیگیر این مساله هستیم و کارشناسان این دفتر از ساختمان بازدید کردهاند. در حال حاضر چالبرداری انجام نشده و فعلا ساخت و ساز در مرحله همسطح زمین است، ولی اگر بخواهند چالبرداری کنند، باید از وزارت ارشاد و میراث فرهنگی مجوز بگیرند.
او ادامه داد: فعلا نامهنگاریهای لازم با میراث فرهنگی و دفتر حقوقی وزارت ارشاد انجام شده و اگر قرار باشد ساخت و ساز ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج گسترش پیدا کند یا دخل و تصرفی در آن صورت بگیرد، قطعا باید با هماهنگی وزارت ارشاد و میراث فرهنگی باشد.
نظری اضافه کرد: فعلا دفترهای اداری مالی، حقوقی و طرحهای عمرانی با میراث فرهنگی در تعامل و تماس هستند. ما هم نامهنگاریهای لازم را با میراث فرهنگی انجام دادهایم، ولی کارشناسی که مسئول رسیدگی به این موضوع (خانههای ثبت شده در فهرست آثار ملی) است، فعلا در ماموریت به سر میبرد و قرار است هفته آینده این موضوع با پیگیری ایشان دنبال شود.
او در پاسخ به اینکه با توجه به تخریبی که صورت گرفته، به نظر میرسد ساخت و ساز ادامه داشته باشد و متوقف نشود، توضیح داد: قطعا اگر قرار باشد ساخت و ساز ادامه پیدا کند، باید مسائل امنیتی و پروتکلهای اماکن ثبت شده در فهرست آثار ملی را رعایت کنند. ما تا پیش از عید پیگیر بودیم که ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج به این تماشاخانه واگذار شود همچنانکه خیلی از بزرگان هنر کشورمان هم پیگیر این قضیه بودند، ولی متاسفانه با رفتن آقای قالیباف از شهرداری، این موضوع مسکوت ماند.
مدیر کل هنرهای نمایشی با تاکید بر ضرورت گسترش نمایشهای ایرانی یادآوری کرد: اگر قرار به راهاندازی بنیاد تئاتر ملی باشد، نیازمند فضایی برای تولید هنر و انجام کارهای پژوهشی هستیم و با این تصور که شهرداری ساختمان مجاور سنگلج را در اختیار ما قرار میدهد، منتظر اجرایی شدن این وعده بودیم که مساله ساخت و ساز پیش آمد.
او در پاسخ به اینکه طبق مشاهده ایسنا، بر اثر این ساخت و ساز، تماشاخانه سنگلج دچار لرزش میشود، گفت: امیدواریم این ساختمانساز به فاجعه انسانی منتهی نشود. به هر حال ما هم این نگرانیها را داریم و پیگیر حل این وضعیت هستیم. اما فعلا شرایط به گونهای نبوده که اجرای نمایش را متوقف کنیم.
نظری در ادامه درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز اداره تئاتر نیز گفت: مجوز اداره تئاتر را از شورای عمرانی گرفتهایم و مشغول برآورد هزینهها هستیم تا کار شروع شود. آقای وزیر هم دستور لازم را صادر کردهاند. قرار است تا هفته آینده برآورد هزینه نقشه ساختمان از سوی دفتر طرحهای عمرانی وزارت ارشاد ارایه شود. اگر بتوانیم مجوز یک بنای ۵، ۶ طبقه را بگیریم، مهمانسرایی هم برای هنرمندان تئاتر استانها خواهیم ساخت تا دیگر نیازی به اقامت در هتل نداشته باشند. ضمن اینکه امیدوارم بتوانیم دفترهایی برای کارگردانان تئاتر تهران در یکی از طبقات اداره تئاتر بنا کنیم.
لازم به یادآوری است که تماشاخانه سنگلج با نام پیشین ۲۵ شهریور، نیمه اول دهه ۴۰ در محله قدیمی سنگلج راهاندازی شد که محل کار و فعالیت بزرگانی، چون عزتالله انتظامی، داود رشیدی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان، جعفر والی، رکنالدین خسروی، بهرام بیضایی، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی، عباس جوانمرد، خلیل موحد دیلمقانی، محمود دولت آبادی، بیژن مفید و ... بوده است. این تماشاخانه به عنوان تالاری ویژه اجرای نمایشنامههای ایرانی تعریف شد و هرچند در بخشی از تاریخ فعالیت خود، میزبان اجرای نمایشنامههای خارجی هم بوده، ولی همچنان به عنوان نماد تئاتر ملی کشورمان به شمار میرود. تالاری که به گفته علی نصیریان، خشت خشت آن پر از برای بزرگان تئاتر کشورمان پر از خاطره است.