Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-26@10:19:25 GMT

از تجربه ریاض در یمن درس عبرت بگیریم

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۰۲۳۷

فریدمن تحلیلگر صهیونیست: عربستان، متحدان خود را در جنگ یمن از دست داده، تل‌آویو نیز امروز برای مقابله با حزب‌الله تنهاست و باید از تجربه ریاض در یمن درس عبرت بگیرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، «یارون فریدمن» تحلیلگر صهیونیست در یادداشتی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت «برآورد اسرائیل از تحولات خلیج (فارس) این است که سعودی تنها شده و ایران در برابر آن (عربستان) به پیروزی رسیده است، پس از آنکه امارات اعلام کرد نیروهایش را از یمن خارج می‌کند سعودی در مقابله با حوثی‌ها تنها شده و می‌طلبد که اسرائیل از این موضوع درس عبرت بگیرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فریدمن در ادامه تصریح کرد: «عملیات "عاصفه الحزم" (علیه یمن) که در آوریل 2015 علیه حوثی‌ها آغاز شد در ابتدای کار پیروزی‌هایی به دست آورد اما به گذشت زمان مشخص شده که سعودی با شکستی عمیق روبرو شده؛ پس از آنکه توانسته بود ائتلافی متشکل از کشورهای امارات، کویت، قطر، بحرین و سودان تشکیل دهد و موافقت لازم برای حضور صوری نیروهای نظامی اردن، مصر و مغرب را کسب کند».

وی که مدرس دانشگاه حیفاست، سپس نوشت، ائتلاف سعودی در ابتدای کار توانست جلوی افزایش نفوذ «حوثی‌ها» (انصارالله) در جنوب یمن را بگیرد و نیروهای آنها را از تسلط بر بندر راهبردی در عدن دور کند؛ عربستان سعودی توانست جلوی متحدان ایران برای سیطره بر گذرگاه نفت در خلیج فارس را بگیرد اما با ادامه جنگ، شکست ریاض آشکار شد.

فریدمن که فارغ‌التحصیل دانشگاه «سوربون» است، افزود یکی از جنبه‌های شکست ائتلاف سعودی این بود که متحدان آن کم‌کم و یکی پس از دیگری از این ائتلاف خارج شدند زیرا هیچ کدام از آنها نمی‌خواند بخشی از شکستی باشند که برای همه آشکار شده است.

 وی ادامه داد: «پس از آنکه قطر در ژوئن 2017 از این ائتلاف خارج شد حالا نوبت امارات است و تنها بحرین با قدرتی کم باقی می‌ماند؛ علیرغم تلاش‌های سعودی و امارات و حمایت تسلیحاتی از صدها هزار جنگجو در جنوب یمن علیه حوثی‌ها، فضای گله و شکایت حتی در مناطقی که این دو حضور داشتند، آشکار شد و برخی محافل عربی، حضور امارات و سعودی در یمن را به اشغالگری (رژیم) صهیونیستی در فلسطین تشبیه می‌کنند.»

فریدمن تأکید کرد، پس از آنکه انصارالله تهدید کرده بهشت اقتصادی امارات را به جهنم تبدیل می‌کنند و پهپادهای این جنبش بر فراز فرودگاه‌های دبی و ابوظبی دور می‌زنند، «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات حجم هزینه این جنگ در یمن را درک کرده و درخواست‌ها در امارات برای خروج از این جنگ بیشتر شده است زیرا ابوظبی می‌ترسد مانند ریاض از سوی انصارالله مورد هدف قرار بگیرد.

وی ادامه داد: «جنگ در اماراتی به معنای کابوس برای حاکمانش یعنی "آل‌نهیان" و "آل مکتوم" است زیرا اقتصاد امارات بر پایه ثبات امنیتی است و هر جنگی در این کشور به تدریج تجارت جهانی آن را نابود می‌کند و کارگردان خارجی و گردشگران را فراری می‌دهد  و منجر به فلج شدن تجارت نفت می‌شود.»

فریدمن در پایان تأکید کرد: «اگر بتوان از شکست سعودی در یمن درسی گرفته شود، این درس آن است که نمی‌توان دشمن را تنها با سلاح هوایی به زانو در آورد حتی اگر اسرائیل به خاطر جنگنده‌هایش از برتری استرتژیک برخوردار باشد به همین دلیل باید از شعارهایی که به فیصله دادن به نبرد با دشمن (شکست دشمن) آنگونه که سعودی می‌گوید، فرا می‌خواند، پرهیز کرد. امروز اسرائیل در مقابله با حزب‌الله تنها شده همانگونه که سعودی در مقابله با حوثی‌ها تنها شده است».

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: عربستان یمن اسرائیل فریدمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات«وعده صادق» پاسخ عبرت‌آموز برای رژیم غاصب صهیونیستی بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله زارع، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضا در نشست تبینی پیرامون مسائل منطقه و عملیات غرورآفرین وعده صادق که در این واحد دانشگاهی برگزار شد،‌ اظهار کرد:‌ امنیت هر جامعه در گروه اقتدار نیرو‌های نظامی است و عملیات هوشمندانه و مقتدرانه وعده صادق که در قبال حمله به بخشی از کنسولگری ایران در دمشق بود پاسخ عبرت‌آموز و سیلی محکمی به رژیم غاصب صهیونیستی وارد کرد.

وی افزود: هرچند عملیات وعده صادق صرفاً جنبه تنبیهی داشت و ایران عامدانه از هدف قرار دادن مراکز عمومی و غیرنظامی پرهیز کرد؛ اما درس بزرگی به رژیم منحوس و کودک کش داد و اقدامی برای حفظ امنیت دیپلماتیک به حساب می‌آید.

عملیات وعده صادق قدرت موشکی ایران را به رخ جهانیان کشید

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان بیضا نیز گفت: عملیات وعده صادق قدرت موشکی و پهپادی ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشید؛ البته این اولین بار نبود و قبلاً نیز در عملیات‌های مختلف این رژیم کودک کش که عامل بی‌ثباتی در منطقه نیز است، تنبیه شده بود.

علی‌اکبر تقیان با اشاره به عملیات وعده صادق اضافه کرد: این عملیات بزرگ‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در سطح جهان بود که قدرت ایران را بار دیگر به رخ دشمنان کشید و اقدام راهبردی و پیامی برای بدخواهان ایران در منطقه و جهان داشته است. شلیک موشک از اقصی نقاط مختلف ایران به سمت اسرائیل و عبور از سامانه‌های به اصطلاح نفوذناپذیر گنبد آهنین، تحقیر رژیم منحوس صهیونیستی را به دنبال داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • عملیات«وعده صادق» پاسخ عبرت‌آموز برای رژیم غاصب صهیونیستی بود
  • هم از استقلال امتیاز می گیریم هم از پرسپولیس | خط و نشان برای سرخابی ها
  • بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می‌گیریم
  • کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز / فیلم
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود