غربیها با جعل سند کشفیات پزشکی مسلمانان را به نام خود میکنند
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۳۱۱۷
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه از ۱۰ کشف بزرگ تاریخ پزشکی جهان ۸ کشف مربوط به مسلمانان است، گفت: غربیها با جعل سند دستاوردهای پزشکی مسلمانان را هم به نام خود میکنند.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس حسن رحیم پور ازغدی در جمع اساتید هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله الاعظم(عج) ضمن تبیین بیانیه گام دوم انقلاب به تلاش غرب برای ناامید کردن ملت ایران پرداخت و گفت: نظام تبلیغاتی غرب در تلاش است این تفکر را به ملت ما تحمیل کند که از نظر تئوریک و ایدئولوژیک نمیتوانیم تمدنسازی کنیم و این درحالی است که ایران قبل از اسلام و بعد از آن تمدنساز بوده و خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رحیمپور ازغدی با اشاره به جایگاه مهم ایران در منطقه به موفقیتهای ایران اسلامی در علوم مختلف بخصوص پزشکی پرداخت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از ۱۰ کشف بزرگ که شروع پزشکی نوین را رقم زد ۸ مورد از جهان اسلام بوده و مسلمانان و بخصوص ایرانیان بنیانگذاران پزشکی نوین در جهان بودند که البته در دوره رنسانس و قرن ۱۸ غرب شروع به جعل سند کرد و آنها کشفیات پزشکان مسلمانان را به نام خود ثبت میکنند.
وی ادامه داد: در دوران اولیه ظهور اسلام، مسلمین در میان علوم طبیعی به علم طب بیش از دیگر علوم اهمیت میدادند و به همین مناسبت هنگامی که مسلمین بر بخشهای غربی آسیا و شمال افریقا تسلط یافتند، مراکز علمی ایران و روم را به همان شکل دست نخورده نگاه داشتند و متعاقباً گندیشاپور به مرکز علمی حکومت اسلامی تبدیل شد.
رحیم پور ازغدی گفت:کتاب تاریخ البیمارستانات فی الاسلام نوشته احمد عیسی بک به تاریخ بیمارستانهایی که در زمان اسلام ساخته شده میپردازد و مشخص میکند برای اولینبار مسلمانان بخشهای تخصصی مانند اعصاب و روان را راهاندازی کردند و به موسیقی درمانی پرداختند و ابزار اولیه جراحی را تولید کردند.
وی با اشاره به سابقه تاریخی تمدن ایرانی گفت: ایران جزو پیشگامان تولید علم در پزشکی نوین بوده است از غرب اروپا و بالکان تا سواحل شرق چین و از سیبری تا آفریقای جنوبی زبان علم، قدرت و ثروت زبان فارسی و عربی بود.
ازغدی ادامه داد: ابوالقاسم خلف بن عباس الزهراوی، پزشک و جراح مسلمان اَندَلُسی زاده شهر الزهرا در اسپانیا بود که جراحی را بنیان نهاد. زهراوی پس از رازی و ابن سینا سومین نابغه علم طب بود، زهراوی برای درمان بسیاری از بیماریهایی که به عمل جراحی نیاز داشت راههای جدیدی ابداع کرد. از جمله دملهای کبد که از مواردی بود که بسیاری از پزشکان زمان خود را دچار حیرت کرد، زهراوی به جراحی کشکک زانو، بیرون آوردن سنگ مثانه، برش نای، بازکردن دهانه رحم، عملیات قطع عضو و خارج کردن پولیپ بینی اقدام کرد. او نخستین کسی بود که برای جلوگیری از خونریزی اقدام به بستن سرخرگها کرد. و کسی بود که از ابریشم به صورت نخ جهت بستن در عمل جراحی استفاده کرد و امروزه این نخ به نام Silk معروف است. زهراوی برای تمام عملیات جراحی در نیمتنه پائین انسان توصیه کردهاست که پیش از هر کاری لگن خاصره و پاها را بالا نگه داشته شود و این طریقهای است که غرب مستقیماً آن را از این جراح عرب اقتباس کرده و این طریقه به نام جراح آلمانی فدریک ترندلنبرگ معروف شدهاست و خود آنها معترفند که ما طریقه بازگذاشتن شکافی در نوار گچگیری در شکستگیهای باز را نیز از زهراوی فرا گرفتهایم.
رحیم پور ازغدی گفت: اخلاق اسلامی عیادت از بیمار را مانند زیارت خانه خدا می داند و پزشکان مسلمان نسبت به حقوق بیمار بسیار حساس بودند.
وی ادامه داد: تمدن اسلامی به دنبال نابود کردن سایر تمدنها نیست، امیرالمؤمنین در نامه خود به مالک اشتر تاکید میفرمایند: مبادا سنتهای خوب پیش از اسلام را از بین ببری، برخی سنتها در جوامع غیر مسلمان مزایایی دارد که باید حفظ شود، اگر ما شعار مرگ سر میدهیم، قصد مبارزه با رابطه استکباری و گرگ و میشی داریم. در سالهای اخیر لشگرهای سایبری آمریکایی، اسرائیلی و سعودی با همکاری منافقان و سلطنت طلبها مدام درحال حمله تبلیغاتی به ملت ایران هستند. سعی میکنند به ملت ما القاء نمایند که دستاوردی نداشتهایم و این درحالی است که از ابتدای انقلاب تاکنون در تمام زمینهها پیشرفتهای چشمگیری داشتهایم، چند کشور در منطقه به جبهه انقلاب پیوستهاند و سران استکبار امروز جرأت مواجهه مستقیم با ایران را ندارند و معادلات منطقه عوض شده است و ایران اسلامی به سوی تمدنسازی در حرکت است.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: رحیم پور ازغدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد کانون تمدن اسلامی است
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، مدیر حوزه های علمیه کشور، با اشاره به اهمیت کارکرد معرفتی و علمی مساجد گفت: تمام حوزه های علمیه ما، در کنار مساجد یا در درون مساجد بوده اند و بسیاری از مساجد ما کانون تعلیم و تربیت بوده اند و از همین رو، اخیرا از مسئولان مرکز مدیریت خواسته ام که در قم، برخی مساجد انتخاب شوند و برخی دروس حوزه در مساجد ارائه شود.
وی ادامه داد : کارکرد بعدی مساجد فرهنگی است و مساجد باید در کنترل آسیب های اجتماعی نقش ایفا کنند و کارکرد سیاسی و کارکرد اقتصادی مساجد باید مدنظر قرار داشته باشد و البته مسجدی که محروم از کارکرد اجتماعی باشد، به اهداف خود نخواهد رسید.
آیت الله اعرافی گفت : مسجد کانون تمدن اسلامی است و حوزه های علمیه همواره پیوندی ناگسستنی با مساجد داشته اند و اگر بخواهیم فقه مسجد را برش بزنیم، با مجموعه وسیعی مواجه خواهیم شد.حضور در مسجد، حتی اگر به قید نماز و ذکر نباشد، موضوعیت دارد.
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در جریان انقلاب اسلامی، مساجد پیشران بودند و امیدواریم مجدد به همان سمت حرکت کنیم و این کانون تمدنی را در جای صحیح خود قرار دهیم.در این مسیر، به اصولی نیاز داریم ، که هم گرایی و هم افزایی درون نهادهای مرتبط با مسجد و عزم جهادی و انقلابی لازمه این امر است و الان با شاخص های مطلوب کلان مسجد فاصله داریم.
مدیر حوزه های علمیه کشور، در بخش دیگری از بیانات خود، میانگین هر هزار نفر جمعیت، یک مسجد با سه وعده نماز و روحانی تمام وقت و توانمند را برای کشور لازم و مطلوب توصیف کرد و پشتیبانی نهادی با حفظ بنیه مردمی مساجد را لازمه موفقیت در این عرصه دانست.
اعرافی تصریح کرد: مدرسه علمیه یا باید در کنار مسجد باشد، یا در زمان ساخت، مسجد قابل استفاده برای عموم در آن پیش بینی شود و برخی دروس حوزوی باید در مساجد ارائه شود و از سوی دیگر، استادان، محققان و شخصیت های حوزوی باید در مساجد امامت داشته باشند.در رشته ها و دوره ها و نظام تربیتی حوزه ، مصادیقی معطوف به تربیت امام جماعت و جمعه باید پیش بینی شود و اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.
مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان خواستار تقویت و حمایت از مباحث مطالعاتی و تحقیقاتی مرتبط با مسجد شد و تاکید کرد که درس های خارج حوزه ای و تولید محتوا، معطوف به موضوع مسجد باید در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام/