Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@14:43:39 GMT

توسعه زیرساخت های آینده نگر

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۵۴۰۵

توسعه زیرساخت های آینده نگر

توسعه زیرساخت های مخابراتی علاوه بر افزایش ارتباطات در جوامع بشری به رونق کسب و کار الکترونیک و کسب و کار خلاق منجر می شود که کشورهای مختلف جهان بر روی این نوع کسب و کار در انقلاب چهارم (عصر پسا دیجیتال) حساب ویژه ای باز کرده اند.

از این رو کشورهای مختلف بر روی کسب و کار " دیتاپایه" و افزایش سهم خود در بازارهای جهانی مخابرات سرمایه گذاری ویژه ای انجام می دهند که جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر و قاعده مستثنا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دولت دوازدهم بر روی توسعه زیرساخت های مخابراتی تاکید شده است و حتی یکی از تکالیف برنامه ششم در ایران برای توسعه فناوری اطلاعات توجه به زیرساخت هایی است که در حوزه مخابرات و ارتباطات شکل می گیرد.

براساس برنامه ششم توسعه کشور، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می شود نسبت به افزایش ظرفیت انتقال پهنای باند عبوری از کشور به ۳۰ ترابیت بر ثانیه اقدام نماید و برای ارائه خدمات ماهواره ای سنجش از راه دور و توسعه خدمات و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق دستگاه های وابسته نسبت به مشارکت و سرمایه با بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی در پروژه‌های فیبرنوری و پروژه‌های زیرساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره ای سنجشی و مخابراتی و توسعه زیرساخت‌های علوم و فناوری فضایی به استثنای شبکه های مادر مخابراتی، امور واگذاری فرکانس و شبکه های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت خدمات پایه پستی و با رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست ها و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای برآورده کردن نیازهای کشور اقدامات لازم را انجام دهد.

در ادامه یکی از تکالیف برنامه ای برای مخابرات و ارتباطات در کشور تاکید شده است که " در توسعه زیرساخت های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه گذاری نماید به گونه ای که امکان ارائه حداقل چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذیر گردد.

براساس بند (ب) این ماده، به‌منظور توسعه دولت الکترونیک و حفظ یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات و افزایش بهره‌وری زیرساخت‌های ارتباطی کشور، دستگاه های اجرایی و نهادهای غیرنظامی که دارای شبکه ارتباطی مستقل اند برای استفاده اختصاصی در قلمرو فعالیت‌های داخلی دستگاه مربوط مجازند و برای ارائه خدمات زیرساخت ارتباطی و مخابراتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی وفق قوانین و مقررات مربوط ملزم به اخذ مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وفق مصوبات شورای عالی فضای مجازی هستند.

از دیگر تکالیف برنامه ششم توسعه، حذف کاغذ در سیستم اداری است که " نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند اقداماتی به‌منظور توسعه دولت الکترونیک و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی و حذف اسناد کاغذی صورت گیرد.

نمایندگان با بندهای (ج)، (د)، (ه) و (و) ماده ۸۳ این لایحه موافقت کردند. این در حالی است که این ماده ناظر بر ایجاد زیرساخت های لازم برای ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت الکترونیک، اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی و حذف اسناد کاغذی است.

در برنامه ششم توسعه یکی از تکالیف حوزه فناوری اطاعلات و ارتباطات، تبدیل این مولفه به یک فناوری پیشرفته و اثرگذار در حوزه کسب و کار است تا ارتباطات و فناوری اطاعلات را به عنوان یک صنعت مولد در کشور که باعث توسعه و رونق پایدار کسب و کار می شود تبدیل کرد.

افزایش پنهای باند و سرعت انتقال داده ها یکی از زیرساخت های است که زمینه توسعه کسب و کار در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را فراهم می کند از این رو وزیر جوان چند شب پیش در توتیتر اعلام کرد که قرار است این پهنای باند شکل بگیرد.

محمدجواد آذری جهرمی چند‬ شب پیش‬ در توئیت خود اعلام کرد: «از فردا امکان تبدیل ADSL خانگی به سرویس‌های پرسرعت VDSL فراهم می‌شه ،۴ برابر سرعت فعلی، ‏خوبه به نظرتون؟»

‏اینترنت پرسرعت مبتنی بر استاندارد VDS‬ یا Very high bit rate subscriber line یکی از استانداردهای رایج جهانی XDSL است. عملکرد VDSL، در اغلب موارد مشابه ADSL است.

سرعت دانلود در استاندارد VDSL ، ۵۲ مگابیت دانلود و ۱۶ مگابیت آپلود و در حالت VDSL۲، ۱۰۰ مگابیت دانلود و تا ۲۲ مگابیت آپلود که در هر دوحالت بصورت نامتقارن است. ارائه سرویس از کافوهای نوری نزدیک به مشترک که باعث افزایش کیفیت سرویس و سرعت می‌شود.
اما ای دی اس ال (ADSL) مخفف عبارت Asymmetric digital subscriber line به معنای "خط اشتراک دیجیتال نامتقارن" بوده و یکی از زیر شاخه‌های تکنولوژی DSL است، تکنولوژی ADSL به نسبت جدید است و به کاربران اجازه می‌دهد که علاوه بر انتقال صوت از طریق خطوط تلفن، به انتقال داده آن هم با نرخ زیاد نیز دست یابند.

با افزایش پهنای باند در زیرساخت های مخابراتی از این پس گذاره های جدیدی مانند اینترنت اشیاء یا IOT، شهر هوشمند، کسب و کارهای دیجیتال، تجارت الکترونیک مبتنی بر پلتفروم های بومی و واژه های جدید نیز در بین مردم رایج تر خواهد شد.

مخابرات و فناوری اطلاعات در چهارمحال و بختیاری در دولت دوازدهم مانند سایر نقاط کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و این استان در دولت تدبیر و امید به دنبال توسعه این زیرساخت هاست تا زمینه توسعه کسب و کار در این فضا را فراهم کند.

مدیرعامل منطقه مخابرات چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون بیش از ۴ هزار و ۶۵۰ کیلومتر فیبر نوری در استان اجرا شده است که از این میزان ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بین شهری، ۴۵۰ کیلومتر درون شهری و یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی است.

حسن آقایی تعداد روستاهای دارای خط تلفن ثابت را ۶۷۰ روستا اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶۶۵ روستا دارای تلفن خانگی هستند و در ۵ روستای دیگر تنها یک مرکز ارتباطی فعال است.

وی از واگذاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار خط همراه اول در استان خبر داد و افزود: ضریب نفوذ تلفن همراه در استان ۱۱۸ درصد یکی از بالاترین ضریب های نفوذ کشور است.

به گزارش ایرنا، اکنون بیشتر مردم در نقاط مختلف شهری و روستایی در چهارمحال و بختیاری به اینترنت دسترسی دارند و کسب و کارهای اینترنتی مجاز می تواند یک توسعه آینده نگر در بخش زیرساخت های فناوری اطلاعات باشد.

۲۰۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۵۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی  در این دیدار ضمن خوش‌آمد گویی به سفیر عربستان سعودی و ابراز خرسندی از حضور وی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، بر پیوند عمیق دو کشور تأکید کرد و گفت: پیوند قلبی و اشتراکات دینی و فرهنگی دو کشور حدیث وصل دو ملت است. ‌آنچه برای ایران و عربستان اهمیت دارد، تلاش برای توسعه تعاملات در راستای منافع ملی دو کشور است.

وی با اشاره به موضوع توسعه و کاربرد فناوری‌های پیشرفته اظهار کرد: کشورهای خاصی در جهان وجود دارند که به دنبال فناوری‌های نوین هستند. برخی از این کشورها در نظر دارند که ایران خریدار چنین تکنولوژی‌هایی باشد درصورتی‌که رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملاً متفاوت است و به دنبال تحقیقات و توسعه فناوری در کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر حفظ تعاملات با کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: با این رویکرد و با ظرفیت‌سازی، ‌ به دنبال خلق فناوری هستیم زیرا بسیاری از کشورهای جهان در این عرصه با ما همکاری نمی‌کنند. با توجه به این شرایط، ما به دنبال پیشرفت و توسعه فناوری‌های نوین رفتیم و با توکل به پروردگار متعال اکنون در جایگاه خوبی قرار داریم.

اسلامی گفت: دستیابی به فناوری‌های نوین همچون هسته‌ای نتایج بسیار مثبتی برای ایران داشته؛ البته این مسئله موجب ناخرسندی کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران و استکبار جهانی شده است.

وی با اشاره به رویکرد عربستان سعودی در زمینه توسعه فناوری‌های نوین عنوان کرد: عربستان سعودی رویکرد جدیدی را در پیش گرفته و به دنبال توسعه فناوری هسته‌ای است که ما آماده همکاری با کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان هستیم. در این زمینه نکته مهم، بحث رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است زیرا رویکرد آژانس اساساً باید مبتنی بر حمایت از توسعه فناوری هسته‌ای در کشورهای گوناگون باشد.

اسلامی تأکید کرد: ایران بیشترین همکاری‌ها را در زمینه بازرسی‌ها با آژانس داشته و دارد. در چارچوب پادمان و «ان.پی‌. تی» همچنان همکاری‌های لازم را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین به لزوم توسعه نیروگاه‌های اتمی و گسترش میزان تولید رادیو داروها برای استفاده بیماران تأکید کرد و گفت: سالانه یک میلیون بیمار ایرانی از این رادیو داروها استفاده می‌کنند بنابراین توسعه تولید این‌گونه داروها بسیار ضروری است و در این زمینه آماده همکاری با سایر کشورها هستیم.

اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه کاربرد پرتوها در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: توسعه کاربرد پرتوها توسط یک شبکه دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده و دنبال می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد و سرفصل‌های مختلف صنعت هسته‌ای به موفقیت‌های فراوانی دست یافته و بسیار مؤثر عمل کرده؛ اظهار کرد:‌ با توجه به موارد ذکر شده اکنون شاهد توسعه و گسترش فناوری هسته‌ای در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون کشور هستیم.

اسلامی با بیان اینکه از ظرفیت‌های خوب پژوهشی و ‌آموزشی در زمینه فناوری هسته‌ای برخورداریم، خاطرنشان کرد: آماده همکاری و ارائه تجارب و دانش خود در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی به سایر کشورها هستیم.

سفیر عربستان سعودی در ایران نیز ضمن تشکر از دعوت محمد اسلامی به‌منظور حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، بر پیشرفت و توسعه تعاملات میان دو کشور تأکید کرد.

عبدالله بن سعود العنزی در این دیدار، ‌ایران را کشور همسایه، دوست و برادر دانست و گفت: شاهد پیشرفت‌های بیشتر در حوزه‌ همکاری‌های دوجانبه و در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش ویژه مهندسی مکانیک سنگ را در توسعه کشور جدی بگیریم
  • اتصال ۲۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان غربی به اینترنت پرسرعت
  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • اجرای پروژۀ فیبر نوری در هرمزگان تسریع می‌شود
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است