Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@22:46:12 GMT

در آیین‌ها و نمایش‌های سنتی دست نبرید!

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۵۵۵۶

در آیین‌ها و نمایش‌های سنتی دست نبرید!

یک کارگردان نمایش‌های آیینی معتقد است: یکی از دلایل کمرنگ شدن نمایش‌های آئینی سنتی میان مردم این است که هنرمندان در آئین‌ها و سنت‌های ما دست می‌برند و آن را تغییر می‌دهند و مردم متوجه این موضوع می‌شوند.

نمایش آئینی «حریره، چوپی، قره» به کارگردانی سوران حسینی یکی از آثار پذیرفته شده در بخش آئین‌ها و بازی‌های نوزدهمین جشنواره آئینی سنتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه نمایشی از شهر مریوان در این جشنواره شرکت می‌کند.

سوران حسینی در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره این نمایش‌اش گفت: همانطور که از نام نمایش مشخص است نمایش ما سه بخش دارد؛ شیون پیرزنی که عزیزش را از دست داده، عدالت رئیسی که بزرگی‌اش را بین مردمش تقسیم کرده و جنگ سربازانی که آرایش جنگی منظمی دارند. ما این بخش‌ها را در حرکاتی نمایشی اجرا می‌کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه "مردم از آئین‌ها و بازی‌های سنتی در مریوان استقبال می‌کنند" افزود: در شهر مریوان به دلیل برگزاری تئاتر خیابانی از نمایش‌های خیابانی به خصوص نمایش‌های آئینی سنتی خیلی استقبال می‌شود. این حوزه در آداب، رسوم و فرهنگ ما کُردها ریشه دارد، یکی از گونه‌های محبوب نمایشی است حتی مردم از این نمایش‌های آئینی پرس و جو می‌کنند تا تحلیلی از آن داشته باشند و اصالت این آئین‌ها حفظ شود.

او درباره تأثیر جشنواره آئینی سنتی در حفظ آئین‌ها بیان کرد: این جشنواره‌ها بیشتر در معرفی آئین‌ها و بازی‌های سنتی شهرهای مختلف تأثیر مثبت دارند. با اجرای نمایش‌های سنتی مردم با آئین‌ها و سنت‌های گذشته شهر و کشور خود که هرکدام معنی خاص خودشان را دارند، آشنا می‌شوند. این معرفی و آشنایی‌ موجب غنی شدن فرهنگ یک کشور می‌شود.

حسینی همچنین درباره تأثیر حمایت دولت از نمایش‌های آئینی سنتی گفت: حمایت دولت باشد یا نباشد، من هنرمند هستم و باید مستقل کارم را انجام دهم. هیچ‌وقت دولت حامی من هنرمند نبوده و نخواهد بود، خصوصاً در دولت آقای روحانی که برای هنر نه تدبیری داشت و نه امید.

او با تاکید بر اینکه "کمرنگ شدن نمایش‌های آئینی سنتی دلیل دارد و یکی از دلایل مهم و اصلی آن این است که هنرمندان در آئین‌ها و سنت‌های ما دست می‌برند و آن را تغییر می‌دهند" ادامه داد: آئین‌های اقوام ایرانی اعتراضی هستند، تمام آئین‌ها نماد یک اعتراض بوده‌اند؛ اعتراض به ظلمی که خان‌ها به مردم می‌کردند یا اعتراض به ظلم مردان علیه زنان، اعتراض‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ….

این کارگردان افزود: برخی هنرمندان برای جشنواره‌ها سفارشی کار می‌کنند و آئین‌ها را تغییر می‌دهند و اعتراض‌ها را به دلیل جلب دید مثبت جشنواره از نمایش‌ها حذف می‌کنند. اما مردم متوجه این تغییرات می‌شوند و برای اینکه آن‌ها را فریب می‌دهند، هنرمند را تنها می‌گذارند. ما باید به گذشته مردم احترام بگذاریم و اصالت فرهنگ و آئین‌ها را حفظ کنیم.

حسینی اضافه کرد: در این صورت است که مردم به آغوش نمایش آئینی بازمی‌گردند. در این موارد نباید مدام از دولت حرف بزنیم، ما هنرمندیم و باید استقلال کارمان حفظ شود. نباید هر کسی که به این حوزه می‌آید به دلیل جشنواره، داور و یا … دستور کار آئین‌ها را تغییر دهیم.

او در پایان تاکید کرد: حرف من این است که اگر حمایت باشد و نباشد من هنرمند باید کارم را به درستی انجام دهم. اگر نمایش من در تهران قبول نمی‌شد آن را در مریوان یا شهرهای دیگر اجرا می‌کردم. البته که بهتر است نمایش‌های آئینی سنتی مورد حمایت دولت قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۵۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و تجلیل از منتخبان در تبریز برگزار می‌شوذ.

«پله های آسمان» عنوان جشنواره قرآنی است که همزمان با دهه فجر و در دو بخش «تقلیدی و تحقیق» و «حفظ یک و سه جزء» با هدف نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی در جامعه به ویژه در بین کودکان، نوجوانان و جوانان و به صورت حضوری و مجازی در آذربایجان شرقی برگزار شد.

«زمینه سازی برای حل معضلات اجتماعی با استفاده از آموزه های قرآنی» از دیگر اهداف اصلی برگزاری این جشنواره قرآنی بود که بخش حضوری آن به صورت استانی و با ۸۰۰ شرکت کننده از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی در دو زمینه حفظ و قرائت و برای سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال برگزار شد.

«نماز، امانت دهی، حجاب و عفاف، ادب و خوش رفتاری، انفاق و کمک به دیگران، بررسی صحت اخبار دریافتی و احترام به والدین و بزرگترها» محورهای جشنواره «پله های آسمان» بوده که بخش مجازی آن نیز در زمینه‌هایی چون نقاشی، عکس نوشته و کاریکاتور، دل گویه، اینفوگرافی و کلیپ با ۵۴۳۰ اثر از شرکت کنندگان گروه‌های سنی مختلف ۷ تا ۲۵ سال به صورت کشوری برگزار شد.

آیین اختتامیه این جشنواره قرآنی پس از برگزاری بخش‌های مختلف و مشخص شدن منتخبان آن یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ عصر در بوستان قرآن کریم واقع در جلالیه تبریز و با حضور آیت الله سید محمدعلی آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه در آذربایجان شرقی برگزار و از نفرات برتر تجلیل خواهد شد.

در آئین اختتامیه جشنواره «پله های آسمان» که به همت مجمع قاریان تبریز و شهرداری منطقه ۷ و با همکاری تعدادی از دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی استان برگزار می‌شود، ۹۳ نفر از منتخبان بخش حضوری و ۷۶ نفر از منتخبان بخش مجازی و نیز جمعی از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره تجلیل به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • ابلاغ آئین نامه اجرایی جشنواره شنای آب‌های آزاد کیش
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • درخشش هنرمندعکاس سیستان وبلوچستان درجشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست