Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نوشته خبرگزاری «رویترز» شش منبع مطلع از مذاکرات آمریکا با متحدان خود، می‌گویند آن کشورها اما برای ارائه تجهیزات نظامی یا نیروی جنگی به ائتلاف آمریکایی به بهانه تنش‌زایی‌های ایران، بی‌رغبت هستند.

وزارت خارجه آمریکا به بهانه حملات ادعایی ایران به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، از چند روز پیش پیشنهاد داده بود تا ائتلاف نظامی دریایی در منطقه تشکیل شود تا مانع چنین حملاتی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام ارشد پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، به این خبرگزاری گفت هدف آمریکا البته ایجاد ائتلاف نظامی برای مقابله با ایران نیست بلکه فقط قصد دارد تا نیرویی در منطقه ایجاد کند که مانع حملات به کشتی‌های تجاری شود.

دو منبع در کشورهای حاشیه خلیج فارس و یک منبع امنیتی بریتانیا درباره این بی‌میلی متحدان آمریکا برای پیوستن به این پیشنهاد می‌گویند به دلیل اینکه همراهی در این ائتلاف، خطر افزایش تنش‌ها و درگیری با ایران را دارد، احتمالا مشارکت این کشورها فقط در حد ارائه خدمه و تجهیزات دریایی باشد که هم‌اکنون در آب‌های منطقه حضور دارند.

یک دیپلمات غربی می‌گوید: «آمریکایی‌ها می‌خواهند ائتلافی از داوطلب‌ها برای مقابله با حملات آتی [دریایی] ایجاد کنند. هیچکسی اما نمی‌خواهد در مسیر درگیری و بخشی از فشارهای آمریکا علیه ایران باشد».

«کاترین ویلبارگر» معاون موقت وزارت دفاع آمریکا درباره نگرانی‌ها و سوءتفاهم‌های اخیر درباره این پیشنهاد به رویترز گفت: «این طرح برای آغاز درگیری نظامی نبود. واشنگتن در این پیشنهاد خود قصد دارد به کشتی‌ها اقدامات شناسایی پیشگیرانه ارائه دهد و متحدان آمریکا نیز در آب‌های نزدیک آنها گشت‌زنی کرده و کشتی‌های تجاری را اسکورت می‌کنند».

یک مقام فرانسوی اما تاکید کرد که کشورش هیچ برنامه‌ای برای اسکورت کشتی‌ها در آب‌های نزدیک ایران نداشته و طرح آمریکا را غیرسازنده می‌داند زیرا نه تنها باعث کاهش تنش‌ها نمی‌شود بلکه از نظر تهران، اقدامی ضدایرانی است.

منابع امنیتی بریتانیا نیز می‌گویند اسکورت تمام کشتی‌های تجاری اقدامی ناپسند و نادرست است، دیدگاهی که به نوشته رویترز در بین چندین کشور دیگر متحد آمریکا نیز مشترک است.

یک مقام غربی عالی‌رتبه در پکن نیز تصریح کرد که دولت چین «به هیچ وجه» حاضر به شرکت در این ائتلاف دریایی نیست.

یک مقام کره جنوبی نیز در پاسخ به سوال رویترز درباره تصمیم سئول برای پیوستن به این ائتلاف توضیح داد که واشنگتن هنوز درخواست رسمی نداده است.

این خبرگزاری همچنین تحلیل می‌کند که اگر دولت ژاپن تصمیم بگیرد در این طرح دریایی آمریکا مشارکت کند، افکار عمومی این کشور بیش از پیش دچار گسستگی و مخالفت فعلی با اعزام نیرو به خارج از کشور می‌شود.

یک مقام از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز می‌گوید: «آمریکایی‌ها با هر کسی که ذره‌ای تمایل به ایجاد هر نوع [ائتلافی] داشت، صحبت کردند؛ تمرکزشان هم بیشتر به آسیا بود که اهمیت امنیت محموله‌های [نفتی] برای آنها بالاست، اما پاسخ چندانی دریافت نکردند».

دیگر مقام عربی نیز اظهار داشت که این کشورها هیچ کاری شبیه پیشنهاد آمریکا انجام نخواهند داد.

یک مقام نظامی سعودی نیز در پاسخ به سوال رویترز درباره نقش ریاض در طرح واشنگتن، گفت همان نقشی خواهد بود که ائتلاف سعودی طی سال‌های قبل در بحبوحه جنگ یمن در دریای سرخ ایفا کرده و شامل اسکورت کشتی‌های تجاری می‌شود.

یک مقام عربی با بیان اینکه آمریکا نمی‌خواهد در این کار تنها باشد، توضیح داد: «منابع کافی در منطقه برای این کار وجود دارد. آمریکا می‌خواهد تاییدیه بین‌المللی را نیز برای این اقدام داشته باشد. آنها نمی‌خواهند بار مالی فقط بر دوش خودشان باشند».

منبعی در وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، خبر داد که در ادامه نشست ضد ایرانی ورشو، این بار بحرین در فصل پاییز میزبان نشست‌های کارگروه مرتبط با امنیت کشتیرانی و هوانوردی خواهد بود.

310311

کد خبر 1281223

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رویترز ایران و آمریکا خلیج فارس ایران و آمریکا باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ نفتکش محمدجواد ظریف سپاه پاسداران ایالات متحده آمریکا بازیگران سینما و تلویزیون ایران سکه و طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۷۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رستمی از مبارزه با فرنگی‌کار ژاپنی با وجود مصدومیت

نایب‌قهرمان کشتی فرنگی آسیا می‌گوید که ابتدای مبارزه فینالش با حریف ژاپنی آسیب دیده اما تعصب ایرانی‌اش اجازه نداده میدان را ترک کند و تا آخرین لحظه هم برای بردن جنگیده است. - اخبار ورزشی -

محمدرضا رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مصدومیتش در مسابقات قهرمانی آسیا، اظهار داشت: در کشتی فینال آسیب دیدم. بعد از بازگشت از مسابقات MRI دادم و تشخیص، پارگی همسترینگ بود. چند هفته باید فیزیوتراپی کنم و بعد از آن دوباره تمریناتم را شروع خواهم کرد.

وی درباره اینکه آیا این آسیب‌دیدگی در شکست 9 بر 5 او مقابل حریف ژاپنی در فینال تاثیر داشت؟ گفت: نمی‌خواهم بهانه بیاورم. به هرحال آسیب دیدم، همان ابتدای کشتی هم پایم آسیب دید اما تعصب ایرانی‌ام اجازه نداد میدان را ترک کنم و همه تلاشم را کردم که این کشتی با برد همراه شود اما نشد. تا لحظه آخر جنگیدم که با کسب مدال طلا کارم تمام شود.

رستمی در خصوص اینکه به دلیل رضایتبخش نبودن عملکردش در قهرمانی آسیا به اردوی جدید تیم ملی دعوت نشده، خاطرنشان کرد: هیچ کشتی‌گیری نمی‌خواهد ببازد. من هم می‌خواستم با برد کشتی را تمام کنم اما نشد. خودم هم راضی نبودم.

دارنده مدال برنز جوانان جهان در سال 2019 درمورد اینکه چقدر شانس حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی را برای خود قائل است، گفت: نمی‌دانم نظر کادر فنی چیست اما تلاش می‌کنم و امیدوار هستم که در ادامه مسیر بتوانم اعتماد کادر فنی را جلب کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ائتلاف دریایی اروپا در دریای سرخ با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است
  • رویترز از سفر رئیس سیا به دوحه خبر داد
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • مقام یمنی: حمله ایران به اسرائیل اثرگذار، قدرتمندانه و تاریخی بود
  • روایت رستمی از مبارزه با فرنگی‌کار ژاپنی با وجود مصدومیت
  • گروهک تروریستی سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد
  • ادعای تازه سنتکام درباره ساقط کردن سه پهپاد یمنی
  • سنتکام:۳ پهپاد حوثی ها را نابود کردیم
  • سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد