Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@16:25:48 GMT

تا ۵ سال آینده بار دیگر به ماه خواهیم رفت

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۵۸۶۰۷

تا ۵ سال آینده بار دیگر به ماه خواهیم رفت

ناسا در حساب کاربری خود در اینستاگرام ضمن تبریک ۵۰ سالگی ماموریت "آپولو ۱۱" و انتشار تصویری از رد پای ثبت شده "باز آلدرین" فضانورد ماموریت آپولو ۱۱ بر سطح کره ماه از سومین خبر هیجان‌انگیز خود نیز پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، در خبرهای پیشین اشاره کردیم که ناسا به مناسبت ۵۰ سالگی ماموریت " آپولو ۱۱" نخست نقشه سه‌بعدی ماه را تهیه کرده است و پس از آن نیز فیلم لحظه فرود آمدن آپولو ۱۱ بر ماه را نیز از دید "باز آلدرین" بازسازی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون نیز اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) از سومین خبر هیجان‌انگیز خود تحت عنوان اعزام انسان به ماه طی ۵ سال آینده پرده برداشت.

ناسا با انتشار تصویری اعلام کرد دیگر سفر به ماه رؤیا نیست؛ چراکه اکنون با "پروژه آرتمیس" (Artemis program) خواهیم توانست تا انسان بتواند مجددا طی ۵ سال آینده بر روی ماه قدم نهد.

البته این انتهای پروژه ما نخواهد بود؛ زیرا با حمایت دولت ما خواهیم توانست فضانوردان را به مریخ نیز اعزام کنیم.

ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ میلادی با انجام مأموریتی تحت عنوان "آرتمیس" انسان‌ها را به ماه بازگرداند. در این راستا ۱۲ شرکت را انتخاب کرده تا به طراحی و ساخت ابزارهایی علمی برای مطالعه ماه بپردازند. در میان فناوری‌های جدیدی که ناسا برای رسیدن به این ماموریت پیش گرفته است، یک کاوشگر قمری جدید به نام "مون رنجر" ('Moon Ranger) است. این وسیله که توسط شرکت "استروباتیک"(Astrobotic) مطالعه خواهد شد، به نحوی طراحی شده که کوچک و سریع باشد تا خارج از محدوده ارتباطی رفته و بازگردد. محققان می‌گویند که این کاوشگر قادر خواهد بود ۰.۶ مایل دورتر از محدوده فرودگر به تحقیق و بررسی بپردازد و نقشه‌ای سه‌بعدی از سطح ماه بگیرد.

۱۱ شرکت دیگری که روی پروژه بازگشت به ماه کار می‌کنند عبارتند از:

 ۱. "آئروجت راکت‌داین" (Aerojet Rocketdyne)

۲. "بلو اوریجین"

۳. "بوئینگ" (Boeing)

۴. "داینتیکز" (Dynetics)

۵. "لاکهید مارتین" (Lockheed Martin)

۶. "مستن اسپیس سیستم" (Masten Space Systems)

۷. "نورثروپ گرومن اینوویشن سیستمز" (Northrop Grumman Innovation Systems)

۸. "اوربیت‌بیاند" (OrbitBeyond)

۹. "سیرا نوادا"

۱۰. "اسپیس ایکس"

۱۱. "اسپیس سیستمز لورال" (SSL)

در واقع طبق گزارش‌ها و تأیید "جیم برایدنستاین" رئیس ناسا، آژانس فضایی آمریکا برای برنامه "آرتمیس" که از نام الهه یونانی که الهه ماه بوده، الهام گرفته؛ نیازمند حدوداً ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار طی پنج سال آینده است.

به گفته ناسا اگر فضانوردان مجددا به ماه روند، این بار فقط به کوبیدن یک پرچم و ترک ماه اکتفا نخواهد کرد و ناسا می‌خواهد حضور دائمی در این قمر طبیعی زمین داشته باشد. یعنی فضانوردان قادر خواهند بود بارها و بارها از زمین به ماه سفر کنند و بازگردند.

این اولین بار است که رئیس ناسا درباره هزینه‌های پیش‌بینی شده بازگشت به سطح ماه صحبت می‌کند. این برنامه که پاسخی به دستور ترامپ مبنی بر بازگشت هرچه سریع‌تر به ماه است، برای ارسال دو فضانورد (یک مرد و یک زن) بعد از ۵۰ سال از زمان شروع برنامه آپولو در دهه ۷۰ برنامه‌ریزی شده است.

با این حال، میزان بودجه‌ای که ناسا برای برنامه "آرتمیس" درخواست کرده، بسیار بیشتر از آن چیزی است که ۵۰ سال پیش برای نخستین سفر به ماه درخواست کرده بود. "هاوارد مک‌کوردی"، استاد دانشگاه واشنگتن می‌گوید ایالات متحده تا آن لحظه تاریخی که "نیل آرمسترانگ" قدم بر ماه گذاشت، ۲۱ میلیارد دلار خرج کرد. در حالی که استفاده از همان تکنولوژی، امروزه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار خرج خواهد داشت.

وی اظهار کرد: طراحی یک برنامه ارزان‌قیمت امکان‌پذیر است و به نظر او ناسا طی پنج سال آینده به ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار برای دستیابی به هدف خود نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سالگرد آپولو 11 ناسا ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۵۸۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدی قایدی به پرسپولیس می‌پیوندد؟

سرمربی پرسپولیس در برنامه این هفته فوتبال برتر به عنوان میهمان حضوری فاش کرد یکی از بازیکنانی که به او علاقه دارد، مهدی قایدی است.

گفته‌های اوسمار در مورد مهدی قایدی این ذهنیت را پیش آورد که باشگاه پرسپولیس فصل آینده برای جذب این بازیکن وارد عمل خواهد شد. مهدی قایدی که هم اکنون در اتحاد کلبا بازی می‌کند، بازیکن تیم شباب الاهلی است و فصل آینده هر تیمی خواهان به‌خدمت‌گیری این بازیکن باشد، باید ۲ میلیون دلار به باشگاه اماراتی پرداخت کند.

باشگاه پرسپولیس، اما با وجود پرداخت دو میلیون دلار به باشگاه شباب الاهلی قادر به جذب مهدی قایدی نخواهد بود. به این خاطر که مهدی قایدی بار‌ها و بار‌ها در صفحه شخصی‌اش نوشت: در ایران فقط برای استقلال بازی می‌کند؛ بنابراین حضور مهدی قایدی در تیم پرسپولیس دور از ذهن است.

در ماه‌های اخیر بحث حضور مهدی قایدی در تیم پورتو هم مطرح شده بود، اما پرس و جوی ما از اطرافیان باشگاه پورتو منجر به این خبر شد که باشگاه پرتغالی برنامه‌ای برای جذب مهدی قایدی به جای مهدی طارمی ندارد.


منبع: خبرورزشی

دیگر خبرها

  • رای کلوپ به انتخاب اسلوت: خوب به‌نظر می‌رسد!
  • قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • اختتامیه جشنواره «پوپک» در هفته فرهنگی اصفهان
  • رضا درویش: اوسمار بعد از بازی با سپاهان برنامه آینده را می دهد / فیلم
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید
  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • مهدی قایدی به پرسپولیس می‌پیوندد؟
  • مدیر یووه: تکلیف آلگری را آخر فصل مشخص می‌کنیم