Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، یک منبع آگاه نظامی گفت: این نفتکش که توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز عبور می‌کرد.


وی افزود: همچنین این نفتکش دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران‌توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تنگه هرمز جمهوری اسلامی ایران برنا خاموش نفت کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خاموش» چون مولانا/‌ اینجا رستاخیز عشق است

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- تاریخ شعر و ادب فارسی نقطه تلاقی از دیدار دو تن دارد که ثمرات و اثرات آن مرزها را در نوردید و هنرمندان بسیاری را ترغیب به واگویی آن ساخت.

اینجا پردیس شهرزاد. روزهای پایانی اسفند 1402. زمزمه‌های بهار و آخرین تمرین‌ها برای رفتن روی صحنه نمایش.‌اینبار اما نه کلامی ‌درکار است و نه حرکتی که به سادگی بتوان از پس آن بر آمد. باید سماع ساخت و تمامی ‌چشم‌های خیره بر صحنه نمایش را با حقیقتی که گذشت زمان از بزرگی آن نکاسته آشنا ساخت.

محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی که به القاب جلال الدین، خداونگار و مولانا خداوندگار نامیده می‌شد، معروف به مولانا شاعر فارسی گوی ‌ایرانی بود که در اشعارش به «خاموش» تخلص می‌کرد.

وی به سبک‌های متنوی، رباعی، غزل و نثر شعر سروده و آثار مثنوی معنوی، دیوان شمس، فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه از او به یادگار مانده است.

اما آنچه مولانا را در طول حیات خود و پس از آن ورد زبان‌ها ساخت، داستان زندگی وی و دیدارش با شمس الدین محمد بن ملک داد تبریزی بود.

کودکی در جستجوی حقیقت است

«رستاخیز عشق» به کارگردانی حسین مسافر آستانه و نویسندگی محمد رحمانیان، نگاهی به زندگی مولانا از کودکی، عشق، کمال، مرگ و رستاخیز داشته و داستان را از کودکی ‌این ستاره شعر و ادب و تلاش پدرش برای یافتن استادی در خور فرزند آغاز می‌کند.

سبک روایت نمایش بی کلام است. سبکی که کار بازی را برای بازیگران سخت تر و تمرکز و دقت را برای تماشاگران بیشتر می‌سازد. با وجود‌ اینکه نمایش متن اجرا دارد به تعبیر کارگردان، با حرکات منحصر به فردی جایگزین شده تا بدون کلام روایت شود.

رستاخیز عشق خاموش همچون مولانا کودکی را به تصویر می‌کشد که در طلب حقیقت است. همچنان که مولانا بعد از پدر به دنبال کسب علم و فضیلت رفت و به درجه‌ای رسید که توانست جانشین پدر خود شود.

از عشق مجاز تا عشق حقیقی

خواننده همراه در‌این اثر نمایشی، کوروش ‌ایرانمهر تنها کسی است که از زبان اشعار مولانا، تماشاگر را با کلام همراه می‌سازد. آنکه در مقابل صحنه نشسته می‌بیند که مولانا از عشق مجازی به سمت و سوی عشق حقیقی می‌رود. فتنه‌ها می‌بیند و در نهایت نیز در مسیر خود ماندگار می‌شود.

با وجود ‌اینکه مولانا محبوبیت ویژه‌ای داشت و شاگردان بسیاری تربیت کرده بود، زمانی که با شمس تبریزی مواجه می‌شود، در بهت و حیرت نادانی خود دست از درس و کتاب می‌کشد. تاریخ نویسان می‌گویند مشخص نیست که شمس تبریزی در اولین دیدار با مولانا به او چه گفته است اما آنچه بعدها عیان می‌شود، شیفتگی مولانا به شمس تبریزی است که از مسیر کوتاه علم و مسیر بلند عشق برای رسیدن به معشوق سخن می‌گوید.

بازیگران از سماعی که به دور مولانا داشته‌اند  به سماع پیرامون شمس و مولانا می‌رسند و مولانا خود به پیرامون شمس سماع می‌کند و‌این چرخه‌های عشق مرد و زن ندارد و همه را در خود گرفتار می‌سازد.

فتنه‌ها برای جدایی مولانا و شمس

نمایش رستاخیز عشق نگاه ویژه‌ای به معنویت مولانا دارد. در وضعیتی که هنر‌های نمایشی به فروش در گیشه حتی به قیمت تنزل کلام و حرکت می‌روند هنوز هستند نمایش‌هایی که به هویت و فرهنگ ‌این مرز و بوم پرداخته و به دنبال ‌این هستند که زخمه‌ای بر روح رنجور و به خواب رفته تماشاگر زده و او را از روزمرگی به دنیای حقیقی هدایت کنند.

باید مولانا بود تا شمسی را ادراک کرد. باید ستاره بود تا خورشیدی را چشید. چنین توانی به مذاق منکران خوش نمی‌آید و با آزار و اذیت شمس را از مولانا دور می‌کنند. فتنه مانند تیغ برنده بازیگران، ریسمان ارتباط شمس و مولانا را می‌برد اما دریغ که ‌این ارتباط در جسم و جغرافیا  نیست و در روح و جان رسوخ کرده است.

بعد از ترک قونیه توسط شمس، مولانا پریشان حال و درمانده می‌شود. مریدان و فرزندان عاجز از وضعیت او شمس را به سختی یافته و باز می‌گردانند. تماشاگران شاهد پچپچه‌های فتنه‌گران و تیغ‌های برنده آن‌ها هستند که بار دیگر شمس و مولانا را از یکدیگر برای همیشه جدا می‌کنند.

در دوری شمس، مولانا روز و شب سماع می‌کند تا از درد بگریزد بر گرد او مریدان حاضرند و‌این درد را علاجی نیست. تا‌اینکه گوشه‌ای از آن در اشعار مولانا به ویژه مثنوی معنوی حکایت می‌شود.

مولانا در نهایت در 66 سالگی و در سال 652 هجری خورشیدی بر اثر تبی شدید به دیار باقی می‌شتابد.

در میان بازیگران چهره‌ای نقاب بسته و گویی غم است و حسد. خشم است و نفرت. کینه است و نادانی. تلاش‌ این نقاب هولناک برای لطمه زدن به مولانا بی‌فرجام است.اشعار  مولانا در طول تاریخ طنین‌انداز می‌شود آن هم در شرایطی که به تعبیر شاعر دلسوخته هیچ کس از حقیقت حال او خبردار نمی‌شود.

بشنو از نی چون حکایت می‌کند          ازجدایی‌ها شکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند                 از نفیرم مرد و زن نالیده‌اند

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق        تا بگویم شرح درد اشتیاق

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خط و نشان قاطعانه سردار تنگسیری: اگر نفت ما رابدزدند یا نفتکش را در هرجای دنیا توقیف کنند، مقابله به مثل می کنیم
  • انگلیس ۳ نفتکش ایران را توقیف کرد، شاه گفت انگلیس دو نفتکش را بردارد و یکی را برگرداند
  • پیام فرمانده نیروی دریایی سپاه به‌مناسبت سالروز ملی شدن صنعت نفت
  • گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند
  • قابلیت جدید گوگل برای یافتن موبایل‌های اندروید خاموش
  • مرگ خاموش دو نفر در مبارکه
  • حادثه دریایی جدید در جنوب شرق عدن
  • «خاموش» چون مولانا/‌ اینجا رستاخیز عشق است
  • شمس آذر قزوین - تراکتور؛ چراغ خاموش به سمت بالای جدول / پیش بازی
  • خاموش شدن دوربین‌های طرح ترافیک از ۲۹ اسفند