Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:46:08 GMT

عاملی به استادان و پژوهشگران نامه نوشت

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۵۱۶۶

عاملی به استادان و پژوهشگران نامه نوشت

به گزارش روز شنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در این نامه نوشت: نیک می دانید در دورانی به سر می بریم که گستره وسایل ارتباطی جمعی به خصوص صنعت همزمان ارتباطات که دنیایی جدیدی موسوم به فضای مجازی که مراتب از فضای واقعی در اجتماعی شدن و فرهنگی شدن جامعه نقش آفرینی می کند و مسیر زندگی و ارتباطات انسانی را در لایه های مختلف تحت تاثیر و تغییرات سریع و فوری قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این نامه افزود: انسان ها بیش از پیش سلایق، علایق، تعلقات و ادراکات متفاوت از یکدیگر را پیدا کرده و در مسابقه استقلال گرایی فردی، جمعی و تمایزیابی از اطرافیان و جامعه شان شرکت می کنند؛ هم زمان با تنفس در وضعیت تاثیر پذیری هویتی فراملی از اقلیم فرهنگی خویش دفاع می کنند و در برابر نفوذ و گسترش دگرفرهنگ ها از خود مقاومت نشان می دهند یا تحت تاثیر اقلیم های فرهنگی جوامع دیگر و بعضاً شرکت بزرگ تجارت فرهنگی که در بسیاری از موارد بدنبال خیر و صلاح ملت نیستند، قرار می گیرد.
عاملی در این نامه افزوده است: وضعیت فرهنگی ایران عزیز که قلب پر دغدغه شما فرهیختگان برای آن می تپد در همین راستا قابل دقت و تبیین است. برماست در زمانه ای که دستخوش ناملایمات فرهنگی در سطح جامعه هستیم از ساحت آن دفاع کنیم و با خردورزی و عقل مداری و بر اساس مبانی، مبادی و ریشه های اسلامی ایرانی و بر اساس نیازها و درخواست های خودمان بتوانیم پیشرفت های مهم فرهنگی را در حوزه های گوناگون رقم بزنیم. اگر مهیای این امور نباشیم در تعارضاتی که در دنیای امروز وجود دارد، نقاط قوت ما به نقاط ضعف تبدیل شده و از بالندگی و شکوفایی فرهنگی محروم می شویم و فرهنگ اسلامی به مخاطرات جدی می افتد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: به لطف الهی و همت جمعی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیاده سازی و اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است. در زمینه این سند، سخنان فراوان گفته یا نوشته شده است اما احتیاج داریم که با تامل بیشتر و نقد آگاهانه و دلسوزانه، راهبردی و کاربردی، به روزآمد سند و کارآمد شدن جنبه های نظری و گام های عملیاتی آن کمک جدی شود. به طور حتم سند مهندسی فرهنگی به دنبال برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه فرهنگی با هدف استقرار جامعه اسلامی است و در این مسیر نیک می دانیم که خود انگیختگی، معرفت فرد و توانمندی دانشی آحاد مردم بسیار اهمیت دارد و به تعبیر حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای «کنترل فرهنگ به طور کامل نه ممکن است و نه جایز؛ اصلاً رشد فرهنگی با ابتکار وآزادگی و آزادی و میدان دادن به اراده هاست».
وی در این نامه یادآور شد: پس ما در مهندسی فرهنگی به دنبال کنترل فرهنگی یا حرکت از مسیر ناخودآگاه جامعه نیستم و اساساً ارزشی بر آن مترتب نمی شود، اما سوال اینجاست که در مواجهه با تهاجم های عظیمی که به تار و پود فرهنگ اسلامی می شود، چگونه باید زیر ساخت های فرهنگی جامعه و تعلیم و تربیت اسلامی را تدبیر کرد که شاهد جامعه سالم، الهی، بانشاط و برخوردار از حس «بودن متعالی» باشیم.
عاملی تاکید کرد: بر این باور هستیم که اجتماعی شدن فرهنگ اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی با لطف و عنایت پروردگار قابل تحقق است و در این مسیر همدلی و همراهی همه آحاد مردم، به خصوص کسانی که از توانایی بیشتری برای راهبری فرهنگ اسلامی برخوردار هستند، ضرورتی انکار ناپذیر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این نامه آورده است: بر این اساس، هم زمان با برگزاری نخستین جلسه «ستاد راهبری سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور» به سوی تمام استادان، علماء و اندیشمندان و صاحب نظران، پژوهشگران و محققان، دانشجویان و جوانان، موسسه های علمی و پژوهشی، انجمن ها و کانون های علمی، تشکل های دانشجویی و آحاد فرهیختگان و نویسندگان و روشنفکران ایران دست نیاز دراز کرده و از آنان می خواهم با گفتارها و نوشتارهای خویش ما را در اجرای این مهم یاری کنند. برای ارتباط بهینه و بهتر، تارنمای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند واسطه انتقال پیام شما عزیزان باشد. فراموش نکنیم که این امر اقدامی در برابر دسیسه های بیگانگان سودجو و خلاءهای موجود داخلی در حوزه فرهنگ است. امید است این پویش فرهنگی، اقدام جمعی، امیدآفرین و انسجام بخش، شروع دوباره ای برای «هم دلی و هم فکری جمعی» باشد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد

به گزارش گروه آنوزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اظهار داشت: با توجه به فقدان ساختار فرابخشی برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و تقسیم کار دستگاهی فعالیت ها و امور مربوط به دوره نوجوانی؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ماه سال گذشته مصوب کرد که امور مربوط به دوره نوجوانی به وظایف شورای عالی جوانان الحاق و اضافه و در این راستا اساسنامه شورای عالی جوانان تکمیل شود.

وی افزود: لذا اساسنامه اصلاحی شورای عالی نوجوانان و جوانان در جلسه 472 شورای معین طرح و بررسی شد و در بخش اهداف، وظایف و ترکیب این شورا؛ برنامه ریزی، هماهنگی و تقسیم کار دستگاهی فعالیت برای دوره نوجوانی نیز لحاظ شد. همچنین با توجه به ضرورت چابک سازی ساختار و به منظور تسهیل در فرایند تصمیم گیری و پیشبرد امور مهم در دوره نوجوانی و جوانی؛ ترکیب شورای عالی نوجوانان و جوانان با رویکرد کارآمدسازی و اثربخشی به سمت تعدیل و تغییر سوق داده شد و مقرر شد در ترکیب آن با توجه به ضرورت حاکمیت یک نگاه جامع و تخصصی نسبت به امور و مسائل مهم نوجوانان و جوانان؛ از حضور و مشارکت متخصصان حوزه های مختلف و دستگاهها ذی ربط حسب مورد نیز استفاده شود.

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه 473 این شورا؛ به استقبال چشمگیر از آیین مذهبی اعتکاف و افزایش تعداد معتکفین به ویزه نوجوانان و جوانان نسبت به سنوات قبل اشاره شد و در ادامه اساسنامه ستاد مرکزی اعتکاف طرح و بررسی شد و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد که امید است با تشکیل این ستاد؛ شرایط و بستر مناسب برای رشد و گسترش فرهنگ و آئین متعالی اعتکاف در سطح ملی و بین‌المللی فراهم آید.

بصیرنیا در خاتمه؛ ضمن ارائه گزارشی از سفر کاری اخیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت همراه به دو استان زنجان و قزوین؛ به تشریح رویکرد دبیرخانه شورای عالی عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرای مفاد سند تحول شورای عالی به منظور تقویت ارتباط فعال و دوسویه شورای عالی و جامعه نخبگانی و جبهه های مردمی و بهره گیری هر چه بیشتر از توانمندی های آنها پرداخت و چنین اقداماتی را موجب  بازشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبیین بیشتر جایگاه و نقش ویژه و مؤثر آن در حوزه سیاست گذاری کلان در سطوح ملی و سیاست گذاری ناظر به حل مسائل و ایفای نقش قرارگاهی این شورا دانست. در جلسه مذکور همچنین از عوامل تهیه مجموعه تلویزیونی رستگاری نیز به عنوان یک حرکت ابتکاری و ارزشمند تقدیر به عمل آمد و اعضای حاضر ساخت چنین مجموعه هایی را موجب اعتلای فرهنگی و  تقویت معنویت گرایی در جامعه دانستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • تقدیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد