Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:04:37 GMT

چند میلیون دلار را سیل می‌برد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۷۰۲۱

چند میلیون دلار را سیل می‌برد؟

با مجوز ۵۰۰۰ میلیارد تومانی که دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور جبران خسارت سیل دریافت کرده، احتمالا حدود ۴۳۰ میلیون دلار از ذخایر ارزی صرف این موضوع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اخیرا دولت مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت ۵۰۰۰ میلیارد تومانی از محل منابع صندوق توسعه ملی را برای جبران بخشی از خسارت ناشی از سیل ابتدای سال جاری دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه هنوز مشخص نیست که دقیقا چند میلیون دلار بابت این رقم از صندوق دریافت خواهد شد و با چه ساز و کاری باشد، اما با توجه به اینکه مبنای تبلیغ منابع ارزی صندوق، نرخ سامانه نیما است، این گونه برآورد می‌شود که حدود ۴۳۰ میلیون دلار بابت این ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق برداشته شود در حال حاضر نرخ دلار در سامانه نیما نسبت به مدت گذشته افزایش یافته و حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان است که تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد.

خسارت ناشی از سیل در ابتدای سال جاری در چند استان کشور حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد شد که دولت اعلام کرد ۲۶ هزار میلیارد تومان آن از محل بودجه و تسهیلات بانکی است به طوری که ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای و ۳۰۰۰ میلیارد دیگر را فعلا بانک‌ها تقبل کرده‌اند. ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر   بلاتکلیف باقی مانده بود که به نظر می‌رسید دولت از صندوق توسعه ملی برداشت کند.

البته  در ابتدای وقوع سیل بحث برداشت از صندوق پیش آمد و رئیس جمهور طی نامه‌ای درخواست برداشت دو میلیاردی را مطرح کرده بود که مقام معظم رهبری این موضوع را مشروط به این کردند که ابتدا از منابع بودجه‌ای و بانکی استفاده شده و در صورت لزوم از صندوق کمک گرفته شود.

از ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده فعلا ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق برداشت خواهد شد و مانده آن تکلیف مشخصی ندارد ولی بعید نیست که بار دیگر صندوق هدف قرار بگیرد.

گرچه تاکنون ساز و کار برداشت ۵۰۰۰ میلیارد تومانی از صندوق مشخص نشده اما طبق اعلام قبلی این منابع به صورت تسهیلات به دولت ارائه خواهد شد و بابت آن میزان مشخصی دلار به ریال تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملي سامانه نیما سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۷۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت

به گزارش خبرنگار مهر، شمس‌الدین جمشیدی امروز چهارشنبه در ستاد برداشت محصولات کشاورزی پلدختر، اظهار داشت: ۵۶ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی شهرستان پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت قابل‌برداشت حدود ۲۹ هزار هکتار شامل گندم آبی و دیم، ۲۰ هزار هکتار جو دیم و هفت هزار و ۴۰۰ هکتار کلزا در شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر، افزود: چهار کمیسیون در پلدختر و یک کمیسیون در شهرستان معمولان کار خرید محصولات مازاد بر مصرف شهرستان را به عهده دارند.

جمشیدی، افزود: پیش‌بینی تولیدات کشاورزی شهرستان حدود ۷۰ هزار تن انواع محصولات زراعی است و حدود ۳۲ هزار تن گندم به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی گفت: نرخ خرید گندم تضمینی هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و کلزا ۳۵ هزار تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر، افزود: مشکلات اساسی شهرستان‌های پلدختر و معمولان نبود جاده‌های دسترسی است که متأسفانه جهاد کشاورزی شهرستان هیچ‌گونه ماشین‌آلاتی ندارد و دراین‌رابطه نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌های شهرستان از جمله راهداری که سال‌های گذشته به طور ویژه مساعدت داشتند، احساس می‌شود.

جمشیدی، یادآور شد: میزان نیاز سوخت کمباین‌های فعال حدود ۹۶۰ هزار لیتر است که توسط شرکت فرآورده‌های نفتی تأمین خواهد شد.

وی افزود: پنج اکیپ، کارن نظارت بر برداشت را انجام می‌دهند و اواخر اردیبهشت برداشت در مناطق جنوبی شهرستان آغاز خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر، گفت: این مدیریت آمادگی کامل برای برداشت و خرید محصولات کشاورزی شهرستان که نتیجه زحمات حدود ۹ ماهه کشاورزان است را دارد و امید است به طور مطلوب صورت گیرد.

کد خبر 6087702

دیگر خبرها

  • ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یابد
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • محرک جدید بورس
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور