Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی روز شنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان ضمن تاکید بر اهمیت حفظ کاربری اراضی زراعی ملی، اظهار داشت: بسیاری از متولیان امر در حوزه اجرا و نظارت در این حوزه دچار تغافل شده و با میراث بدی از گذشته مواجه هستیم.

وی افزود: با اینکه زنجان در مجاورت و همسایگی پایتخت نیست ولی مشکلات استان‌های مجاور به میزان زنجان نبوده و درگیر تغییر کاربری اراضی با این گستردگی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادقی نیارکی با بیان اینکه در وضعیت موجود ۲ وظیفه بر عهده شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان است، خاطرنشان کرد: اول، جلوگیری از ادامه فعالیت است تا با شکستی که در گذشته اتفاق افتاده مواجه نشویم و دوم اینکه انحراف و کجی‌هایی که در گذشته توسط عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو ایجاد شده را جبران کرده و به حالت اولیه بازگردانیم.

رئیس کل دادگستری استان زنجان ادامه داد: سودجوها ۹۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی را تصرف و در آن ویلاسازی کرده‌اند و ۵۳ باغ‌شهر بدون مجوز قانونی در استان ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: این موضوع به اندازه‌ای مهم است که باید یک قرارگاه برای پیگیری آن توسط دادستان تشکیل شود.

صادقی نیارکی با بیان اینکه تا کنون حداکثر نسبت به ۳۰ درصد اراضی‌ها شکایت شده است، گفت: رعایت نکردن قواعد دادرسی در درون مواعد مقرر، مشمول مرور زمان می‌شود که بخش زیادی از آرای برائت نیز به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه مشمول این مرور زمان شده است.

وی اظهار داشت: کوتاهی از انجام وظیفه از سوی دستگاه‌های مختلف، کمتر از مرتکب جرم نبوده و مبارزه با تغییر کاربری باید در دستور کار شورا قرار گیرد.

وی تاکید کرد: دادستان مرکز استان باید دستگاه‌هایی که کوتاهی کرده و اقدامات مجرمانه‌ای صورت گرفته را شناسایی و در چرخه برخورد قانونی قرار دهد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه هم‌اکنون بالغ بر ۱۱۰ مورد نیز در حال ساخت است، گفت: با وجود ظرفیت‌های مختلف در استان، این اشخاص چگونه به خود اجازه می‌دهند که به اقدام غیرقانونی خود ادامه دهند و این موضوع در اسرع وقت باید تعیین تکلیف شود.

وی تاکید کرد: هیچ عذری برای هیچ دستگاهی اعم از نظارت‌کننده و مجری در اجرای قانون پذیرفته نیست.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: از امروز تمام ساخت‌وسازها متعلق به هر فرد و سازمانی که باشد اِعمال قانون می‌شود چرا که جامعه، رفتار تبعیض‌آمیر را نمی‌پذیرد و در اجرای عدالت باید نگاه یکسان به جامعه هدف و بدون عدول از مقررات باشد.

وی با بیان اینکه طی صورتجلسه‌ای با نمایندگان باغ‌شهرها مقرر شود که هیچ‌گونه ساخت‌وساز جدیدی در آنجا انجام ندهند، گفت: وضع موجود، صورتجلسه و تامین دلیل شده و از این به بعد اگر بنایی ایجاد شده باشد دستگاه‌های متولی امر باید پاسخگو باشند.

یک پای فساد متوجه مجموعه حاکمیتی است

دادستان زنجان نیز با بیان اینکه به‌رغم شعارهای فراوان گویا تغییر کاربری‌ها عادی‌سازی شده است، گفت: وقتی مبارزه با فساد و زمین‌خواری مطرح می‌شود مصداقش این نیست که یک مغازه‌دار بر سر مغازه‌دار دیگری کلاه گذاشته بلکه فساد، شکل سازمان‌یافته داشته و یک پای آن متوجه مجموعه حاکمیتی است.

حجت‌الاسلام محسن کرمی اظهار داشت: تصرف اراضی ملی نشان می‌دهد دست‌های پنهان، سودهای کلان و سهل‌انگاری مجموعه‌های حاکمیتی در کار است لذا هیچ اغماض و ملاحظه‌ای در تخلف اراضی منتسب به هر شخص و سازمانی نخواهیم داشت و قانون، فصل‌الخطاب است.

وی تاکید کرد: آرای قطعی باید اجرا شده و نباید اجازه دهیم آنچه در حال ساخت‌وساز است ادامه یابد.

کرمی خاطرنشان کرد: انتظار ما در مبارزه با تغییر کاربری و متخلفان از سازمان جهاد کشاورزی است اما این سازمان به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند لذا باید سایر دستگاه‌ها از جمله راه و شهرسازی با تمام امکانات به میدان بیایند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز گفت: هر چند مشکلات زیادی نسبت به باغ‌شهرها در زنجان وجود دارد اما نقاط ضعف را پررنگ و نقاط قوت را کمرنگ می‌بینیم.

مهرداد سلطانی اظهار داشت: فرآیند ایجاد باغ‌شهرها متوقف شده و هیچ باغ‌شهری در سال‌های اخیر ایجاد نشده و دغدغه حاضر، جلوگیری از ساخت‌وساز است.

وی با بیان اینکه قلع و قمع هر واحد از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال به نرخ سال ۹۷ هزینه دارد، خاطرنشان کرد: اقداماتی که انجام می‌شود سلبی بوده و ایجابی نیست و باید وضعیت موجود را با استفاده از پتانسیل دستگاه‌های مختلف مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: سه مورد از باغ‌شهرها در استان ایجاد شده که زمین‌های آن مشترک با اراضی ملی است.

خلیل آقاجانلو اظهار داشت: این باغ‌شهرها شامل علوم پزشکی، آبادگران اشراق و ارم سبز فدک است.

وی افزود: در مجموع ۹۰ هکتار از اراضی باغ‌شهرها متعلق به دولت و اراضی ملی است که شکایت لازم صورت گرفته و در حال پیگیری است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز از راه‌اندازی سامانه ۱۳۱ از اواخر سال ۹۳ خبر داد و گفت: این سامانه، کار خود را با فعالیت ۹ اکیپ در سطح استان به صورت رسمی آغاز کرده است.

جمال انصاری اظهار داشت: تا کنون با فعالیت این اکیپ‌ها یک هزار و ۳۰۰ مورد تغییر کاربری در قالب‌های مختلف و ۵۳ مورد باغ‌شهر شناسایی شده که ۴۶ مورد از باغ‌شهرها در شهرستان زنجان قرار دارد.

وی بزرگترین دستاورد سامانه را توقف ساخت‌وساز جدید در باغ‌شهرها خواند و خاطرنشان کرد: از بین رفتن هر هکتار خاک کشاورزی، تامین غذای ۲۰ نفر را نابود می‌کند.

انصاری از تشکیل یگان حفاظت اراضی نیز خبر داد و گفت: این یگان، ویژه حفظ کاربری امور اراضی بوده و هم‌اکنون در مرحله گزینش نیرو قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زنجان نیز مساحت کشاورزی منطقه را ۶ هزار و ۷۶۳ کیلومتر مربع خواند و گفت: ۱۶۸ هزار و ۴۰۵ هکتار اراضی قابل کشت در شهرستان زنجان وجود دارد که ۲۹ هزار و ۱۳۸ هزار هکتار، آبی و ۱۳۹ هزار و ۲۶۸ هکتار، دیمی است.

حسام‌الدین امیرمقدمی افزود: یک‌دهم درصد از مجموع اراضی آبی شهرستان توسط افراد به صورت انفرادی تحت تغییر کاربری قرار گرفته است.

۹۵۵۶/‏۳۰۸۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییر کاربری اراضی زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۷۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: ایجاد بنا و تاسیسات، خاکبرداری و خاکریزی، گود برداری، پی کنی، دیوارکشی، فنس کشی، استقرار کانکس و آلاچیق، سوزاندن بقایا، قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات، احداث پارک و فضای سبز، استخر ذخیره آب و محوطه سازی از جمله موارد تغییر کاربری محسوب می شود و با متخلفان در این زمینه برخورد می شود.

 

علی مبارکی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، ماموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا راساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده کنند.

 

رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور هم گفت: ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی و باغی جاده بوژان در محدوده روستاهای حمیدآباد، تحت منظر و حصار بوژان قلع و قمع شد.

 

جهانداری با بیان اینکه عمده اجرای حکم قلع و قمع مربوط به زمین هایی بود که اطراف آن دیوارکشی شده بود، ابراز کرد: با توجه به اینکه اجرای دیوار مانع از دید کارشناسان شده بود و افراد در داخل زمین ها مشغول ویلا سازی شده بودند، تمامی این دیوار کشی ها تخریب شد.

 

وی بیان داشت: این اقدام قانونی منجر به قلع و قمع ۱۰ مورد دیوارکشی به مساحت ۵۶۰ مترمربع، یک استخر به مساحت ۵۰ متر مربع و معدوم سازی یک مورد تابلو مربوط به جاده سازی و قطعه بندی شد و ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

 

جهانداری از مردم خواست: هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌ های کشاورزی را از طریق سامانه ۱۳۱ گزارش کنند.

 

دیگر خبرها

  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران تشریح شد
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد
  • تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان
  • تخریب دو ساخت غیرمجاز در اسدآباد
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • تخریب ۱۲ ویلای غیرمجاز در چهارباغ البرز
  • ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی نیشابور آزادسازی شد
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • قلع و قمع ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان سامان