Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@17:27:19 GMT

اهالی املش برای «علم واچینی» آماده می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۸۵۷۷

اهالی املش برای «علم واچینی» آماده می‌شوند

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ سرتربت‌، یکی از مناطق ییلاقی در شهرستان املش بخش رانکوه و منطقه ییلاقی است که مراسم علم واچینی(علم برچینی) این منطقه زبانزد خاص و عام است که این بنا در ارتفاعات شهرستان املش و در منطقه سرتربت قرار دارد و متعلق به دوره تیموری است.
سَرتُربت، محل دفن دو تن از سادات کیایی و دو تن از منسوبان ایشان بوده و همه ساله در آخرین جمعه تیر ماه مراسمی باشکوه با حضور هزاران تن از مردم شرق گیلان که به نام مراسم علم‌واچینی ـ باز کردن علم امام حسین(ع) ـ معروف بوده و سابقه برگزاری آن به ۸۰ سال قبل بر می‌گردد؛ برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مراسم به پاس دلاور‌مردی‌ها و رشادت‌های آل کیا در مناطق گیل و دیلم که پرچمدار نهضت تشیع علوی بودند، برگزار می‌شود.
در این مراسم علمی که در روز هفتم محرم بسته شده با برگزاری مراسم مداحی و سینه‌زنی باز می‌شود. پس از اقامه نماز جماعت در حرم سرتربت، مردم ازغذای نذری و یا از خوراکی که با خود آورده اند تناول می نمایند.
عده زیادی نیز با قربانی کردن گوسفند، سفره ناهار را در یک فضای صمیمی و نشاط‌ برانگیز در صحن سرتربت پهن کرده و مشغول صرف غذا می‌شوند، در این روز با شکوه زیارت همراه با سیاحت بوده و جمعیت زائران و گردشگران که در مراسم علم واچینی شرکت کرده‌‌اند در برخی سال‌ها به بالغ بر چهار هزار نفر می‌رسد و به همین مناسبت هر ساله بازارچه پر رونقی از سوی فروشندگان دوره‌گرد و کسبه ییلاقی در سرتربت دائر می‌شود.
بر اساس اعلام ستاد برگزاری مراسم، با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو از ذبح دام در منطقه و در ایام برگزاری مراسم جلوگیری به عمل می‌آید، لذا از زائران، مجاوران، میهمانان و مسافران تقاضا شده است که در منطقه سرتربت از خریدن گوشت یا ذبح دام خودداری کرده و با عنایت به کوهستانی بودن منطقه و حفظ حقوق بیت‌المال و حفظ محیط زیست حتی‌الامکان با خود کیسه زباله همراه داشته باشند و پس از پایان مراسم و ترک منطقه زباله‌های خشک، پلاستیکی و شیشه‌ای و … را جمع‌آوری کرده و ببرند.
الیاس عبداله‌پور

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مراسم سنتی علم واچینی سر تربت املش علم امام حسین ع مرداد ایکنا نبأ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۸۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است

وزیر کشور گفت: مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت کشور، احمد وحیدی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در حاشیه سفر به مشهد مقدس اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه فراهم شده است.

وی افزود: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گنبدکاووس آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • قطعی موقت جریان برق در ۳ شهرستان گیلان
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور
  • برگزاری مراسم اختتامیه هفته سلامت در شهرستان پیشوا
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است