Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاست‌های بانک مرکزی در یک سال گذشته در الزام صادرکنندگان به بازگرداندن ارز و مشوق‌های درنظر گرفته شده در کنار کاهش تراکنش‌های مالی و پولی دستگاه‌های کارتخوان در خارج  از کشور از جمله موضوعاتی است که در کاهش نرخ ارز تأثیرگذار بوده‌است.

قدس آنلاین: دستور العمل‌های بانک مرکزی و ساماندهی و عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی را نیز نمیتوان در کاهش نرخ دلار نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش تقاضای خرید ارز و افزایش تورم و عدم خرید کالاهای لوکس و غیر ضروری توسط مردم نیز از جمله موضوعاتی است که تقاضا برای خرید ارز را کاهش داده است لذا به نظر میرسد تا اواخر تیرماه شاهد کاهش نرخ دلار باشیم.

قطعاً یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در سال گذشته و در دولت آقای روحانی تکرار اشتباهی بود که در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد رخ داد. اصرار دولتها بر ثابت نگاه داشتن نرخ ارز از زمان دولت نهم و دهم که از مرز ۹۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان و از ۳۵۰۰ تومان در دولت دوازدهم به ۱۸ هزار تومان افزایش یافت بیانگر اشتباه بودن ثابت نگاه داشتن نرخ ارز در چندین سال متوالی است.

اعلام ۴۲۰۰تومانی نرخ ارز نیز یکی از موضوعاتی است که منجر به افزایش نرخ ارز و سوءاستفاده‌هایی شد که تقاضا برای دریافت ارز دولتی را افزایش داد قطعاً سیاست ارز دولتی به گواه بسیاری از کارشناسان شوک بزرگی بر اقتصاد کشور وارد کرد و این شوک در کنار سایر عوامل سیاسی و اقتصادی منجر به افزایش نرخ ارز شد. به نظر می‌رسد در شرایطی که دولت قادر به فروش نفت و وارد کردن ارز حاصل از آن نیست قیمت واقعی دلار در حال حاضر چیزی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان خواهد بود. هرچند افزایش نقدینگی و تورم در پایان سال می‌تواند عامل دیگری در افزایش نرخ ارز شود.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کاهش نرخ ارز بازار متشکل ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۸۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

به گزارش صدای ایران از تسنیم،رئیس مجلس در نشست بررسی مسائل ارزی گفت:نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد.

همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

دیگر خبرها

  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • عرضه ۴۲۶.۸ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست