Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه صنعتی قم درزمینهٔ مدیریت سبز و کاهش مصرف انرژی اقدامات بسیاری را انجام داده است، به‌نوعی که در بین دانشگاه‌های درحال‌توسعه به‌عنوان دانشگاه مروج صنعت سبز شناخته‌شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت توجه به محیط‌زیست، طبق اصل ۹۰ قانون اساسی کشور، حفاظت محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازاین‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن‌که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل‌جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.

همچنین در راستای سیاست کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم (مأموریت‌گرا و کارآفرین)، دانشگاه صنعتی قم با بررسی نیازهای فنی و صنعتی استان، شناسایی خلأهای موجود در کشور و با تکیه‌بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود، درزمینهٔ توسعه فناوری‌های زیست سازگار مأموریت گرا شده است.

در این خصوص دکتر رضایی‌نور رئیس دانشگاه صنعتی قم ازجمله اقدامات شاخص دانشگاه در حوزه مدیریت سبز را کنترل سیستم‌های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع با هوشمندسازی موتورخانه های دانشگاه ذکر کرد و افزود: بر اساس زمان مصرف، دما به صورت اتوماتیک کم‌وزیاد و در روزهای تعطیل خاموش می‌شود که در مصرف انرژی تا حدود ۴۵ درصد صرفه‌جویی می‌شود.

وی مجتمع سازی سیستم گرمایش و سرمایش با استفاده از دستگاه ایرواشر در دانشکده‌ها را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت سبز دانست و گفت: این دستگاه با توجه به سرمایش و گرمایش (چهارفصلی) با توانایی فیلتر نمودن و پاک‌سازی هوا از آلودگی و افزایش رطوبت تا ۴۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

دکتر رضایی نور به اقدام مهم دانشگاه صنعتی قم درزمینهٔ کنترل تجهیزات اداری و بهره‌گیری از مانیتورهای ال سی دی کم‌مصرف اشاره کرد و گفت: نصب و اجرای سیستم اتوماسیون اداری، انجام مکاتبات به‌صورت الکترونیکی حتی میز خدمت الکترونیکی که به‌تازگی توسط استاندار در دانشگاه افتتاح‌شده است، این دانشگاه را به باشگاه دانشگاه‌های الکترونیکی بدون کاغذ سوق داده است که با تحقق این مهم بیش از ۹۰ درصد استفاده از کاغذ کاهش‌یافته است و مبلغ قابل‌توجهی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به افزایش مخاطرات زیست‌محیطی، فرهنگ‌سازی در جامعه توسط دانشگاه‌ها را بسیار مهم و ضروری قلمداد کرد و افزود: باید بتوانیم در دانشگاه الگوهای صحیح مصرف انرژی را نهادینه کنیم. در این راستا دانشگاه صنعتی قم بافرهنگ‌سازی مناسب موفق به کسب مقام برتر در ممیزی برق در بین ادارات استان شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اهمیت نقشه‌کشی ساختمان در مدیریت سبز گفت: ضمن نوسازی بخش‌های مهم دانشگاه، تعبیه پن ج ره جهت استفاده از نور طبیعی در طول روز، استفاده از لامپ‌های LED کم‌مصرف به‌جای لامپ‌های SMD ، استفاده از پنجره‌های دوجداره از دیگر اقدامات موفق این دانشگاه درزمینهٔ مدیریت سبز بوده است.

وی با اشاره به کمبود آب تصریح کرد: ایران هم‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش‌ازحد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده است. در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب در دانشگاه صنعتی قم استفاده از شیرهای چشمی، توسعه فضای سبز با آبیاری قطره‌ای، نصب وسایل کاهنده فشار بر شیرهای آب، استفاده از چمن مصنوعی به‌جای چمن طبیعی صورت گرفته است.

دکتر رضایی نور ادامه داد: علاوه بر تفکیک زباله‌های خشک و تر در محل‌های پرتردد در دانشگاه و برگزاری دوره‌های مدیریت پسماند، با توجه به اقلیم گرم و خشک استان قم، طرح آب‌شیرین‌کن‌های خورشیدی مجهز به پمپ خلا، نانوذرات و انرژی زمین‌گرمایی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در مسابقه طرح‌ها و ایده‌های آب، محیط‌زیست و انرژی (آما) پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف از میان ۵۰ طرح مقام دوم را کسب نموده و اقدامات اولیه جهت اجرایی کردن این طرح در دست اقدام است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، وی با اشاره به مدیریت سبز و توسعه پایدار از آماده‌سازی چشم‌انداز مدیریت سبز در این دانشگاه خبر داد و افزود: نصب پنل ها و اجرای سیستم آبگرمکن های خورشیدی برای خوابگاه‌ها، نصب توربین‌های بادی ازجمله اقدامات آتی این دانشگاه در استفاده از فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدید پذیر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی قم مدیریت سبز دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل مسیر قطار تهران - گرگان را بست


به گزارش تابناک، محسن سوخته‌سرایی معاون اداره کل مدیریت بحران گلستان اظهار کرد: قطار تهران به مقصد گرگان که شب گذشته حرکت خود را آغاز کرده بود، صبح امروز و بعد از اطلاع از آبگرفتگی خط ریلی در شهرستان بندرترکمن برای جلوگیری از حوادث احتمالی قبل از رسیدن به مقصد در بندرگز متوقف شد.

وی تعداد مسافران این قطار را ۲۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: بخشی از آنان با مینی‌بوس از بندرگز در حال جابه‌جایی به سمت گرگان هستند و با هماهنگی شهرداری گرگان تعدادی اتوبوس هم برای انتقال سایر مسافران به سمت بندرگز حرکت کردند.

معاون اداره کل مدیریت بحران گلستان گفت: به محض فروکش کردن آب، حرکت قطار تهران - گرگان برقرار می‌شود.

 منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • اجرای عایق الاستومری کاری لوله‌های موتورخانه
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • سیل مسیر قطار تهران - گرگان را بست
  • ترافیک پرحجم ولی در حال حرکت و بدون مشکل در تهران
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • صد و پنجاه و ششمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در استان مرکزی