Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@13:41:09 GMT

نقدی بر فیلم«سایه»/ پیکار مرد با سایه‌اش

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۴۰۳۴

نقدی بر فیلم«سایه»/ پیکار مرد با سایه‌اش

در اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ آن زمان که ژانگ یی‌مو به‌خاطر اولین فیلمش در مقام کارگردان «ذرت سرخ» برنده‌ جایزه‌ اصلی جشنواره‌ برلین شد، این‌طور به نظر می‌رسید که او چه به‌عنوان فیلم‌ساز و چه در جایگاه مدیر فیلم‌برداری فیلم‌های رفیقش چن کایگه، سینماگری است متعهد که می‌خواهد حرف‌های مهمی بزند درباره‌ی وضعیت گذشته و حال کشورش با یک موضع‌گیری صریح نسبت به آن‌چه در حق زنان سرزمینش رخ داده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خصوصاً با روایت یک موقعیت دل‌خراش و حمله به حکومت مائو در فیلم زیستن (۱۹۹۴) این تلقی را تثبیت کرد. هرچند ذوق زیبایی‌شناسانه‌ و سلیقه‌ ویژه‌اش در فضاسازی با آن دقت در کار با رنگ و ترکیب‌بندی در همه‌ آثار اولیه دیده می‌شد، اما باز هم نگاه تند فیلم‌هایش به سیاست‌های حکومتی و سنت‌های وحشیانه‌ تاریخی بیشتر به یاد می‌ماند. با این‌که رگه‌هایی از تغییر لحن در فیلم‌های دهه‌ ۹۰ او دیده ‌شد ولی باز هم انتظار همان مضامین تند و تیز را از او داشتیم و به همین دلیل بود که تماشای قهرمان در ابتدای هزاره‌ جدید یک غافلگیری کامل بود. ترکیب باشکوهی از حرکت، رنگ و موسیقی با درهم‌آمیزی همه‌ زیبایی‌هایی که می‌شد در هنر و تاریخ چین یافت. گرچه می‌شد بین قهرمان و فیلم‌های گذشته‌ یی‌مو اشتراکات قابل ذکری دید اما نمایش جهانی این فیلم بعد از موفقیت «ببر خیزان»، «اژدهای پنهان» در یکی دو سال قبل‌تر که به این ژانر حیات تازه‌ای داده بود، باعث شد چهره‌ تازه‌ای از فیلم‌ساز حرفه‌ای و معتبر نسل پنجم سینما چین به دنیا معرفی شود. 

دو فیلم درخشان بعدی، یعنی خانه‌ خنجرهای پران و نفرین گل طلایی از جهت نوع کار با رنگ و موسیقی و سکانس‌های رزمی ـ پروازی، یک سه‌گانه‌ خوش‌ترکیب را تشکیل دادند که بیش از هر چیز، به معنای دقیق کلمه تماشایی بودند و البته که شنیدنی (به‌دلیل موسیقی متن‌های درجه یک‌شان). اما در سال‌های بعد، یی‌مو جاه‌طلبی‌اش در طراحی ایده‌های بصری حیرت‌آور را صرف اجرای اپرا و کارگردانی مراسم افتتاحیه‌ی المپیک در کشورش کرد و موقع فیلم‌سازی، دوباره رفت سراغ فیلم‌هایی واقع‌گرایانه درباره‌ دوران معاصر. بعد از شکست پروژه‌ هالیوودی‌اش یعنی دیوار بزرگ هم که به نظر می‌رسید در موقعیت بدی قرار گرفته و شاید در مسیر تولید فیلم‌هایش وقفه بیفتد.

اما سایه یک بازگشت موفق به همان دنیایی است که عرصه‌ تخصصی یی‌مو محسوب می‌شود. قصه البته به اندازه‌ قهرمان یا خانه‌ خنجرها... روان و راحت روایت نمی‌شود. در نیمه‌ اول زیادی مبهم است و کمی هم نامنسجم و کسالت‌بار. صحنه‌های متعدد داخلی به ریتم لطمه می‌زنند و شخصیت‌ها درست معرفی نمی‌شوند و فردیت‌شان ما را درگیر نمی‌کند. اما از نیمه‌ دوم هم قصه راه می‌افتد، هم سکانس‌های سحرانگیزی که با دقت و ظرافت ساخته شده‌اند از راه می‌رسند. جذاب‌ترین نکته این است که هرچه در آن سه‌گانه، با ترکیب باشکوه طیف‌های مختلف رنگ سر و کار داشتیم و ترکیب‌بندی رنگ‌های سبز، زرد، ‌قرمز و نارنجی بخشی از روایت آن فیلم‌ها را شکل می‌دادند، این‌جا شاید بشود گفت با یک فیلم سیاه و سفید طرفیم که با تنالیته‌های متنوع خاکستری کار می‌کند. سایه روشن‌هایی که هم با تابلوهای بزرگ خوش‌نویسی و رنگ مرکب ساخته می‌شود، هم زمینه‌ بزرگی که از نقش یین و یانگ شکل گرفته و پیکار سفیدی و سیاهی که در نیمه‌ دوم فیلم با رنگ سرخ خون به هم پیوند می‌خورند. سکانس‌هایی که یا در دخمه‌های زیرزمین می‌گذرند یا زیر آسمانی همیشه ابری که مدام باران می‌بارد و در عمل، نور خورشید را از دنیای فیلم زدوده تا یکدستی کاملی بر فضای سایه‌روشن فیلم حاکم شود. 

از این منظر می‌شود گفت سایه دستاورد بصری متفاوتی است برای ژانگ یی‌مو، به این دلیل که سکانس‌ها صرفاً زیبا و چشم‌نواز، و کارکرد رنگ‌ها کامل‌کننده‌ قصه نیستند، بلکه آرایش بصری فیلم و ترکیب رنگ‌ها، شخصیت‌ها را در برگرفته‌اند و تم را توضیح می‌دهند. رنگ‌ها و نقش‌ها، زمینِ زندگی، رزم و سرنوشت آدم‌هاست. هم‌نشینی/جدالِ میان سایه/آدم اصلی، به هم‌نشینی/جدالِ روشنایی و تاریکی، آب و خشکی، اطاعت و خیانت، فرماندهی و بردگی (یین و یانگ) تبدیل شده. به این ترتیب، آرایش بصری فیلم فقط صرف شکل‌گیری صحنه‌های چشم‌نواز نشده، بلکه در طراحی لباس، صحنه و تقابل رنگ‌ها، همان درون‌مایه‌ قصه که رودررویی «سایه» با نسخه‌ی اصل است، تجسم و تعین یافته.  

به نقل از کانال تلگرامی نویسنده
۲۵۸۲۴۵

کد خبر 1281706

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نویسنده سینمای جهان بازیگران سینمای جهان نفتکش ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ انگلیس ایران و انگلیس ایران و آمریکا محمدجواد ظریف باشگاه پرسپولیس سپاه پاسداران خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۴۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام در شست هم اندیشی نمایندگان تشکلات کارفرمایی و کارگری چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته کار و کارگر، اظهار داشت: باید نگاه ویژه غیر از آنچه که هست به عرصه کار شکل بگیرد، همه عوامل کار اعم از کارگر، کار فرما، مجموعه بیمه‌ای و… می‌باشد.

وی با بیان اینکه نباید فقط به همایش‌ها و لوح‌ها بسنده کرد، افزود: نقش کار را باید به معنای واقعی خود نشان داد و آثار آن در عمل دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری، اضافه کرد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری کمتر کاربردی شده و دلایل مختلف دارد که شامل شناسایی نشدن گره‌ها است.

وی بیان داشت: گره‌های مهم باید مورد توجه قرار گیرد، اگر لازم است مجلس، قوه قضائیه، دستگاه‌های اجرایی باید ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه کارفرما نمی‌تواند به درستی حق کارگر را ادا کند، افزود: کارگران با انواع مشکلات معیشتی، مسکن، امنیت شغلی و… مواجه هستند، باید ارزش کار را در جامعه به خوبی تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید

زنگ کار و تلاش در چهارمحال و بختیاری به صدا درآمد

وی یادآور شد: گاهی فقط کار برای امرار معاش است و گاهی برای آبادانی و رسالت جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: امروز بیشتر هدف از کار به دنبال تأمین معیشت می‌باشد که فکر غلطی در اساس نیست ولی در اسلام به کار برای آبادانی جامعه بیشتر توجه شده است.

وی اشاره به آیه قرآن کریم که در آن بیان شده ما شما را از زمین آفریدیم و شما مأمور آبادانی زمین هستید، اذعان داشت: آبادانی زمین، فقط کشاورزی نیست به معنای واقعی زمین را محل آسایش و آرامش بشر قرار دادن و تمام استعداد‌های زمین را شکوفا کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام افزود: زمین یک محل امن برای زندگی بشر باشد تا او بتواند همه استعداد‌های زمین را شکوفا بکند و زمین رونق بیابد.

وی درباره نتیجه شکوفا شدن استعداد‌های زمین اظهار داشت: آشکار شدن آیاتی از آیات پروردگار است که خداوند نشانه‌هایی در درون زمین قرار داده؛ و روح خدایی در بشر تقویت و به کمال می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه کار بشر را به کمال می‌رساند، گفت: اگر نگاه به کار اینگونه بود کار فقط عرصه کارگری نیست، همه باید زمینه رساندن بشر به کمال را فراهم کنند.

وی با اشاره به روایت امیر مؤمنان علی علیه السلام، بیان داشت: برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است، کار خوب با نگاه اعتقادی، ایمانی و اسلامی باشد، کار در مقوله فرهنگ حکومت اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام درباره مشکلات مسکن ملی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مسکن ملی مسئله‌ای نیست که نادیده گرفت شود، مسئولین نیز توجیهاتی دارند، اما حرف ما این است مسائل پیچیده را نباید رها کرد و باید از مسئولین و دستگاه‌ها مطالبه کرد و با مطالبه گری شاهد حصول نتیجه می‌شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی
  • طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی
  • ووشو انتخابی جام جهانی؛ زهرا جلیلی در دائو شو دوم شد
  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن
  • مربی مس ۳۰ میلیون تومان جریمه شد
  • انتخابی جام‌جهانی ووشو؛ مدال طلا بر گردن اسدیان
  • زهرا جلیلی نخستین مدال‌آور کاروان ایران
  • آغاز انتخابی جام جهانی ووشو از امروز در چین با حضور ۳۸ کشور
  • سایه باران کماکان بر سر تهران