Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@01:11:49 GMT

دخالت آمریکا در امور ونزوئلا فاحش است

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۴۶۰۴

دخالت آمریکا در امور ونزوئلا فاحش است

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عصر شنبه(۲۹ تیر) به وقت تهران،  در نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در کاراکاس(ونزوئلا) سخنرانی کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

بسم اللِه الرّحمن الرّحیم

آقای رییس، عالی‌جنابان،  خانم‌ها و آقایان؛ اجازه می‌خواهم سخنان خود را با سپاس از مردم و دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا برای سازماندهی عالی این نشست و نیز میهمان‌نوازی گرم شما آغاز کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست‌ها و رایزنی‌های منظم ما به عنوان اعضای جنبش عدم تعهد نشان‌دهنده عزم ما برای حفظ و تقویت جنبش و ارتقاء همکاری‌های خود در مسیر حفاظت از منافع ملت‌های‌مان است. در مواجهه با چالش‌های سهمناک کنونی و همچنین چالش‌های در حال ظهور، نیازمند به کاربست ظرفیت کامل جنبش خویش هستیم.

موج نوین ماجراجویی یک‌جانبه‌گرایانه افراطی آمریکا مهم‌ترین چالشی است که اکنون تقریباْ همگی ما به طریقی با آن روبه‌رو هستیم. این چالش در حال تضعیف حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی است و به انحاء گوناگون صلح و ثبات در سراسر جهان را در معرض تهدید قرار داده است. همکاری بین‌المللی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تجارت آزاد، محیط زیست، حاکمیت قانون، سازمان‌های بین‌المللی و مواردی بیشتر به گونه‌ای بی‌سابقه در حال صدمه دیدن و خدشه‌دار شدن است. در شرایطی که برخی ملت‌ها از ناحیه تحریم های اقتصادی یک‌جانبه و تهاجم نظامی تهدید می‌شوند، دیگر ملت‌ها بار سنگین ضربات ناشی از موج سیاست های حمایت‌گرانه ناپخته آمریکا را تحمل می کنند. وضعیت به گونه‌ای است که حتی بسیاری از متحدان آمریکا در معرض سیاست بی‌سابقه مداخله در امور داخلی آنها قرار دارند. با یادآوری نتایج فاجعه‌آمیز موج قبلی یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شامل اشغال‌گری‌ها، بی‌رحمی‌ها و افراط گرایی خشن، بر ما است تا در مقابل این موج جدید ایستادگی کرده و آن را به عقب برانیم.

کشور من پیشتاز و در خط مقدم جبهه مقاومت در برابر تمایلات یکجانبه‌گرایانه جدید آمریکا است که از جمله تروریسم اقتصادی تمام عیار را شامل می‌گردد. کوشش‌های صمیمانه ما برای پاسخگویی به نگرانی مربوط به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزمان، که بی‌پایه هم هست، در شمار یکی از بسیار قربانیان یک‌جانبه‌گرایی نوین است. دولت آمریکا به‌رغم سرمایه‌گذاری کل دنیا برای انعقاد موافقت‌نامه هسته‌ای، در صدد است تا آن را به ورطه شکست بکشاند. آمریکا در روند محقق ساختن این هدف خود نه تنها قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت را نقض کرده است، بلکه همچنین به روشی ملامت‌آمیز آنانی را که بر آن بوده‌اند تا به موافقتنامه مزبور وفادار مانده و آن را رعایت کنند، تحریم کرده است.  

دخالت فاحش آمریکا در امور داخلی ونزوئلا دولت میزبان ما از جمله از طریق دامن زدن به تلاش‌های مربوط به کودتای نظامی در ماه آوریل گذشته نمونه‌ای دیگر از رفتار بدخواهانه آمریکا است. نکته تازه در این زمینه آن است که دولت جدید آمریکا نقاب از چهره برداشته و بی‌احترامی آشکار و بی‌پرده خود نسبت به حقوق بین‌الملل و حقوق ملت‌های مستقل را به نمایش گذاشته است. مردم ونزوئلا همانند هر کشور دیگری مرجع اصلی و عالی انتخاب رییس جمهور خود هستند، همان‌گونه که در ماه مه ۲۰۱۸ چنین کردند. آنان اکنون حق دارند تا در دفاع از رییس جمهور برگزیده خویش به پاخیزند.

در موردی مشابه، سیاست یک‌جانبه‌گرایانه، بوالهوسانه و شریرانه آمریکا در حال نابودسازی هر مبنایی است که پیش از این برای حل و فصل مسأله فلسطین با محوریت اشغال آن بنا نهاده شده بود. تحرکات غیرقانونی آمریکا که انکار حقوق اساسی مردم فلسطین را هدف دارد، در حال تشدید وضعیت در سراسر خاورمیانه است. اندک رژیم‌های عرب که با این تحرکات و دیگر طرح‌های توطئه‌آمیز آمریکا همراهی می‌کنند، نه تنها به مردم فلسطین خیانت می‌نمایند که صلح و امنیت سراسر منطقه را به مخاطره می‌افکنند.

آقای رییس!  مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی و کوشش برای حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی از زمان تأسیس جنبش عدم تعهد پیوسته در صدر دستور کار آن بوده است. اکنون که نظم قانونمند بین‌المللی بیش از هر زمانی در گذشته مورد تهدید است، لازم است که دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد در صفی واحد قرار گرفته و بر چگونگی رفع این تهدید تمرکز کنند که اگر چنین نکنیم، همه بازنده خواهیم بود.  

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امور خارجه جنبش عدم تعهد دولت سرمایه ونزوئلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۴۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره خیزش دانشجویی در  دانشگاه‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی اظهار کرد: مسئله جنبش دانشجویی  در آمریکا و اروپا یکی از مراحل تاریخی، حساس و سرنوشت ساز در غرب تلقی می‌شود.

وی افزود: بعد از گذشت نزدیک به ۷ ماه از نسل کشی در غزه و همراهی کشور‌های اروپایی و آمریکا با رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی دفاع غزه و سکوت نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی در برابر این کشتار فجیع، اکنون وجدان ملت‌های غربی بیدار شده و این بیداری مخصوصا در قشر دانشجو که از کنش‌گری بالایی برخورد نماد بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دانشجویان در برابر سکوت و تسلط صهیونیست‌ها در تمام ارکان حکومتی و اقتصادی و سیاسی آمریکا واکنش نشان داند و با توجه به اینکه این نهاد‌های علمی و  دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تحت تسلط صهیونیست‌ها هستند و یهودی‌ها نفوذ بالایی بر مراکز علمی و دانشگاهی دارند این خیزش تغییر وسیعی در ساختار اجتماعی و سیاسی و آمریکا و اروپا به وجود خواهد آورد. این گسل تکان دهنده‌ای است که سراسر اروپا و امریکا را فراخواهد گرفت و غربی‌ها ناچار می‌شوند در برابر جنایتی که صهیونیست‌ها در ۷ ماه گذشته علیه مردم غزه انجام داده است چاره اندیشی کنند.

هانی زاده تاکید کرد: این جنبش، جنبشی واقعی است ک معلول بر آینده سکوت و همراهی سیاست‌های آمریکا با صهیونیست‌ها است. جنبش دانشجویی  به سرعت در ۳ ایالت امریکا گسترده شد و به کشور‌ها و دانشگاه‌های مهم اروپایی گسترش پیدا کرد و اکنون در میان رهبران اروپایی و آمریکایی این سوال به وجود آمده که آیا از کابینه بنیامین نتانیاهو عبور کنند یا اینکه اسرائیل را در این شرایط رها کنند تا سقوط کند و در برابر این همه فشار بین المللی سقوط کند.

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد:گزینه‌ای که وجود دارد این است که ممکن است کشور‌های اروپایی و آمریکا به این جمع بندی برسند که نتانیاهو و کابینه او را قربانی کنند تا رژیم صهیونیستی از  باتلاقی که در آن گرفتار شده خارج شود.

وی درباره رای دادگاه لاهه درباره دستگیری نتانیاهو گفت: به نظر می‌رسد توافقی وجود دارد که دادگاه لاهه در آینده نتانیاهو و برخی افراد کابینه او را به دلیل جنایات جنگی تحت تعقیب قرار بدهد  و مانند آن چه اوایل دهه نود میلادی در بوسنی هرزگویین و صربستان رخ داد و رهبر صرب‌ها دستگیر و محاکمه شد این سرنوشت در انتظار نتانیاهو خواهد بود.

هانی زاده ادامه داد: این جنبش بعد از جنبش مردمی و دانشجویی در آمریکا پس از جنگ ویتنام دومین جنبش تاریخ در این کشور است و بسیار مهم و تاثیر گذار است و تغییرات اساسی در رفتار‌های سیاسی و اجتماعی آمریکا و کشور‌های اروپایی خصوصا در رابطه با ملت‌های مسلمان ایجاد می‌کند و اگر ادامه پیدا کند تمام گسل‌های اجتماعی امریکا و اروپا را در برمیگیرد.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: خطر جدی نه تنها اسرائیل بلکه تمام اروپا و آمریکا را به شدت تهدید می‌کند و حتما تغییراتی اساسی را در سیاست‌های آمریکا و اروپا خواهیم دید.  

وی درباره حکم دادگاه لاهه گفت: حکم دادگاه لاهه کاملا جدی است و این امر منوط است به اینکه آیا نتانیاهو با ارتش خود به رفح حمله خواهد کرد و اگر این حمله انجام شد حتما حکم دادگاه دیوان کیفری لاهه اجرایی می‌شود و نه تنها بنیامین نتانیاهو بلکه برخی دیگر از اعضای کابینه او با عنوان جنایتکاران جنگی نیز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • جنبش دانشجویی آمریکا، بن بست «بایدن» و انحصار شکنی «نسل z»
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • فیلم| حمایت جانانه بازیگر زن برنده اسکار از جنبش دانشجویی آمریکا
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • شمال یمن بمباران شد
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • جنبش دانشجویی جهانی «حمایت از فلسطین» به ونزوئلا رسید