Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@15:46:09 GMT

تیمچه بزرگ قم مرمت شد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۸۷۸۰

تیمچه بزرگ قم مرمت شد

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ شاهین ایل‌بیگی پور معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم  گفت: بخشی از پوشش حفاظتی تیمچه بزرگ قم که متأسفانه سال‌ها دچار آسیب سازه‌ای و با استفاده از شمع‌های چوبی مهار و در بارندگی بهار امسال تخریب‌شده بود، به‌طور کامل مرمت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه در طراحی تیمچه نکات قابل‌توجه‌ای ازلحاظ معماری قابل‌مطالعه است، افزود: سقف تیمچه با تقسیم‌بندی توسط سه گنبد و دونیم گنبد به طرزی بسیار بدیع پوشش یافته است.

وی ادامه داد: تیمچه بزرگ قم، از شاهکار‌های معماری ایران محسوب می‌شود و از آثار هنری استاد حسن معمارباشی، معمار ایوان آینه آستان مقدس حضرت معصومه (س) است که در سال ۱۳۰۱ هجری قمری بنا گردیده و بانی آن مرحوم حاج سید محمود طباطبایی تاجر بزرگ قم است.

ایل‌بیگی پور ضمن بیان تزیینات معماری تیمچه بزرگ قم عنوان کرد: شمسه کاری‌های آجری با اسلوب رسمی بندی، یزدی بندی و همچنین درب و پنجره‌های ارسی گره چینی شده طبقات فوقانی و مقرنس‌های گچی نمای جبهه شمالی از برجسته‌ترین تزیینات بنا محسوب می‌شود.

تیمچه بزرگ بازار قم یکی از بزرگ‌ترین سقف‌های ضربی ایران است و شاهکار معماری دوران قاجار در قم محسوب می‌شود که در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ح

مرمت تیمچه بزرگ قم به اتمام رسید

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۸۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در سی و پنجمین جشنواره امتنان که با محوریت تجلیل و تقدیر از جامعه کارگری و شهدای کارگر برگزار شد، گفت: اقتصاد به عنوان یک زیرساخت و پایه امنیت در جامعه محسوب می‌شود که اگر ضعیف باشد بحران‌های زیادی را می‌تواند به وجود آورد.

وی ادامه داد: امروز دشمنان داخلی و خارجی منتظر هستند تا ضربه‌های خود را به این سرزمین وارد کنند و اقتصاد می‌تواند به عنوان عاملی برای اتحاد در جامعه محسوب شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: کارگرانی که در راه رزق و روزی خانواده با زحمت کار می‌کنند در واقع یک مجاهد در راه خدا محسوب می‌شوند که در اقتصاد جامعه تاثیر موثر و مهمی دارند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: همه عالم، آدم و تولیدات جهان امروز نتیجه کار خداوند است، بنابراین شغل کارگری محترم و بسیار نورانی است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: همه مسئولان و مدیران جامعه باید به اقتصاد اهمیت دهند و با یاد و نام خداوند گام‌های موثری بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • شمسایی: خوشحالم با جام برگشتم/ برای ادامه همکاری باید جمع بندی کنیم+فیلم
  • کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟